greenies, en fara?
Var för en stund sen och besökte djurmagazinet här i Skövde för att inhandla nya provpåsar med greenies. Såg inte skymten av dem så jag frågade kassörskan. Då sa hon att de har slutat sälja greenies för de innehåller genmanipulerat vete och att detta är olagligt i Sverige. Hon sa även att det kan dyka upp nya varianter när de bytt fabriker och bolag och grejer, men antagligen inte i år. Tur i oturen att jag inte fick några greenies, för inte vill jag ge mina bäbisar något genmanipulerat. Någon mer som hört något????
hmm oj detta har jag inte hört något om alls. däremot vet jag att greenies tandborstar kan vara livsfarliga för dem, men inget om godis….hoppas att de har fel, annars har kjag snrt 3 mycket griniga illrar på mig!
Oj då det här var något nytt, visste jag verkligen inte om. men hur kan det komma igenom till sverige över huvud taget???
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Säger som sarae hoppas de har fel. För det är godis som alla illrarna här hemma äter :)

Jag ska forska vidare om detta imorgon, ringa å höra med dom om jag fattade rätt eller inte.. Ska även höra med den andra djuraffären.. Tycker bara det är konstigt om det "bara" gäller borstarna..För då borde hon ju sagt något om godisarna till mig.. Men jag vet inte helt hundra som sagt.. :S
Jag som fick en hel kartióng med dom igår ju. Kanske inte var för att det var kort datum utan för att dom ville bli av med dom då. Fast då borde dom ju inte ge bort gratis =/

Greenies rekommenderas av VOHC (Veterinary Oral Health Council). Det känns lite konstigt att de skulle rekomendera något som är farligt. Men det här är helt klart något värt att kolla upp ordentligt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Feline Greenies Katt Havsfisk 28gr
Produktinformation
Är den första tandbehandling för katter som är värdig namnet Feline Greenies® . Är nyckeln till att förhindra plaque och tandsten som i sin tur kan leda till tandproblem. Ett oberoende Näringscentrum för husdjur, har efter tester med Feline Greenies® kommit fram till:
37% minskning av tandsten.
19% minskning av minnestavla.
21% minskning av gingivits.
Katter har ett känsligare smaksinne än hundar, så vi hade våra pedantiska vänner i åtanke när vi utvecklade Feline Greenies®. Din katt kommer att älska våra fyra läckra smaker:
Dosering
Du kan ge din katt 6 greenies bitar tre gånger om dagen(max 18 bitar greenies beroende på din katts storlek). Tillverkaren rekommenderar att du minskar den vanliga maten då.
Innehåll
Havsfisk, vete, maize gluten, oat fiber, naturliga smaker, flaxseed, vitaminer och mineraler (innehåller färger och konserveringsmedel).
Audiatur et altera pars

Kan inte se något här som indikerar på fara i alla fall. Hmm, nu blev jag riktigt fundersam.
Audiatur et altera pars
tur att inte Amy gillar dom :)

Flax seed (eller linsolja) Nutritional value per 100 g (3.5 oz)
Energy 530 kcal 2230 kJ
28.88 g
- Sugars 1.55 g
- Dietary fiber 27.3 g
42.16 g
18.29 g
Thiamin (Vit. B1) 1.644 mg
126%
Riboflavin (Vit. B2) 0.161 mg
11%
Niacin (Vit. B3) 3.08 mg
21%
Pantothenic acid (B5) 0.985 mg
20%
Vitamin B6 0.473 mg
36%
Folate (Vit. B9) 0 μg
0%
Vitamin C 0.6 mg
1%
Calcium 255 mg
26%
Iron 5.73 mg
46%
Magnesium 392 mg
106%
Phosphorus 642 mg
92%
Potassium 813 mg
17%
Zinc 4.34 mg
43%
Percentages are relative to US
recommendations for adults.
Source: USDA Nutrient database
Audiatur et altera pars

Jag kan inte finna något skadligt med dem alls. Så jag fortsätter att ge mina av det i alla fall.
Audiatur et altera pars
jag med :)

jag fortsätter nog med.. en av få godisar elliotpojken tycker om
Det kan bero på att genmanipulerade produkter inte är tillåtna i Sverige.
#10. Åsa, stort tack för att du la in den!
Varför, jo: Carbohydrates, tyvärr finns detta även i torrfoder, men pälsarna måste ju äta.
Carbohydrates are long strings of sugar, and when a carbohydrate is digested, the sugar (glucose) enters the blood stream, waiting to be used. Insulin is then released from the pancreas in response to the increased "blood glucose" level, in order for the glucose to be utilised by the cells throughout the body.
In a healthy animal, blood glucose levels fluctuate moderately depending on when and what was last eaten.
Ferrets have a carbohydrate requirement of ZERO, which means they aren't designed to digest large amounts of carbohydrates or sugar throughout their life, nor release the large amounts of insulin to deal with them. It is thought that the continued consumption of high amounts carbohydrates, over-stimulates the pancreas, and leads to the development of pancreatic neoplasms (cancers) also known as "insulinoma".
och som vanligt, länken där jag hämtat texten från :-)
http://www.ferretclub.org.au/showcontent.toy?senid=101505&contentnid=106656
Vi har tagit beslutet här hemma att gå över till BARF, så snart vi har "fått kläm på", hur man ska kunna utfodra med enbart färskmat, utan att bakterierna börjar frodas.
Enda undantaget när vi är hemma, kommer att vara honor med ungar. Ungarna måste ju vänjas vid torrfoder, om dom ska kunna flytta till nya hem. Och honan kommer säkert att äta av ungarnas mat.
Hur vi ska lösa utfodringen under resor, vet vi inte ännu :-( men det borde gå att lösa det med.

# 14. Lät så farligt i inlägget, om dom onda carbohydrates:en, när man bara säger kolhydrater låter det inte så hemskt, hehe :) Illrar skulle passa in i USA:s rika kretsar, där carbohydrates equals death!!
#15 Det är ingen rolig läsning. Gav oss en del att fundera på, innan vi tog beslutet att övergå till BARF, vilket kommer att ske inom de närmaste månaderna.