Illrar och husdjur?
Vi har läst en hel del nu om vad vi bör tänka på och införskaffa inför och kostnader osv.
Men, vi finner inte på något om hur illrar kan eller inte kan leva med andra husdjur, då vi avser att låta vår blivande familjemedlem/ar leva fritt inga burar.
Vi har tama lugna katter och undrar om dem kan leva tillsammans?
Sen önskas tips på seriösa uppfödare i omnejd till Uppsala/Sthlms trakten.
Jag har själv inte katt, men vet flera som haft katt och iller ihop utan problem.
Vad jag däremot haft är hund och iller i många år och de kan uppskatta varandra mycket - inte alla dock, en del individer passar inte ihop…
Känner bara till Dashing Ferrets i Uppsala.
Andra uppfödare är
- Raggarillern (Västerås)
- Murgrönans (Gotland)
- Fairytails (Västmanland)
- Hillbiörns (Östergötland)
Detta är det enda jag känner till (som brukar ha valpar till salu). Du för söka på fb för att hitta flera.
- Redigerat 2026-03-19 18:43 av Grodan
Jag skaffade min första iller Maja när jag bodde hos mina föräldrar med deras tre katter.
Hon var dock 4-5 år så jag har ingen erfarenhet av att introducera illervalp med katter. Katter och iller accepterade varandra men fick bara umgås i vardagsrum/kök pga vi bodde i ett trevåningshus med utekatter.
Övrig tid spenderades i mitt sovrum (jag var sjukskriven så hon hade alltid sällskap).
Hade vi bott annorlunda hade jag antagligen kunnat låta de vara tillsammans mer. Om det hade varit en valp jag tagit emot så skulle jag dock välja att spärra av lägenhet/hus i början för att skydda både katt och iller när man inte har uppsikt.
_No way! Yes way!