Hjärtfel i Härrydalinje
Jag har två illrar, Theo och Blight som härstammar från en känd svensk farmare i Härryda. Jag vet att det finns en del illrar i avel från dessa linjer och jag vill varna för att det finns hjärtfel. Jag kan bistå med journaler till uppfödare som avlar på illrar med denna härstamning för att visa att detta finns dokumenterat och är noga utrett av kunniga illerveterinärer. Flera släktingar har avlidit vid narkos. Jag vill med denna tråd ge uppfödarna möjligheten att få fakta. Jag vill även informera andra med släktingar så att man kan utreda hjärtat innan sövning. Känner till två fall på rak arm från dessa linjer som tyvärr inte klarat narkosen. Vet andra illrar därifrån med blåsljud och andra illrar som har avlidit av hjärtstopp. Om dessa vill träda fram får ni gärna göra det i denna tråd. Men det är frivilligt. Hjärtfel hos iller är en otroligt ovis sjukdom och det är plågsamt som Illerägare att aldrig kunna slappna av. Jag är nöjd med den behandling som finns men att veta att man inte kan ge lugnande eller söva illern om det skulle behövas är hemskt. Blight ska opereras idag pga främmande kropp och vi är oroliga över utgången då han har hjärtfel. Vill någon ha info så pma eller skriv i tråden.
Jag har ju willa, vet dock inte vilka föräldrar hon har, troligtvis är hon född 11e maj 2010. Vet inte hur nära besläktad hon är med de som inte klarat narkos men för mig ska det till någonting rejält allvarligt innan sövning kommer upp på kartan. Funderar mycket på hur jag ska göra med kastrering i framtiden, nu är hon chippad andra gången (gjordes oktober förra året) och eftersom risken finns med livmodersinflammation/cancer så har jag ju funderat på kirurgisk kastrering..men ja..vet inte hur jag ska göra med det faktiskt. Sen har hon ju problem med sina analsäckar och har funderat på när det blir aktuellt igen att åka upp till stockholm så dom får spola dom och då är det ju sövning som gäller..känns inte heller så lockande :/
Jag hade Odis som hade Ronja och Nemo som föräldrar. Odis var född 070513.
Han blev precis 4 år gammal. Han var kirurgiskt kastrerad och klarade därmed av en narkos. Däremot dog han helt plötsligt en dag i juni 2011. Han dog på vetrinärbordet då hjärt och lungräddning gjorde på honom. Vetrinär konstaterade att dödsorsak var akut ärftligt hjärtfel. Hjärtfel baserades på det otroligt snabba förloppet(några få timmar), att han hade delvis vätskefylld buk vilket tyder på viss cirkulationskollaps. Ärftligt då han avled i så ung ålder, så unga djur måste ha medfödda ärftliga fel.