Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 305 ggr
Faxlin
0

Har du ett iller apotek?

Ja, har du en speciell iller väska eller skåp med saker bra att ha till min iller?
Ett sorts illerapotek. Om ni har det, vad har ni i den?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Vi har Hills First Aid väska, en blå hårdplastväska med genomskinligt lock. Den innehåller:

Stora kompresser, värmefilt, alkoholfria sterilservetter, förkläde, elastiskt bandage, ett förband av tätare material, små kompresser, steril sårtvätt i småflaskor, vit op-tejp, mörkbeiget plåster/optejp i rulle, tops, handskar, sax och pincett.

Vi har kompletterat väskan med:

1 spruta ml-dosering, en halskrage (för iller), jodopax.

Faxlin
0

Låter som en riktigt bra sjukväska det där.
Någon annan som har fler tips på vad som bör finnas i en första hjälpen låda?

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Ett eget illerapotek är helt klart något man skulle ha. Problemet med mig är att jag inte har någon koll alls på vad ett sådant borde inehålla.

Ser framemot en massa bra tips i den här tråden. Flört

elinn
0

Mangafreak: vart kan man köpa den?

Det enda jag har hemma just nu är parafinolja (fast det räknas nog inte till första hjälpen).

Sen har jag en väska som är för människor med bl.a plåster, bandage, kompresser. Där kanske jag kan hitta något om jag skulle behöva någon gång.

Men jag håller med om att man borde ha en första hjälpen för illrar hemma om olyckan skulle vara framme men jag vet inte heller riktigt vad den kan/ska innehålla.

Faxlin
0

Parafinolja skulle jag verkligen vilja att alla illerägare har i sitt iller apotek. Det är något som ofta kan behövas akut.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#4: Affärer som säljer Hills foder, brukar ha den mellan varven. Vanligast är att man får köpa den till reduserat pris, om man köper en säck av deras foder. Men jag vet att flera zooaffärer brukar sälja den separat, när dom har fått in den, dock inte till reducerat pris.

Vet inte vad den kostar, för vi fick våran gm. en av dom som jobbar på "vår" vet.mottagning (hon hade två). Tur som en tok har man ibland, råkade nämna att vi skulle åka in på djuraffären på hemvägen och köpa en.

Kompliterar: Kolla på vet.motagningar, dom kan oxå ha den till försäljning.

AmmiG
0

Åsa: Parafinolja, Generad är något vi aldrig haft hemma, inte nu heller. Måste haft en väldig tur med illrarna, eftersom vi aldrig haft behov av det. Misstänker att det är lugnast att köpa hem, annars hittade pälsarna på något tok…bara för att jag skrev detta.

Faxlin
0

*viskar* Ammi, jag har heller ingen parafin hemma. Men visst borde man ha det. Generad

Audiatur et altera pars

tessa
0

hmm vart köper man parafinolja tro?!

Ipod_Mini
0

vad har man det till? =o.

ferretgirl
0

parafinoljan köper man lättats på apoteket. Vissa affärer kan ha det hemme, men inte alla.

Trollet.

AmmiG
0

#10: om illern svalt något olämpligt som fasnat eller har förstoppning.

Faxlin
0

Man ger det till illrarna när de tuggat i sig saker de inte bör tugga i sig. Har man tur så kommer det de svalt ut den naturliga vägen och man slipper operation.

Audiatur et altera pars

trollet85
0

Har lite saker i en verktydsväska Flört Där i har ja kompresser, tops, bandage, sax, parafinolja, bisolvon, en filt o en burk ringblomssalva, minns inte mera nu. tror ja ska försöka "uppdatera" min väska lite.

Therese-jhfd
0

Vad har man ringblomssalva till? *nyfiken i en strut*

Faxlin
0

Ja trollet85, vad har man ringblomssalva till? Nu blev jag också nyfiken.

Audiatur et altera pars

trollet85
0

det ska tydligen vara bra att smörja in små sår med, men ja vet inte burken ligger där i alla fall Skrattande

Faxlin
0

Okej, men har du testat den någongång?

Audiatur et altera pars

trollet85
0

nepp har inte behövt de än, vet inte om de funkar men de luktar skumt om den. den ska tydligen innehålla zink bla.

Faxlin
0

Men zink är ju bra på sår ju. Så det kanske är en dunder salva du sitter med där.

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Vart fick du tag i den salvan någonstans Trollet85? Vore kanske något att köpa hem till mitt tilltänkta illerapotek.

trollet85
0

Ja köpte den på hälsokost affären. men dom fick beställa hem den åt mej tror ja =)

Faxlin
0

haha, Trollet85, specialbeställde du hem en salva du aldrig har använt sedan. hihi

Audiatur et altera pars

Shelby
0

15# det skyndar på läkeprocessen, funkar super!

Min moster gjorde sån själv… luktar gott gör den också.

Madde
0

Jag har nu varit duktig och köpt prafinolja. Skrattande Måste se till så att jag får mitt lilla apotek här hemma snart. Ifall att det händer något.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.