Intressekoll NY burvoljär
Hej,
Har en kaninuppfödning och hobbyverkstad, i dagarna kognoscerar jag bostads-intresset för andra djurslag. =) Får större verkstad lagom till januari och gör intressekoll / pejlar av intresset.
http://liljedalskaniner.webs.com/burarsljes.htm
Voljär/Bur/Bostad åt iller? Är detta av intresse någonstans ifrån?
Prototyp-idé: Längd: 420cm X Bredd: 120cm X Valfri höjd (upp till 240) Kan byggas på en mängd vis och anpassad för iller, jag är ännu ej van vid dessa charmörer =) vänligen stör er ej att bilder =) är på kaniner.
Bostads/storlekar/voljärer kan anpassas i hög grad enligt önskemål:
Skissade prototyp-exempel (för kanin/marsvin/chinchilla m fl):

Intressekoll, vänligen hojta med pm om intresse, eller skriv i tråden.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Snygga.
Enda problemet är att lagkravet för iller är minst 5 kvm upp till 5 illrar på samma yta. Sen måste man addera 1 kvm per iller utöver det vilket gör at burarna för iller blir rätt stora. Dessutom är minsta höjd 1 m.
Man kan dock bygga på höjden så är varje våningsplan minst 1 m högt så kan en 2 m hög bur klarar sig med 2,5 kvm byggyta förutsatt att illrarna kan tillgodogöra sig båda våningarnas totala golvyta.
Så här ser det ut på vår baksida 
Klicka för större version
#1 Yes. Räkneexempel TS 4,2 X 1,2 X 2,0 = 10kvm 2 plan (som exempel) Så jag hade läst på. =)
Men detta är bara tankar / prototyper. Jag checkar flera andra mindre djurslag m.m. så efterfrågan behöver nödvändigtvis ej vara stor för iller. =) Det gissar jag, men kan ha fel.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Synd att jag bor i lägenhet! Hade varit perfekt att ha som rastgård :)
#1 Det är inte lagligt så vitt jag vet. De 5 kvadratmetrarna måste vara en sammanhängande yta och får inte delas upp i mindre delar i flera våningsplan. Men det är okej med flera plan så länge de har minst 5 kvadrat i ett av dessa plan.
Kort och gott, minsta sammanhängandee yta är 5 kvadrat, kortaste sida 1 meter och lägsta höjd 1 meter.
#4 Ok, då misstolkade jag sist jag läste kravet. Hade för mig att det gick att fördela det på flera plan förutsatt att illrarna kunde tillgodogöra sig hela ytan.
Man lär sig nått nytt varje dag :-)
Annars kan väl buren stå öppen & vara en del av den ytan som lekplats/sovplats, om illern önskar.. eller?
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.

5kvm är väl enbart för 2 illrar sedan tillkommer 1 kvadrat per extra iller ? eller är det 5kvadrat 5 illrar?
#7 Det är 5 illrar på 5 kvadrat som är tillåtet, och därefter lägger man till en kvadratmeter per extra iller, så som Bogey beskrev.
Eller om man formulerar det som lagtexten: vid grupphållning ska varje iller ha en kvadrats yta.
Kanske tänker du på hona med kull vid grupphållning? Då får man ha två honor med kull på 5 kvadrat.

#8 jo att man får ha hona med kull på 2,5kvadrat visste jag men har missuppfattat det andra bara =)
Trodde också att det var 5kvm per iller..
Är det bara 1kvm per iller?
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
#10 en iller får inte bo på mindre yta än 5 kvm men på den ytan får du ha så många som 5 illrar, har du fler än så lägger man till 1 kvm per iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus