Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 538 ggr
blomsterberg
0

Influensa/förkyld har någon tips?

Hej har en iller tös som syser snorar å ögona rinner. ja hör att hon e tjok i halsen när hon hostar å hon andat med öppen mun.

Finns det något jag kan göra eller ge för att underlätta hennes sjukdom?

enbartmalin
0

Har du varit i kontakt med veterinär?

Hälsningar Malin

JossanH
0

Är det så illa att hon har problem med andningen så kontakta veterinären så hon inte har lunginflammation.

Sajtvärd på Iller.ifokus

blomsterberg
0

Har pratat med veterinär men do sa bara att om jag är orolig så ska jag åka in men hon ville inte ge råd till kur utan underkökning.

JossanH
0

Då hade jag nog valt att åka in för undersökning så det inte är lunginflammation. Har hon mycket hosta kan det gå illa. Vet en iller som hostade sönder lungan och fick där efter somna in..

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

#3 Det tillhör standard, dom kan rekomendera fel om dom inte själva sett djuret och bedömt läget.

Tycker du ska besöka veterinär och få rätt behandling om det nu behövs.

Hälsningar Malin

VeronicaKahlbäck
0

Säger som övriga, kontakta veterinär!

Har haft både förkylda och (svin)influensasjuka illrar men aldrig har jag behövt oroa mej för deras överlevnad så som jag skulle göra om de hade det som du beskriver.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Ceciliaolucifer
0

Jag säger som ovanstående!

Det låter som att din iller kan ha lunginflammation. Är den äldre kan det vara allvarligare saker. Att en iller andas med öppen mun är allvarligt.

För snorigheten så kan du ge nosmassage, du stryker över nosen så illern nyser. En del veterinärer rekommenderar en liten dos (0.5-1ml) bisolvon (den för barn). Men att använda läkemedel utan att ha uppsökt veterinär är absolut inte att rekommendera.

Illrar klarar ofta förkylningar väldigt bra på egen hand. Men är dom sjuka såsom du beskriver så kan andra bakomliggande komplikationer finnas som gör att den inte har återhämtat sig.

Jag vet inte hur påläst du är om iller och dess sjukdomar. Men illrar är väldigt drabbade av tumörsjukdomar.

Jag hoppas att du besöker en veterinär och att det inte är allvarligt!

Lycka till!