Fördel/nackdel med kastrering
Startar en ny tråd för att besvara en fråga som ställdes i en annan tråd.
En okastrerad hane luktar ofta mycket starkt. Visst finn det dem som luktar mindre än andra, men de flesta luktar mycket, särskilt då under brunsten. Det är en mycket speciell stark doft, som te.x jag som aööergiker inte tål. En okastrerad hane får ofta ett starkt nrumst beteende, de revis markerar lite här och var, de släpar ofta runt på de andra illrarna i familjen, de kan även bli mer agressiva under den perioden. Så att leva med en okastrerad hane är inte alltid lätt.
Fördelen med att ha en okastrerad hane…ja, viss forsking säger att illrar som går okastrerade, eller kastreras sent löper mindre risk för att få te.x binjure tumörer. Men det finns även de okastrerade illrar som fått denna form av cancer, så det är inte uteslutande.
En okastrerad hona riskerar att få aplastisk anemi om de inte kastreras, eller tas ur brunst. Och kan dö utav detta. Så rekommendationen är att hålla honor som ej går vidare i avel kastrerade. Brunstiga honor luktar även de lite starkare än kastrerade.

Om honorna ska tas ur brunsten, så får dom ju speciell medicin av veterinären, men är det säkert stt det finns över hela landet, och hur mycket kostar det?
Man ger antingen p.piller eller p-spruta, men inget av dem är att rekommendera- Särskilt inte p spruta eftersom risken är stor att honan får livmodersinflamation, och måste akutkastreras. Risken finns även med p piller, men den är något mindre. så egentligen är det inte att rekommendera

Okej, så med andra ord är det bäst att kastrera båda könen? Men är det jättedyrt? Självklart är det mindre viktigt, men man vill ju kanske inte bli ruinerad.
#3 jag lovar att kastreringen e nog det billigaste med att ha iller ;) De kostar en hel del dessa djur, med försäkring, högkvalites foder, vaccinering, veterinärvård etc.
för en hane ligger det mellan 400 -700 kr, för en hona 600-1500 kr så det varíerar mycket från veterinär till veterinär.

Vi har väntat så länge det gått att stå ut me dem okastrerade (hanar dvs). Men det eviga dra sig runt å kissa på allt är rätt jobbigt att leva med, så oftast knipsar vi när de nått 6 månader.

#2 Maste fraga vart du fatt tag pa infon om att p-spruta skulle vara mer skadligt an p-piller, ar nyfiken just eftersom jag sjalv fatt lara mig tvartom..
#6 bra fråga…dels från veterinär, sen har jag läst det , sen har jag även hört från olika iller människor….Kan det inte vraa så att p spruta innehåller en mer koncentrerad dos av hormoner etc och är därför skadligare, p-piller tas under en betydligt längre period, och innehåller mindre doser?

men e det sant som de säger att de inte lever lika länge när man kstererar dom….en hona som exempel?
#8 en hona är ett ganska dåligt exempel, pga deras höga risk att utveckla benmärgsdepression och få anemi när de löper finns nog ingen gammal okastrerad hona… många valpkullar är ju också väldigt krävande på en hona..
Hanar däremot tror man blir äldre om de kastrerats sent eller inte kastreras alls. Men jag vet inte om det finns några bevis för detta..
Min 13-åriga woodo katrerades när han var 7, men jag vet inte om det har ngt att göra med hans ålder..

Men springer hanarna runt och markerar överallt om man inte kastrerar dem?
#10 ja de gör de oftast… kissspår och små bajskluttar överallt ;)

Och det kan man undvika om man kastrerar dem?
#12 ja…men om en hane t.ex går okastrerad länge så kan det beteendet befästa sig och då kan han fortsätta att betee sig lite siom en brunstig hane. Sedan finns det ju de som aldrig blir rumsrena..me det har inte med brunsten att göra, utan snarare med deras personlighet etc,

Om de inte är brunstiga då, och inte kastrerade, markerar de överallt då?
Jätte bra tråd att ställa denna fråga i.. Hur gammal ska en hona vara för att man ska kunna kastrera henne och hur mycket kostar det på ett ca. Vet att det är olika men vill bara veta på ett ca
#15 vår hona var ca 10 månader när hon började gå i löp. Och kastreringen kostade runt 1000:- har jag för mig.
#16 Ok, så man ska kastrera illern när den går i löp?
#17 det beror på vad man har för veterinär. Personligen tycker jag att man skall vänta med kastreringen tills illern går i löp, för då vet man att illern är färdigutvecklad. Problemet är att många veterinärer inte vill kastrera honor i brunst, pga, enligt dem ökad blödningsrisk. Men det är inget problem, det går utmärkt att kastrera i brunst, gäller bara att hitta en villig veterinär eller slå nån i huvudet å förklara att det e ok-
#18 Ok, håller på ett kolla ifall någon vet om det finns en illerkunnig vet. i minna trakter innan jag skaffar någon, så det inte blir några problem. Kanske ska ringa och höra med dom om vad dom tycker och kan innan jag skaffar, eller hade tänkt det, men tycker att det är bra att veta lite i förväg på ett ca när man ska ringa ;) Tack för hjälpen!
#19 förlita dig inte så mycket på vad veterinärer säger. 9/10 har noll eller dålig koll på iller. så att fråga veterinär när de tycker du ska kastrera är rätt meningslöst, stor risk att du får fel svar. Bodde inte du i Örebro trakten? har för migatt det finns ett par veterinärer där som har lite bättre koll än andra.
#20 Jag bor i Koppaberg, men är ganska mycket i Örebro då jag åker gratis dit på skoldagarna. Håller på att efterlysa dom, men ej fått något svar än. Väntar…

När är det bra kastrera en hane? Jag vet att man ska vänta tills de är fullvuxna, vid typ ett halvår. Men när ska man göra det efter sex månader?

En illerhane ska kastreras tidigast när den kommit i brunst. Det är ett tecken på att den är fullvuxen. Det är svårt att missa när hanen blivit brunstig, han luktar mycket mer än förut och bollarna "trillar ner". Han kan även bli mer aggresiv och lite närgången mot vissa gosedjur ;)

Haha, okej, jag får lägga undan gosedjuren då :)

Jag tycker att analysen i Örebro är väldigt bra.
fast man måste be om att få någon illerkunnig om man beställer tid där. Och sen har dom inte överdrivna priser heller.
Vi åker till smådjurskliniken i Hallsberg för mindre saker men dom är jätte sjyssta och skickar oss direkt till Analysen ifall de tror att de skulle kunna göra ett bättre jobb!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#25 Ok, jag har faktiskt aldrig varit i Hallsberg, vet inte heller vart det finns en vet. i örebro. Har inte fått något svar från någon heller angående den frågan
Här är dom jätte dåliga på illrar. För mig ville dom inte kastrera för att hon gått in i löp och jag fick berätta att dom var tvugna och ringa runt så att dom fick fakta om det. Sedan när jag väl kom dit var dom idioter mot mig. Dom sa att det var bra att jag kom in eftersom att hon kunde dö annars, jag vet sa jag för att det var jag som sa det till dig!
Sedan så had ejag inte med bur. Trög jag vet. Då sa hon till mig "Jaha, vissa tänker på allt och vissa inte på något" Jag går inte tillbaka till den animelen!!!
#27 Vad otrevligt.. Usch! Vilka puckon det finns.
Ja, jag vet. Så det gäller att komma till rätt. Ringde en massa vetrinärer innan också för att kolla priser och hur mycket alla visste om illrar. Det var en som sa att han aldrig kastrerat en iller men ville gärna prova på min . Grr

"skrollan" vilken vet. var det ?
kärringen där inne .. mer vet jag inte. gammel såg hoin ut att vara iaf.

okey, men du menar väl inte "Animalen, smådjursklinik" i södertälje ?? :S

också lite bra läsning putt*
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus