Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 907 ggr
Pinkie pie
0

Orolig pojke på nätterna

Min lilla kille har börjat betesig konstigt om nätterna.

Just nu är vi och hälsar på hos min familj vilket betyder att han, jag och min dotter delar ett rum på natten. Hitills har det funkat jätte bra men för några dagar sen gick han på och bet henne i örat när hon sov. Tidigare har han bara naffsat lite lätt i fötterna när han vill att man ska vakna annars fattat att vi vill sova på natten och gått iväg såfort man sagt till honom att gå och lägga sig. 
Kvällen efter bettet så möblerade vi om lite så en del av rummer var avskärmat åt honom. Han lyckades och ta sig upp över bäddsoffskanten och kan klättra över till vår del. Men efter att ha lyft tillbaka honom och sagt till honom ett par gånger så gav han upp och gick och lade sig snällt.

Natten efter det blev han mer orolig igen och fortsatte vara på och hoppa över kanten och höll på konstant i en halvtimma. Tänkte att han kanske tyckte det var varmt i sin del eftersom han började flåsa så lät honom ha tillgång till hela rummet ändå så han kunde hitta någon bättre platts att sova på.
Men han fortsatte vara orolig och har svårt att ligga still mer än ett par minuter på samma ställe.
Han varierar mellan att gå och kraffsa på dörren, gå och lägga sig på olika ställen och gå och försöka leka i sängen. Så fort han kommer och går upp i sängen så försöker han naffsa i mina fötter eller försöka gå under täcket hos min dotter. Så såfort han kommer till oss så får jag lyfta upp honom och gosa med honom och då blir han helt lungn och myser och ofta somnar och kan ligga så en fem min. Men sen ska han ner och allt börjar om. Då höll han på i ca en timma till innan han somna ordentligt bredvid mig och sen gick och lade sig.

Inatt lät jag honom från början ha tillgång till hela rummet men efter ett tag så började han igen och vi höll på i ca 3 timmar innan han fick ro och somnade ordentligt. Är alltid vi ca 23.30-02.30 han gör det och resten av dagen är han som annars. Han har aldrig varit sån här tidigare. Tror han börjat komma i brunst, men detta är väll inget beteende på brunst?

Någon som har någon ide på av det kan vara? Eller något tips på vad man kan göra för att lugna honom?

JossanH
0

Illrar säger jag bara… ;) Flåsandet- gjorde han det när han var lugn eller busade han samtidigt? Ett flåsande med munnen öppen och ofta tungan ut är ett stress beteende som jag sett hos ett par av mina illrar när de blivit instängda i tex transportburen och helt enkelt blivit stressade av det. Då har det krafsats och flåsats. Han får ju det han är ute efter egentligen och det är uppmärksamhet och han verkar inte bekväm i denna miljö under natten. Har du möjlighet att ta ut honom på en lång promenad innan ni ska gå och lägga er så han får ut mycket av sin energi innan läggdags? Brunstbeteende kan visa sig i ökad stress, ett mer "på" beteende och ibland ett mer hårdhänt beteende.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pinkie pie
0

Han började flåsa efter han hoppat fram och tillbaka ett tag så vet inte om det var att han började bli utmttad eller stressad. För var inte det lekfulla flåset han kan ha när han leker.

Vi brukar alltid gå ut går vid 22-22.30 någon gång efter han har vaknat och är ute tills att han vill gå in igen och så leker vi lite om han fortfarande är på bushumör eller så går han och lägger sig, Men vaknar ändå efter ett tag och börjar med sina nya nattrutiner.

Vill försöka ignorera honom för han ska gå och lägga sig men så länge han är på min dotter så är jag ju tvungen att ge honom uppmärksamheten om han inte ska behöva vara instängd själv i badrummet under natten. Han har inte haft problem med rummet tidigare eller annars under dagarna heller.

Bogey
0

När vi är borta hos släktingar el. liknande och sover i samma rum som illrarna så brukar vi förutom att dela av en del av rummet åt dem ta en kvällspromenad i omgivningarna.

Eftersom det är obekanta omgivnigar så brukar de bli ganska trötta av en promenad på 30-60min och sova mest hela natten.

Keen
0

Det är inte så att det finns andra djur i huset?
Deras dofter kanske gör honom orolig om han inte är van dem?

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Nussen
0

Jag tror att det var mest för att han var instäng i ett rum men å andra sidan så gör mina illrar som har tillgång till hela lägenheten likadant. Här hemma är det ett jäkla liv från 04:00 - 06:00 på morgonen Skrattande