Iller iFokus

Iller

Etikett: kunskaps-trådar
Läst 931 ggr
Odis
0

Stopp i tarmen pga hår?

Jag har de senaste dagarna börjat bli lite nojjig över Dande. Han är pigg och glad som vanligt, när jag har klämt honom lite lätt på magen så reagerar han inte konstigt. Han äter och dricker som han brukar. Men jag har observerat att han har börjat lägga ganska små bajskluttar jämfört med de berg han brukar lägga:P

I dessa kluttarna så har jag spanat in ca 1 cm långa några milimeter breda hårbollar. Och det är iller päls hår.

Dande har sedan han kom hit haft lite problem med att han tvättar sig otroligt mycket. Ju längre tiden gått dvs ju tryggare han har blivit så har också tvättandet avtagit så jag har misstänkt att hans frenetiska tvättande har berott på den stress det har varit för honom att byta hem.

Men kan allt detta frenetisk tvättandet ha orskat att han lapat i sig såpass mycket päls att det kan ha blivit stopp i magen på honom? Och råd och tips på vad jag bör göra mottages tacksamt. Gav honom lite parafin olja igår då bajsa han iaf en ganska stor klutt men fortfarande lite liten föratt vara Dande.

emoflickan
0

Har haft en iller som fick öppnas upp pga detta. Gimli blev dålig, bajsade små bajsar och hade liknande symptom med förstoppning. Öppnades upp på roslagstull och man hittade en väldigt stor hårboll. Så det kan ju vara problemet, skulle hålla koll, ge paraffin igen och om du känner dig minsta misstänksam så åk in till veterinär!

Odis
0

Men kan en hårboll ge stopp plötsligt? För han har bajsat stora berg typ i torsdags förra veckan sen fick dom ganska mycket barf (kycklinghjärta,nötfärs och kycklingmage) över helgen och efter de så började kluttandet men igår så märkte jag då hårbollarna. Fridolf som fått samma mat kluttade också en del över helgen men efter 1 dag med torrfodeer bara så gick det över.

På vilket sätt blev gimli dålig? För Dande är ju liksom pigg glad och äter. Kan de fortfarande vara helt som vanligt om de har stopp i tarmen?

Mixxy
0

Har för mig att när dom äter barf så bajsar dom inte lika mycket? Jag brukar ge kattmalt när det är fällningstider, det tar med sig pälsen ut.

JossanH
0

#2 barf ger mindre "spill" och därför bajsar de inte lika mycket som med torrfoder. Stopp är det ju inte så länge han bajsar, håll koll bara så inte allmäntillståndet ändras. Har haft illrar som basat får vid ett antal tillfällen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Jag har haft två Illrar som opererats pga av hårbollar. Senast var Blight. Ge paraffinolja. Men jag rekommenderar en kontraströntgen. Här finns bilder på Blights hårboll som opererades bort. http://blog.tamiller.se/?p=1780 Har han gått ner i vikt? Ligger det en hårboll i magsäcken så tar det upp plats och leder till att han äter mindre.

Odis
0

Nej han är lika stor och bufflig som vanligt. Och piggheten är de inge fel på. Har visserligen haft långa skoldagar de är tre dagarna så ska hållah ett lite vaksammare öga på Dande under resten av veckan här då jag är hemma och se vilka korvar som egentligen är hans för de känns inte som att Fridolf själv har kunnat lägga ca 7-9 st själv på en 9 timmars period. Och alla de kluttarna har varit ganska normal stora.

Odis
0

Kan uppdatera efter min lediga dag att efter en dag till med lite parrafinolja så kom de ut många tussar hår men nu på eftermiddagen så har det varit väldigt normala bajsar^^

Däremot så fick båda äggula imorse och Fridolf har blivit otroligt lös i magen börjar bli bättre men han är fortfarande lös. Så är det inte den ene så är det den andre:P