Parning iller
Hej jag söker en iller hane runt hudiksvalls kommun eller Gävleborgs län för att kunna para min iller hona med för hon löper just nu så söker därför en hane hon kan para sig med hör gärna av er om ni har en hanne som skulle kunna ställas upp för att paras med min hona
Är det ända anledningen så borde du inte para
#1: jag älskar djur och har planerat ta en kull på min hona trodde bara inte att hon skulle börja löpa redan hade planerat om kanske 1-2 månader att hon skulle börja löpa så det är så det ligger till nämligen därför jag söker en hane nu för den jag känner har en hanen men det är en alldeles för lång resa på så kort varsel
Hör av dig till din uppfödare.
Är det en pastellhona du har?
Tror att uppfödare av pastell kan vara intresserade av att hitta lite nytt blod, så kanske kan ni göra någon deal?
Många illeruppfödare åker en bit för den rätta partnern.
#3: ja det ör en pastelhona jag har nämligen men tack för tipset
Ett par tips och frågor i all välmening från en icke-uppfödare.
Visst att uppfödare gärna vill ha in nytt blod, men då vill de nog veta lite mer om bakgrunden/stamtavla då illerstammen i Sverige är liten om man jämför med exempelvis hund och katt.
Hur lång/mycket erfarenhet har du av illrar? Har du tillåtelse från uppfödaren att avla på henne*?
Jag skulle nog rekommendera att kemisk kastrera henne och sedan kontakta lite uppfödare för att se om någon skulle vara intresserad av att hyra ut en hane till henne.
*Jag har avelsförbud på mina två honor, men är iofs inte riktigt säker på vad lagen säger om det då djur tyvärr räknas som varor. Men för den skull vill jag följa min uppfödares kontrakt.
_No way! Yes way!
#5: hon jag köpte honan av var det inget avtal alls med, hon är från Gotland illerhonan jag köpte men ska kolla på de papper jag fick med när hon kom hem till oss om stamtavla