Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 867 ggr
Michaelaloretta
0

Problem med iller som har sönder möbler?

Hej

Någon mer här som haft problem med iller som har gett sig på era möbler?

Vår lilla ögonsten Doris älskar dessvärre att slita saker i stycken.. hehe..

Det började när hon kom till oss i somras som valp, då försökte hon äta upp sina gosedjur, tuggade bland annat av svansen på en av ikea´s "gosa mus" och försökte sedan käka upp svansen, lyckligtvis såg jag detta i tid. Sedan har hon slitit hål i strumpor… och en gång till och med käkat en bit av ett sidenband som hon tuggat av, det åkte som tur var rakt igenom och jag såg det när det kom ut på andra sidan :S

Till saken, hon har alltså även dödat hela 2 fåtöljer som vi hade (slängda nu) i lila sammetsliknande tyg… och nu när vi ska få hem vår nya soffa snart så är vi naturligtvis skiträdda för att hon ska ge sig på den.

Är det någon som har haft liknande problem och har tips på hur man förhindrar det? Finns det nån bra spray som inte luktar men som Doris tycker är skitäcklig?

Tro mig, jag har verkligen försökt med alla medel att få henne att sluta bita och slita sönder fåtöljerna, men hon verkar älska uppmärksamheten så hon kom alltid tillbaka när man hade skällt ut henne eller stängt ut henne från rummet som straff :(

Skulle vara så tacksam för tips :)

Odis
0

Men Doris då hon som var så söt^^ 

Jag har bara hört att om illrar förstör saker så är det ett tecken på understimulans, men det är ju skumt för Doris vaerkade vara allt annat än under stimulerad när jag träffade dina pälsar. 

Mina grabbar är också väldigt gärna på soffan men det är för att dom bygger fort^^ Dom gräver ut kuddarna och gömmer sig i dem och busar runt. Det kan inte vara något sådant men bara att hon är liten och inte får loss kuddarna? 

Eller så är hon kanske en riktig liten gräv iller testa att se om du kan flytta fokus genom att ha en liten grävlåda?

Michaelaloretta
0

Ja, jag har också hört att de gör dumma saker när de är understimulerade, och det känns rätt logiskt.. det gör jag också, haha.

Nej hon borde inte vara understimulerad så mycket som vi ändå hittar på med henne, och med alla leksaker och farbror Harry som hon har att leka med.. Det är underligt. Grävlåda har vi faktiskt inte provat än så det är ett bra tips :)

tack!

Ceciliaolucifer
0

Vet ni att hon i övrigt är frisk? Vet att flertalet sjuka illrar har tuggat tyg, speciellt fleece. Vet även illrar som ätit tyg pga tristess och understimulans.

Michaelaloretta
0

Ja, hon är frisk som en lärka enligt veterinären. Det enda är väl att hon och Harry har varit lite lösa i magen från och till, men det är förmodligen pga att de är överkänsliga mot orijen eller carnia, vi håller på att utreda vilket det kan vara.

Det är lite frustrerande att hon ger sig på möblerna.. men det har också bara varit dessa fåtöljer konstigt nog, alla andra möbler har hon inte rört.