Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 1037 ggr
strawberry09
0

Vilken mat är bäst till illrarna?

skulle vilja veta vilken mat man borde köpa till illrarna som är bra för deras kropp!? Skrattande

enbartmalin
0

Finns en hel del trådar om detta redan, sök på sajten ;)

Hälsningar Malin

Sofieen
0

Jag har köpt Totally Ferret som uppfödaren hade. Det verkar som det är det bästa. Sen vet jag inte hur många foder det finns.
Totally Ferret Baby använder jag till Lilly idag. Passar illrar till 1 års ålder. Det finns på www.teba.se

Klicka dig under "Iller" längst ner och välj "Foder".

Sofieen
0

TEBA

Nu kansk det fungerar bättre?

HannaM
0

Vitalin, Totally Ferre,t ANF, barf (biologiskt anpassad rå föda)

Sofieen
0

Vart får man tag i kycklinghalsar och sånt? Min uppfödare gav nämligen min lilltös sånt. Men jag vet itne vart man får tag i såna där broskbitar och sånt. Kan man be om sånt i en shark på ICA? Skrattande

HannaM
0

Djuraffärer brukar kunna ha kycklinghals, i alla fall dom som har lite sortiment av olika färskfoder och sånt. Tror inte jag sett något sånt på ica… Men broskben av gris har jag sett i lite olika matbutiker, likaså skivspill (av nöt) Kycklingvingar, mage, hjärtao ch lever brukar också kunna finnas och går alldeles utmärkt att ge. Hittar man inälvro fårn andrra djur fungerar det med, här kan man köpa grisnjure på citygross.

Kolla om jipotimas har någon återförsäljare nära dig, dom säljer hals om jag inte minns fel.

Aviendha
0

barf.ifokus fins numer, där man man läsa på ännu mer om detta sätt att utfodra :) I mina ögon innebär det stora fördelar - så länge man vet vad man håller på med, för en illa anpassad barfmeny kan leda till brister hos illern likaväl.

Loveferrets
0

Vitalin

JossanH
0

#5 Jag skulle prata med uppfödaren och få tips därifrån :)
Annars kan du som sagt besöka barf.ifokus eller läsa trådar om barf här inne!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Den ultimata maten är rått kött (sk BARF-mat) som hela möss, hela dags gamla kycklingar, malet oxkött, kyckling kött av olika slag (som halsar, hjärta, lever och vanligt kött) samt oxhjärta. Även vit fisk som torsk, sej och plattfiskar kan man ge illrarna då och då iallatall. Jag ger mina både rå och kokt fisk, men då bara med lite lite salt (kaske en halv nypa till 600gr frisk). Kycklingen får dom ibland rå och ibland kokt, även här med väldigt små mängder eller inget salt alls. När det gäller torrfodner föredrar jag Vitalin eller ANF (som är illerfoder båda två) samt Royal Canin och/eller Hills, jag har alltid minst 2 sorters mat i när jag ger torrfoder. Detta då illrar lätt blir väldigt kräsna, och det har hänt mig en gång att fodret började ta slut här hemma. Så jag åkte för att köpa hem nytt, men det var slut i båda affärerna jag handlar i. Så jag fick köpa ett annat foder som dom inte rörde. Fick då låna foder av en kompis, + att jag sen när Royal Canin var i affären igen även köpte Hills. Sedan dess har jag alltid minst 2 sorters torrfoder till mina illrar, så skulle en av dom ta slut, så finns alltid den andra att ta till.

JossanH
0

Vill du ge illern barf ska köttet alltså vara rått, inte tillagat. Man förlorar mängder av nyttiga ämnen om man tillagar födan. Ben ska absolut inte ges tillagade då de kan flisa sig i magen, men råa ben är super för tänderna.
För bästa resultat ska köttet serveras i större/lagom bitar så illern får jobba lite- alltså inte malet kött (det kan användas vid invänjning om illern inte är van). Maten till illrarnas ska absolut inte kryddas (gäller även salt!!) för ger man barf ska alltså kosten vara "biologskt anpassad rå föda" och inte på något vis tillagad eller kryddad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#10 varför tillsätter du salt i deras mat?

ferretgirl
0

#11# jag ger inte mina illrar kokta ben, får dom kokt kött (vilket bara händer max 2-3 gånger/år om ens det) då jag vet att kokt ben oavset från vilket djur det kommer, splittras när det tuggas på.

#12# Saltet tillför jag för att jag ska få upp så mycket av koagoleringen från köttet till ytan så fort som möjligt. Och koaglet formar större flak och där med lättare att ta upp, iallafall enligt mig så blir det så.

Aviendha
0

#13 Men koaglet, är det dåligt på något vis för illrarna? Det är ju en rätt så naturlig beståndsdel som jag förstått det? Den finns ju med när man serverar rått :)

sarae
0

#13 och jag kan bara säga huh? Vad har koagulering att göra med en illers kost? Blod finns i köttet, och genom att äta det rått, ja då får de i sig blod.

Ställer samma fråga som är brukligt; har illrar med sig ett saltkar ute i skogen vid sitt triangia kök också? Nått speciellt salt märke de har med sig? Eller funkar vilket som? ;)

ferretgirl
0

#14 och 15# Tror jag inte det är, men det ser inte så aptitligt ut, och jag skulle själ vinte vilja stoppa det i min mun, så varför ska jag ge det till illrarna då??

sarae
0

#16 hmm.. jag skulle inte själv vilja stoppa hela möss, dagsgamla kycklingar, rå lever, rå kycklinghals etc i min mun… men konstigt nog får mina djur det ;)

HannaM
0

#16 För att dom kanske gillar det=p Jag skulle inte för mitt liv käka rå kycklinghals men illrarna får det ändå=) Deras preferenseer angående mat är lite annorlunda jämfört med våra.

JossanH
0

#13 Jag menar inte att du gör det. Ville bara hjälpa ts så att hon inte tror att kokt föda är barf. och att ts då inte kokar en kycklingvinge och ger den hel.

#16 Antar att du då äter av deras torrfoder?

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#17 & #18 vad kräsna ni är! Man kan väl inte ge något till illrarna som man själv inte har provsmakat?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Mörkrädd… tur att man är veggo så man slipper ta hänsyn till om man skulle vilja öta det själv… eller så är det dags att bara ge illrarna morötter.

HannaM
0

#22 Tja elliott tycker mycket om färskpotatis så varför inte=p Det äter jag också.

JossanH
0

#22 Kanske Skiten vore en iller för dig ;)
Undra om torrfodret bäst äts med mjölk som cornflakes eller som snacks på kvällen?… Skulle aldrig kunna gå efter hur aptitlig maten ser ut! Jag tycker nämligen att döda möss, gamla kycklingvingar och kycklinghjärta ser extremt oaptitligt ut och skulle aldrig, aldrig stoppa det i min mun.. Torrfodret ser inte direkt gott ut heller.. Usch!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Men hjärtana är väl ok? Ser så mjuka och gulliga ut…

Aviendha
0

Alltså.. Är det bara jag som är så skadad att en skål med vaierat kött med blod kan se aptitligt ut? Helt allvarligt talat, jag har sett olika kombinationer av kött, och jag har själv preferenser, en del ser helt klart mindre aptitliga ut för illern och mig :P Lever, hjärta och skrov är nog i toppen på min lista.

Inte för att jag skulle gnaga ett rått ben till fredagsfilmen, men nog kan det se aptitligt ut för det :P Torrfoder ser bara.. monotont tirst ut.

Sarah
0

Nej men blod är rött och fint, jag gillar rött…

JossanH
0

#25 hade svårare att ge hjärta än möss.. Kändes som att klippa i en delfin när jag klippte itu ett hjärta :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Hahahahaha, klippa i en delfin ;) det gör man ju dagligen.

Aviendha
0

Om hjärtat kändes som en delfin, hur är då levern? :P

JossanH
0

#30 jag har inte provat lever än.. är den ännu otäckare? :O

#29 Ja, usch, tror det skulle kännas så om man skulle klippa ett jack i en delfinrygg *ryser*

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#24 jossan, såg innan att du ville bli av med honom ;) det är effektivt att stoppa in nya till mig, de blir slarvsylta och kanske den servicen är aktuell? jag matar dessutom med morötter och andra mer röda födoämnen.

Aviendha
0

#30 Hm, som att klippa i.. en blöt, väldigt färsk och tunn geléråtta :)

JossanH
0

#32 jag kan tänka mig att det inte blir mycket kvar av lille skit men han har iaf ett stort ego!

Sajtvärd på Iller.ifokus