Farligt att ha dem ihop?
Fridolf börjar väldigt sakta nog komma in i sin brunst. Han har inte ändrat beetende mot varken mig min sambo eller Dande men pungkolorna börjar smått synas, en av dem är i ungefär ärtstorlek.
Ska jag chippa Fridolf nu? Eller låta honom komma lite längre i brunsten?
Och är det någon fara att ha Dande och Fridolf ihop?
Första gången jag har två illrar så jag vet inte riktigt vad som egentligen kan hända mellan en kastrerad och en okastrerad hane.

Du kan chippa när du vill egentligen. Det påverkar ingenting i storlek eller muskelmassa som det skulle göra ifall man kastrerar kirurgiskt.
Men det är ju onödigt att chippa alldeles för tidigt i cch med att chippet bara håller en viss tid. Ju senare man chippar desto längre håller det ju:)
Men det är absolut ingen fara att chippa honom nu om du skulle vilja.
Är heller ingen fara att ha killarna ihop. Det är två okastrerade hanar som kan bli problem ifall båda är i brunst samtidigt.
Skulle det bli lite gruff för att Fridolf försöker klättra i rang för att han är brunstig, ja då kan du ju chippa direkt då.
Jag har ju ett stort gäng illrar ihop. Av alla dessa så har jag en hona och en hane okastrerade, resten är kastrerade. Det är inga problem att ha allihopa tillsammans.
Det är absolut ingen fara att ha dom ihop så länge ingen mår dåligt av det vilket inte alls verkar vara fallet. Ibland funkar det tom att ha 2 brunstiga hanar ihop. Det är så individuellt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ju senare man chippar ju längre håller det stämmer ju inte riktigt fullt ut. Ett chip har ingen garanti på 2 år utan kan hålla allt från 3 månader till 3år som exempel.
Men som Ulrika säger så är det ek skadligt att sätta chip tidigt så orkar man ej med en brunstig iller i beteende och lukt ja då är det bara boka tid =)
#3 det är klart att det alltid håller längre ju senare du chippar ;) inte så att chippet håller ett extra år men chippar du i mars och chippet bara håller 3 månader på en individ så måste du chippa om i juni, men chippar du i maj så räcker det med at chippa om i augusti så ju längre man orkar vänta med att chippa desto senare slutar ju chippet verka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej då får jag nog boka tid när jag är hemma i uppsala igen borde bli lagom=)
Tack så mycket för tipsen är en sådan ankmamma av mig och nu när fridolfs kulor skymtar så är jag livrädd att de rykt ihop i totalt blodbad när jag inte varit hemma:P Men säkert bara jag som är paranoid..
Så fort går det inte ;) du kan vara luuugn :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag menade alltså precis som Jossan förtydligade i sitt inlägg:)