Molly's mus är rosa med röda fläckar?
Hejsan, Molly kastrerades för snart 2 veckor sedan.
Hon har fått små röda fläckar på musen som annars är rosa som var rosa igår med.
Är det irritation? Hon har lekt en hel del precis och kan ha dragit den i marken en del, men tänkte ifall det kan vara kattsanden? (använt den tidigare utan detta felet dock..
Kattsand kan fastna och göra vulvan röd och sårig. Det kan även vara irritation i analsäckarna, vulvan, analöppningen som gör att hon drar rumpan mot golvet och därför får sår. Kolla så det inte har fastnat någon kattsand. Är hon kastrerad kirurgiskt eller med implantat? Var hon i löp?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kirurgiskt, ja ca 2 veckor in i det
Har vulvan gått tillbaka i storlek helt efter ingreppet? Har vulvan börjat svälla igen och därför blivit irriterad? Hur ser det ut idag? Kan du lägga upp en bild kanske?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag skulle uppsöka en veterinär så att det inte är någon infektion som kan göra henne sjuk. Vi är många som använder vanligt eldningspellets i lådorna så slipper man torra tassar, torr päls och sand i vulvan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, pratade med en veterinär nyss ifrån där hon opererades och han var osöker på om svullnaden ska gå ner helt mend et tycker jag ju? den har inte gått ner helt ser jag nu.. är faktist en rätt stor bit kvar.
Såg lite små varigt ut i vulvan med först men inte längre..
Ska ringa blåstjärnan men tvivlar på dem har ngn iller kunnig inne under helgen
Svullnaden ska gå ner helt! Den ska absolut inte se ut som den gör nu när svullnaden helt gått ner. Nu har jag aldrig kastrerat någon hona själv så vet inte hur lång tid den kan vara stor efter en kastrering, men den ska inte vara eller ha sår då är det något som irriterar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
sant men det har kommit först en vecka efter steleriseringen har jag nyss räknat ut.
Ändrade till en annan kattsand som verkar torrare och även mindre i partiklarna så tror det kan avra den :/
Ska köpa ett nytt i morgon och en salva vetrinären rekommenderade för att smörja in med!
Den är ju fortfarande svullen och röd runt om och varig i mitten :/
Försökt ringa upp blåstjärnan's jourtelefon och betaltelefon men ingen svarar…
Hittar inget om detta på svenska men på engelska hittar jag en hel del att det är ngn infektion efter operationen i vulvan och behöver då behandlas :/
Känns som att man tvingas vänta under helgen tills måndagen..
#10 Så länge hon inte blir påverkad av "felet" så kan du ha i is i magen och ringa på måndag. Får hon feber, blir allmänpåverkad, slutar äta och dricka, då är det bara att åka.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Okej, hur upptäcker man feber?
Hon leker mycket mer nu än hon gjort tidigare så känns inte som att hon stör sig av det. ska iallafall byta till pellets i kattlådan för säkerhetens skull samt köpa salvan vetrinären rekommenderade så får se hur det går tills i morgon med det!
#12 Hon blir slö och likgiltig. Men efter vad du beskriver så tror jag inte det är någon fara med henne. Men ring på måndag och beställ hos veterinären. Hellre kolla en gång för mycket än en för lite.
Är krångligt för mig att åka dit för att kolla upp det, närmsta som kan illrar är göteborg och annars några mil men jobbar en bit här ifrån på vardagarna men ska vänta någon dag och se hur det blir då vetrinären rkommenderade det.
Har bytt till pellets nu och även smörjt in henne med salvan vetrinären rekommenderade :)
Det röda ser redan bättre ut men ser fortfarande varigt ut i vulvan på henne
Ingen som vet vad det kan vara som gör att det typ kommer var ifrån hennes vulva?
Infektion i den typ?
#15 Om det kommer var från vulvan så är det infektion och då behövs en veterinär!
Antog det, får boka tid hos vetrinären igen då
Bytt ut till träpellets och smörjt hennes vulva med hydrokortison och det ser jätte mycket bättre ut nu så vetrinären rekommenderat att fortsätta så några dar och se.
Får jag fråga varför du valde kirurgisk kasterering öht? Du hade ju sluppit dessa problem och oron om du kastrerat med chip, dessutom hade molly sluppit detta.
#19 man behöver inte låta anklagande. Valet ligger helt och hållet på ägaren och är man dessutom ny på iller så är det nog lätt att missa att chippning är ett alternativ eller exakt hur bra alternativ det är. Nu är ju illern redan kirurgiskt kastrerad. Valet är gjort och det går inte att ändra på.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20 Klart valet är ens eget men om jag vill missminna mig så frågade TS om kasterering och fick väldigt många goda råd härifrån angående chip kastrering och för och nackdelar med metoderna, prisuppgifter och var man kunde göra ingreppen. Känns väldigt trist när man tidigare diskuterat detta med TS och gett bästa alternativet men man har ändå valt något sämre och dessutom så har ju illern nu blivit utsatt för en onödig infektion som TS blev varnad för.

Det låter märkligt hela grejen. Svullnade hon upp efter kastreringen? Och nu varar hon ur vulvan? Låter som att kastreringen inte gjorts ordentligt. Jag skulle åka in direkt och få antibiotika mot infektionen.
#22 nej den gick ner till typ hälften, och det har slutat nu och den håller på gå ner nu igen.
#19/#22.
Det är mitt val och inte ditt. och priserna jag fått reda på för chippet är 1600kr som billigast och då måste jag ta ledigt från jobbet en hel dag pga det är en bra bit ifrån mig, sedan ska det göras många gånger då hon kommer behöva ett nytt efter ca 2 år eller om det var 1?
Kostade mycket mindre med en kirurgisk kastrering vilket är permanent och då slipper jag krånglet.

ok. men, är det var så behöver hon komma till en veterinär.
liten note utanför ämnet, man slipper inte krångel och kostnader bara för att man kastrerar kirurgiskt, man har större risk att få ett sjukt djur inom några få år som då behöver medicin dagligen.
#23 Det är ditt djur och ditt val. Men om du snålar in på djuret vilket du just sagt att du gjort eftersom det blir för dyrt med chip flera gånger då kanske du för det första inte skulle skaffat iller om du inte kan ge illern bästa möjliga förutsättningar. Och sedan så känns det riktigt kasst att ha gett dig en massa råd och tips som du skiter i pågrund utav kostnad och tid istället för att tänka på djurets bästa.
Då får man ingen lust att ge dig råd i framtiden heller. Ställer du en fråga om foder så kommer det inte finnas någon ide att svara för man känner det är skit samma om man ger ett jätte bra tips han kommer ändå kolla på prislappen.
#25 ***redigerat av medarbetare***
Förklarade att det blir krångligt, jag är bilmekaniker och kan jag inte jobba en dag helt plötsligt får 2 andra göra hela min dags arbete extra.
DU fick mig just att lämna denna sidan så hoppas du är nöjd.
Djur tar tid så enkelt är det. Har man inte tiden vilket man inte kan kräva att alla har så kanske man borde ha tänkt om, speciellt när det kommer till iller som är ett väldigt dyrt och tidskrävande djur.
Kirurgisk kastrering i sig kan jag fullt ut respektera att man väljer om man väljer det på relevanta grunder vad man anser är bäst för sitt djur.
Men din grund har du själv sagt är tid och pengar.
Har du inte ens tid och pengar till en så enkel sak som kastrering som du kan planera hur kan du få tid och pengar när din iller behöver åka till vetrinär ca 1 gg i månaden? Vilket äldre illrar med största sannolikhet får göra.
#27 Lägg ner. Seriöst, det räcker. Man kan faktiskt ha råd och tid med att ha djur, trots att man inte har lust att åka till veterinären vartannat år och betala 2000 för ett chip när man kan kastrera permanent.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Så du skulle medvetet ge din iller whiskas kattmat föratt du inte orkar åka 4 mil till en djuraffär med bra mat? Illern klarar ju sig på whiskas men det är inte bra. Lite samma sak, man väljer ett sämre alternativ bara föratt man inte har lust att lägga ner mer tid och pengar. Du tycker inte det låter lite skevt?
#29 nej det är inte samma sak! Det du jämför är inte likvärdigt. Vi som förespråkar chipp kan bara ge information, det är den som äger illern som bestämmer och man kan ifrågasätta anldningen men man kan inte dumföklara någon utan man får acceptera svaret. Ska jag ifrågasätta ditt val av foder och få dig att låta som en dålig illerägare för att du inte valt att ge samma sak som mig? Så länge man inte gör något som klassas som skadligt så är det upp till varje enskild individ att besluta sig för hur illern ska skötas. Nu får du tagga ned. Beslutet är inte ditt och du har egentligen inte med valet av kastreringsmetod att göra. Illern är redan kastrerad. Finns inget mer att diskutera.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är klart det är likvärdigt för båda situationerna har med lättja att göra. Man gör det som är lättast och mest ekonomiskt för stunden. Det är det jag ifrågasätter. Om man hanterar en levande individ som är helt beroende utav dig med lättja då tar man inte sitt ansvar.
Sedan kan man ju diskutera vad som är skadligt. Detta valet är ju uppenbart skadligt då illern fått en onödig infektion vilket jag klassar som onödigt lidande för djuret som hade kunnat undvikas.
Och med denna illern är valet gjort, och det finns mycket riktigt inget mer att göra men för det kan man ha en åsikt om det dåliga valet och hoppas att fler sådana här dåliga val inte görs utan att man tänker igenom valen riktigt noga, och inte bara baserat på tidskrångel och pengar.
Och att man inte ska dumförklara folk för att de inte gör som en själv, där sitter du väl ändå i ett ganska fint glashus och kastar sten?
#31 du menar alltså att friskies eller whiskas är lika dåligt att ge som det är att kastrera kirurgiskt? Du menar att man vanvårdar sitt djur om man kastrerar kirurgiskt? Du är välkommen att länka till de trådar där jag dumförklarat folk som inte gör som mig. Du kan dock gärna skicka dom i ett PM till mig då det inte alls har med denna tråd att göra.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#31, en del rekommendationer är ändå att till slut kastrera honor kirurgiskt pga risken för livmodersinflammation/cancer (kanske inte vid 6 månaders ålder men vid 3-4 år. Jag brottas själv nu med dilemmat över hur jag ska göra med willa när chippet går ur. Tänk om samma scenario händer henne och det blir inflammerat? För enligt dig verkar chip vara den enda lösningen? Är jag en oansvarig ägare då?! Onödigt lidande och vad du nu nämner..
#31 jag menar att handlingen att ex ge sin iller whiskas föratt man inte orkar åka en bit lärgre bort och köpa riktigt mat är samma sak som att välja kirurgisk kastrering BARA föratt man inte orkar fixa ledigt från jobb och lägga lite mer pengar på ett annat mer rekommenderat alternativ baserat på illerns ålder.
Jag menar att man missköter sitt ansvar som djurägare när man låter lättja styra valen för hur djuret sköts.
#33 Din situation är helt annorlunda du sitter och överväger dessa val baserat på fakta och rekommendationer. Du brottas ju med dilemmat vad är det bästa för mitt djur och verkar basera ditt beslut på vad du anser verkar riktigt för att ha ett djur som lever länge mår bra och slipper sjukdomar.
Du baserar ju inte ditt dilemma på det tar mindre tid och kostar mindre att kastrera Willa kirurgiskt därför väljer jag det oavsett konsekvenserna utav den behandlingen.
Baserar man sitt beslut om djurets hälsa på tidskrångel och pengar ja då anser jag att man är väldigt fel ute.
#34 hur kan du avgöra att TS beslutat sig för att kastrera kirurgiskt "BARA föratt man inte orkar fixa ledigt från jobb och lägga lite mer pengar på ett annat mer rekommenderat alternativ baserat på illerns ålder."? Hur kan du veta att TS valde bort att kastrera med chipp pga lathet? Det kan inte varit så att TS ansåg att kirurgisk kastrering var ett bra alternativ och då det passade bäst i och med situationen valdes det före chipp? Som sagt, illern är redan kastrerad, TS har enligt uppgift lämnat forumet och det finns inget mer att diskutera i frågan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag ser en viss ironi i att det här skälls utan förståelse på TS och TS anklagas för att inte ta hand om sin iller ordentligt. I den andra tråden om djuren som omhändertogs ska det istället visas förståelse och tystas ner…
Tycker att den tråden har spårat ur rejält… Synd att ingen kom med nån vettigt tips om hur TS kan hjälpa sin iller istället… Jag hoppas att Du läser detta TS - du kan fråga i apoteket om Kalii Permanganas - det är pulver för att göra en lösning i vatten som fungerar antiseptiskt ( bakteriedödande, håller inflammerad område hygieniskt rent). Ta lite pulver i ett glas vatten ( så att lösningen blir rosa) och tvätta "mus" med den en gång om dagen.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#37 tråkigt att du inte ser våran hjälp i början av tråden som "vettiga tips för att hjälpa illern".. Vi var flera som försökte iaf.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#38 tack för alla dina svar!
Har redan bokat tid till Molly för några dagar sedan och följde min vetrinärs rekommendationer först vilket jag helt klart borde då den är utbildad? anser som hon inte lider speciellt inte när hon är piggar nu än någonsin och inte lider alls?
Sedan att #34 anser jag är lat får mig att inse hur korkade en del är…
Har redan nämt att jag är bilmekaniker och om jag helt plötsligt måste ifrån jobbet för att fixa ett chipp till henne (man vet ju aldrig när det händer…) så får 2 andra mekaniker på mitt jobb ta över ALLA mina jobb från den dagen dvs 8timmars mekande på 2 personer dvs jobba över ca 4timmar var.
Hur glada blir inte dem då?
Molly har inte det minsta ont så hon lider inte, samt jag har följt min vetrinärs beskrivningar om hur jag ska göra och ska även dit i morgon så dem får ta en titt då beskrivningarna inte hjälpt till 100% men ändå gjort det bättre för henne då vulvan blivit mindre och det inte kommit var sedan dagen jag började smörja in.
Sen är jag inte snål när det kommer till Molly, jag påpekade klart och tydligt att det blir dumt med mitt arbete då det inte precis är kul att förstöra för sina Medarbetare när man bara jobbat där sen i början av året och vill jobba kvar.

Kredka; jag får det till nio inlägg som enbart är till för att hjälpa.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Då tydligen definierar vi ordet helt olika, vilket är väl inget fel på -sånt händer på ett forum.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#39 :) #41 menar du att enda sättet att hjälpa någon på är att själv sitta och ordinera ut olika mediciner eller salvor från apoteket så ja, då är det nog stor skillnad på hur du och jag och Veronica definierar ordet "hjälpa". Själv kan jag komma med råd och tips om illern är sjuk men tror jag att det är bra att uppsöka en veterinär kommer jag förstås råda att jag göra det. TS verkar iaf nöjd med den "hjälp" han har fått från mig så jag får vara nöjd med det. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus