iller uppfödare, tips och råd!
Hej!
Jag är intresserad av att skaffa två illrar och undrar om någon här vet en bra uppfödare nära Stockholm eller har tips på hur jag kan hitta en?
Jag tar gärna emot råd och erfarenheter om hur det är att ha illrar som husdjur, vad man ska tänka på, och vad som är viktig att förbereda innan man skaffar dem. Alla tips och rekomendationer uppskattas jättemycket!
#0: Du behöver inte skaffa två. Illrar är solitära djur så det räcker gott och väl med en iller och tro mig, en iller är också ganska mycket djur ändå att ha första gången.
Har du träffat iller förut, hälsat på någon som har iller som husdjur? Skulle varmt rekommendera detta först.
Rekommenderar också att du väljer en uppfödare som har fött upp kullen inomhus och hanterat, lekt och pysslat med valparna dagligen.
Den illerkillen jag har nu är 100% bitfri och kommer från Dashlings utanför Uppsala och jag rekommenderar därför hennes illrar.
Skriver mer sedan, eller om du kan fråga lite - alltid lättare att svara på frågor…
Läs gärna
- Redigerat 2025-04-17 04:42 av Grodan
Jag skulle också rekommendera att skaffa en iller om det är din första. Det kan bli alltför mycket jobb att bit- och lådträna två valpar på en gång.
De flesta illrar kan nog uppskatta en vän. Min första var en ompaceringsdam som tyckte att andra illrar var läskiga - hon trivdes bäst som ensamiller. Under den tiden var jag dock långtidssjukskriven så jag spenderade i princip all min vakna tid med henne.
Numer är jag inne på iller 3 och 4. Skaffade en valp och ett år senare flyttade även hennes kullsyster in. Visst att det var skunkningar och lite gnabb den första veckan från den nya (Etna) och de fick varsin del av lägenheten och träffades bara under uppsikt.
Katla (den vi hade först) bara poppade och viftade på svansen när hon kände doften från Etna under barngrinden. :)
Men det är ju ett rätt så krävande och speciellt husdjur så försök att besöka några illerägare innan.
Mina två små vulkaner kommer från Raggarillern i Västerås.
_No way! Yes way!