Djurförsök vid framställandet av kattmat
Detta är vidrigt. Jag personligen tänker inte stödja ett företag som gör på detta sätt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Glad att jag inte gett mina illrar Iams. Dom får klara sig med Hills eller Wiskas torrfoder och lax. Tänkte du på att dom har lyckats smyga in en "ful" formulering (inget djur dödas avsiktligt), vilket innebär att hur många djur som helst kan dö utan att dom kan lastas.

Japp, jag reagerade på det direkt. Denna formulering gjorde mig illamående. Jag kommer efter denna artikel inte ta emot sponsring från Eukanuba eller Iams till Iller Yran. Tyvärr kanske då detta minskar innehållet på vinstbord och deltagar påsarna men det får ni stå ut med. Kommer förklara anledningen på yran också.
Audiatur et altera pars
Om vinstbord och påsar minskar i volym spelar väl ingen roll. Dom som har turen att få med sig priser eller vinster hem, brukar ju iaf ha svårt att få plats med prylarna.

Audiatur et altera pars
Ja, tänk om vi tagit BIS sist vi var där. Då hade vi fått lämna kvar den där stora pokalen, för den hade inte fått plats i bilen. Det hade kanske gått att klämma in en provpåse till bland burar packning och annat nödvändigt

haha, vad bra så om ni vinner BIS så får jag behålla pokalen?
Audiatur et altera pars
ang iams, vad är det som talar för att detta företag skulle vara ensam om sådana här vidrigheter som man kan läsa om…?!
Bara en tanke… jag hoppas innerligt att kontrollen är stenhård och att uppmärksamheten som blivit kring detta, medför att man har ögonen på sådana här företag och deras djurhantering.
Mvh Tessan

Jag vet självklart inte med säkerhet att de är ensam. Men det finns organisationer som kollar upp sådant och de har än så länge inte rapporterat om något annat företag. Men som sagt var säker kan man inte vara. Men då jag med säkerhet vet att detta företag gör på detta sätt känns det fel för mig som person att stödja det. Om någon annan väljer att göra det är det liksom deras val och något de får leva med. Men jag kan inte stödja detta.
Audiatur et altera pars
nej jag håller helt med dig, och tycker att du gör helt rätt!
jag spekulerar bara lite kring det hela och som sagt - förhoppningsvis så ökar kontrollen efter en sådan här "upptäckt" (eller vad man nu ska kalla det) och försvårar för andra företag att inte sköta sig som de ska.
Jag önskar att det fanns djurfoder som tillverkades i stil med "ekologiskt" eller liknande, dvs att en märkning garanterar att kraven på djurhållning och liknande till fodrets produktion är höga - och att dessa givetvis efterföljs..! Nu är premiumfoder dyrt som det är, och vinstmarginalerna skulle säkert anses vara för små för att det hela skulle anses lönsamt, liten efterfrågan och yadayada men ändå - tänk om det fanns… själv skulle jag inte ha råd att INTE köpa ett sådant foder.
// Tessan

Tror tyvärr att foderföretagen inte skulle ha råd att framställa ett foder som är tex med enbart svenskt kött från bra uppfödda/slaktade djur. Detta på grund av människors ekonomi. Herregud det finns ju de som ger sina illrar Euroshopper kattmat. Och varför gör de det? Jo, för att det är billigt. Inte en tanke på innehåll eller att det inte har rätt näringsvärde för en iller. Så tyvärr kan vi nog fortsätta drömma. men i en perfekt värld Tessan håller jag med dig. Då fanns det sådant foder att köpa till illrarna och alla andra djur också. Vi får helt enkelt fortsätta drömma om den perfekta världen. Alla vi som faktiskt bryr oss.
Audiatur et altera pars
Sen när har Euroshoppers kattfoder innehåll?

Va? Vad menade du nu Ammi? Förstod inte frågan.
Audiatur et altera pars
jo det där med utopier… *suckar djupt* önskar bara att det fanns vettiga alternativ för oss "vanliga" djurägare som inte har den kunskap och kanske möjlighet att ge våra djur annan slags föda, t.ex naturlig diet istället för exempelvis torrfoder.
hm tror att AmmiG är sarkastisk och menar att euroshoppers kattfoder aldrig har varit något att hänga i julgranen… hm, typ *s* I guess.

Jag mosstänkte att det var så hon tyckte. Men säker kan man inte vara. Hon kan mycket Ammi så vem vet vad hon sitter och ruvar på för information.
Audiatur et altera pars
Hittade denna länk på hundar iFokus. Eftersom den handlar om det vi tagit upp i denna länk, knyckte jag den till hit.
Jag har tittat på videon, är du det minsta känslig eller har lätt för att få blodtrycket att gå i taket av ilska. Då ska du inte titta på denna!
Här kan ni se en video från fabriken (OBS! Varning för känsliga tittare) http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=iams&Player=wm&speed=_med src="http://katter.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Mer om det kan man läsa här: http://www.iamscruelty.com/ src="http://katter.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

ush vad hemskt *spyr* hur kan man göra så?
jag vill vara med i sånna protester m.m!

Om man ska tro på det jag har läst så även företagen som Nestlé Purinam, Hill's pet nutrition och Pedigree (som äger James Beloved) har använt/använder djurförsök.

Ja, det är vidrigt. Riktigt vidrigt.
Nu är det vissa gånger jag har svårt för att säga att jag inte är tacksam för att det gjorts djurförsök. När de framställer medicin som kan rädda livet på människor och djur med för den delen. Men samtidigt är jag emot djurförsök, så snacka om att vara vidrigt vimsig här. Dock tycker jag inte att smink och djurfoder innebär rättigheter till vidriga djurförsök.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Tycker det är bra att Åsa att du inte vill ha med Eukanuba &Iams. Som ammi sa så är det inte hela världen att prisbordet blir mindre. Det kan jag leva med.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.