Hjälp Charlie äter inte!
Jag är verkligen orolig för min iller Charlie. Han äter inte…
Hans förra ägare sa att de endast matade honom med broccoli, gurka, vindruvor, banan och sånt där onyttigt som de egentligen bara ska i små mängder…men det är tydligen det enda han vill ha!
Själv vill jag helst inte bara mata honom med sådant då jag vet att de kan få diabetes och är för övrigt ingen bra kost!
Jag har testat kattfoder (har testat tre olika.) Kattmat med nästan bara grönsaker och innehållande liten mängd kött, kattmat med mer än 37% kött och en annan varriant. Hundmat som hans förra ägare gav äter han inte heller. Har erbjudit honom gurka, ägg-gula och rått kött för att få honom att äta någonting men vill inte ha det heller…
Annars är kanske riktigt iller-foder är enda lösningen? Men om han inte vill ha det heller vad gör jag då? Han måste väl äta någon gång??
Är du säker på att detta inte är något medicinskt problem?
Hälsningar Malin
Vad skulle det då kunna bero på isåfall? Han är fullt frisk och pigg som attan! Ska till veterinären på måndag, men det är ju ett tag dit. Han måste ju äta innan dess… :/

OJ!
När åt han sist? Äter han inget öht? Dricker han något? Har han någon avföring och hur ser den då ut?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Angående tidigare kost är den inte bara dålig utan direkt livshotande.
Grönsaker etc kan inte iller bryta ner eller tillgodogöra något från dessutom är det skadligt för mag och tarmsystem.
Jag ger inte ens sådant som godis, då finns det bättre alternativ.
Hundfoder överlever dom heller inte på då de som atter är i behov av Taurin som oftast saknas där.
Finns inget illerfoder jag skulle rekommendera idag utan och till smaken sett är det inget speciellt mot kattfoder. Ett högkvalitativt kattfoder som Carnia Lynx eller Orijen är det jag ser som bäst.

Har du testat att ge honom laktosfri grädde, ägg eller rått kött?
Illrar klarar sej inte så bra utan mat ;/
Har försökt ge honom en massa olika torrfoder och grönsaker som han då tydligen ska tycka om…men han vill inte ha det. Han fick en gurkbit för kanske 3timmar sedan. Han tuggade i sig innehållet efter mycket om och men…
Dricker vatten ibland, men oftast när han går till vattenskålen så tittar han bara på det, sen struntar i det. Hans avföring är väldigt lös och har bara bajsat två gånger idag…
Men det som är så konstigt är att han har så mycket energi! Springer runt och hittar på hyss, leker och busar för fullt med min andra iller, så det är egentligen inget fel på honom så sätt. :S
Hur länge är han hos dig nu? Finns det möjlighet att han äter iaf lite när du ser inte? Det händer ibland att illrarna kan matvägra/ äta i smyg när de är på nytt ställe… Om du vill ge han iller torrfoder så den enda jag kan rekommendera är ferretastic
Välkommen till ferretplanet.se :)
Jo jag vet att det är väldigt dåligt. Men det var hans förra ägares val. Nu försöker jag ge honom torrfoder, men han vill inte.
Har erbjudit honom äggula och en bit rått kött. Men han vägrar äta det. Hällde lite vetegroddsolja på magen innan. Det är inprinsip allt han har fått i sig förutom gurkan.
Tack så mycket, ska gå och köpa det direkt imorgon och se om det funkar!
Laktosfri mjölk har vi ju…men vågar man ge sånt?
Jag skulle bli förvånad om avföringen var okej med tanke på vad han ätit. Som sagt bör fodret ha så hög halt kött som möjligt (endast högkvalitets foder!!!!) och att ge grönsaker är i stort sett som att inte ge något alls då de inte kan tillgodogöra sig näring från vegetabilier. Äter han inte så tvångsmata (om sjukdom helt säkert kan uteslutas) ge tex rå köttfärs med äggula som du blandar med vatten och ger med doseringsspruta direkt in i munnen på honom.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har ju själv en grabb med ätstörningar så jag vet hur jobbigt sånt där kan vara. Som dom andra säger - först vet.besök och utesluta ev sjukdomar.
Vad vi fick vår Killen att äta till att börja med var "soppa", och sen övergick han sakta till att äta torrfoder. Men han reagerar fortfarande på alla förändringar med att låta bli att äta.
"Soppan" gör vi genom att blötlägga torrfoder och sen mixa (eller mosa med gaffel), blandar i en massa nyttigheter (B-vitamin, benmjöl, kokt äggula, rå äggula osv, ibland lite köttfärs) och så blandar vi ut det med vatten till en lös soppa. Ovanpå sprinklar vi sedan lite vetegroddsolja för att locka till att i alla fall smaka på soppan. Smakar dom inte självmant så är det lätt att smeta lite på munnen så att dom måste slicka bort det. När man väl fått dem äta av soppan så är det lätt att göra den tjockare och tjockare tills dom alldeles självmant börjar äta torrfoder. (trots att han inte äter just nu så bör maten ändå stå framme).
Det där har funkat på alla dom "svåra" eller sjuka akutillrar vi haft hemma.
Om han inte ens äter den "skit-mat" han är van vid så är han ju sjuk!
Uppsök en illerkunnig veterinär som kan illrar.
Många illrar kan matvägra pga magsmärtor, tandbesvär och allmänt dåligt allmäntillstånd.
Saker från affären du kan prova.
ägg vill min alltid ha .Kyklinghjärtan lever eller mage. blandfärs.
Djur äffären.
Möss. torkat kött/fisk. lax olja(om man sätter några droppar i torrfodret så brukar myket av det gå ner)
Tack för alla råd och tips. väldigt tacksam!
Vi var hos veterinären och han är fullt frisk, så det var inga sjukdomar involverade i hans ätstörningar! Det som var felet antagligen var att han var van vid att bli matat med onyttigheter från sin förra ägare. Så när jag väl fick honom så ville han inte ha sitt torrfoder jag gav honom. Inte så konstigt kanske med tanke på vad han åt innan.
När jag fick honom så hade den förra ägaren försökt mata honom med hundmat. Den påsen slängde jag direkt.
Ägg-gula, rått kött och allt sånt där som "vanliga" illrar brukar äta hatar han. Men nu med lite tålamod, så äter han torrfodret utan problem! Och han verkar gilla det väldigt mycket då han ofta står vid matskålen och tuggar i sig. Känns bra. :)
#13 Åh, vad skönt att det verkar ordna sig för er båda. Inte kul med en iller som inte äter….
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Så skönt för er! :)
Hälsningar Malin