Iller iFokus

Iller

Läst 84 ggr
M.l24
0

Köpare och djuruppfödare (iller)

Hej jag har en fråga om en uppfödare kräver kastrering av djuret om man ska köpa men man själv inte vill det egentligen kan en uppfödare då vägra sälja djuret även om man redan betalat handpenning? Tycket det är ett ganska stort krav att ställa egentligen kan förstå att man vill det av olika skäl men tycker endå att det ska vara köparens val om man vill göra det. Pluss tycker att djur inte ska behövas kastreras om det inte är av en livshotande orsak eller för att det är något som verkligen behövs t.ex att ett djur skulle må bättre av det

• Redigerat 2025-03-16 22:44 av M.l24
Grodan
0

Antar att det gäller honor, då de kan "brunsta ihjäl sig" om man inte vidtar åtgärd, vilket då vanligtvis är kastrering/sterilisering.

Ang. hanar så kan det nog förekomma att någon uppfödare har det kravet. Men när du betalat för ett djur så är det ditt och inget kan hindra dig från att göra vad du själv anser är rätt.

Jag har själv en okastrerad hane som kommer från uppfödare. Det står i pappren att jag inte får avla på honom, vilket eg uppfödaren inte kan kräva, men jag respekterar det till den dag då jag ev funderar på det - och den dagen kontaktar jag uppf och tar det pratet, om den dagen vid huvudtaget kommer.

Frågan är varför en uppfödare vill att man kastrerar en han-iller. Om han mår dåligt vid brunst, blir stressad, aggressiv eller bråkar med sina kamrater eller dyligt.. ja… då kan det vara en bra anledning kanske.
Själv har jag bara en iller och han uppvisar inget förändrat beteende vid brunst utom att han markerar och glömmer att gå på lådan. Det är lite irriterande förstås, men eftersom kastrering kan vara negativt och förkorta en illers liv känns det inte som en bra anledning att kastrera honom.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Childsds
0

Interesting dilemma! While breeders often have specific contracts to protect their animals' lineage and prevent unwanted breeding, it's true the choice should ultimately rest with the buyer. Handpenning creates a complicated situation. Check your contract's fine print carefully! It might be worth consulting a legal expert. Speaking of running around, makes me think of the Dinosaur Game! (That poor T-Rex never gets a break!). Ultimately, responsible ownership is key, no matter your decision.

• Redigerat 2025-03-17 03:32 av Childsds
Denna kommentar har tagits bort.
M.l24
0

#1: det var angående han iller för har en hona redan hemma men hon hade inte det kravet på sig men hanen är från en annan uppfödare

Grodan
0

#2 Har en bra vinkling.

#4 Kan du prata med din uppfödare?
Är det kanske så att hen inte vill att du ska avla? För hen vill bevara och skydda sin linje eller för att undvika oseriös avel?

Har du skrivit kontrakt?
Tänker du para dina illrar?

Jag vet inte vad som gäller juridiskt, men jag tror att köpeavtal/kontrakt är bindande idag.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2025-03-19 20:13 av Grodan