Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 249 ggr
Fruttisen
0

Första dagen i nya hemmet !

Igår anlände lilla Socker. Bustroll är bara förnamnet, hon skuttar runt och poppar så sött, får tokryck mest hela tiden. Fräser till som en trotsig tonåring när hon får en tillsägelse, biter dock inte alls mycket, ger en ett nyp men efter ett högt Nej! lugnar hon ner sig fint. Dock har jag förlorat hoppet om mina balkongblommor som blev bortgrävda efter en millisekund. Vi är sååå glada över att äntligen fått hem henne, väntat så otroligt länge.

Tycker dock att hon har luktat lite starkare än vad jag kanske tänkt på innan, kan det vara att hon varit lite stressad och utsöndrat lite mer illerlukt än vanligt? Bara för att "illra" in våran lägenhet?

Fruttisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Socker -->

Madde
0

Hur gammal är hon, vet inte om du berätta det in någon annan tråd.

Vad skönt att det går bra, blommer är väl inte något jag kan ha på golvet här hemma. Det är urkraffsat direkt. hehehe

Kort är riktigt uppskattat här. =) Vilken söting du har =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Fruttisen
0

Hon blir 12 veckor på fredag :) Glömde ju också att nämna att hittills har hon prickat toalådorna perfekt…peppar, peppar.

AlbaStiffler
0

Kul med ny iller! När de är unga luktar de nog lite mer. Sen har hon väl umgåtts rätt nära med andra illrar innan hon kom till er, så kanske luktar hon mer pga det.

Mitt tips till er är att ge henne ett första bad. Om inte annat för att kanske tvätta bort ev annan ohyra.  Efter detta bad behöver ni inte tävtta henne på ett bra tag. Smidigare att tvätta sovfiltar ofta istället så luktar hon så småningom tvättmedel av dessa istället, hehehe…

Sen är det inte helt fel att på nästa veterinärbesök kolla om hon även har öronskabb. Lätt att de har det när de kommer från en stor illerflock.

Fruttisen
0

#4 Öronskabb och annan ohyra skulle veterinären igår garanterat märkt, med tanke på att han är mycket kunnig inom illerområdet :) Filten hon fick med sig hemifrån luktar mycket iller, men den vill jag inte tvätta än på några dagar…innan hon känner sig hemma här iaf. Får ta ett litet bad kanske och filttvättning i mitten på nästa vecka…hehe.

AlbaStiffler
0

#5> Tog veterinären ett öronkladds-prov och kollade i microskop då igår? Annars kan man inte "märka" det. De kan ha skabb utan att klia sig nämnvärt åxå. Bra att ni hittat en illerkunnig veterinär, såna finns det få av! :-)

Fruttisen
0

#5. Luktar det iller av öronskabb?

AlbaStiffler
0

Örongegga (oavsett skabb) kan lukta, men om det luktar iller vet jag inte,…. luktar lite lurk…

sarae
0

en valp luktar oftas mycket starkare än vad en äldre iller gör…särskilt när den bott ihop med syskon och så. Så ge henne antingen ett bad, eller vänta så mildras lukten betydligt.

kitty
0

Ja tyckte att promenader som inkluderade grävning i rabatter tog bort lukt..luktade mer naturligt efter det.. jag har som sagt bara badat Amy en gång och MIlton badade jag aldrig..

Fruttisen
0

Var iväg och handlade och när vi kom tillbaka förstod vi inte hur vi kunnat vara i vår lägenhet, luktade mycket mer än vad vi trott. Valpahndduken hemifrån är nog boven, luktar väldigt starkt…så vi bar ut den på balkongen…hon sov inte med den inatt eller nu under dagen, om hon blir mamma-, syskonsjuk kan hon nosa på den där ute :) Nu ca 2 timmar efter handduksflytten luktar det betydligt bättre!

Fruttisen
0

En dag har snart gått och jag har dåligt samvete för att jag inte orkar hålla samma tempo som lilltjejen. Stängde in henne i provisoriska valphagen (köket) nyss och berättade snällt att matte måste vila lite…hehe.