Avmaska?
Hur ofta avmaskar ni era illrar? Ar det nagot man bor gora med jamna mellanrum, eller bara om de verkligen fatt mask?
Och kommer illrar i ngt sorts malbrott nar de far sina kulor? Loki har varldens ljusaste och mesigaste rost namligen och jag tycker nastan synd om honom nar Pudding har maskulinare rost an han :P
// Amanda
illrar som bor inne, och äter torfoder, elelr "människoanpassat" kött behöver inte avmaskas (om man inte märker att de har mask så klart). Äter de däremot döda möss etc de hittar ute, ute och kraffsar runt mkt i skogen eller bor nära med utekatter så kan det vara en bra idé. Jag har aldrog avmaskat mina. Men funderar på det nu, eftersom de har börjat äta mördarsniglar i utegården..tror ni de försvinner om man avmaskar? hehehe
Vad avmaskar man en iller med? Finns det speciell avmaskning anpassat för iller eller använder man något för katter?
vi har fått avmaska dem alla när schess (katten) haft mask.
#2 axilur vet. för katt
Jag avmaskar mina 1gång/år fast att dom är inneillrar och för det mesta äter bara torrfoder (har 2 valpar som även äter BARF-mat). Köper mitt avmaskningsmedel på apoteket, det är en på en tub och det kan ges till alla djurarter. Glömmer alltid vad det heter men kartongen som tuben ligger i är ljusgul, köper det bara en gång/år, och hela tuben går åt till mina djur. Man mäter upp i cm av pastan och man går efter vikten på djuret, om jag minns rätt så tar jag ca 1-1½ cm/djur. Tror det var 1 cm/kg eller så, allt står på pkt:en, och oftast så slickar dom det i sig själv då den inte har någon direkt smak tror jag, mina reagerar iallafall inte på den. Men du kan också gömma den i något gott om din iller inte vill ta den som den är. Ska upp på apoteket imorgon, ska då försöka komma ihåg och se vad den heter. Ska inte avmaska mina än på 4-5 månader ännu, så jag har inget hemma.
Tänkte tipsa om kollamasken.nu
Om man har sett mask i avföringen så kan man skicka efter en burk därifrån som man stoppar avföringen i som de sedan analyserar och skickar tillbaka svar på vad det är för sorts mask och vad för sorts medel man bör använda, himla smidigt! Och inte allt för dyrt; 330 kr.
På så sätt hjälper man till för de framtida djuren som får mask, det är mycket mindre risk att det uppstår resistenta maskar om man enbart behandlar med det medlet som enbart tar den specifika masken.