Illrar tyder människors signaler väl
Domesticering är den process som sker när människan "skapar" husdjur av vilda djur genom att förändra deras beteenden. Man har sett att hundar är duktiga på att förstå våra signaler (pekningar, gester, tonlägen etc), mycket duktigare än sin förfader vargen. Nu har ett forskarteam försökt utreda om det här är något specifikt för hundar, och därför studerat tamillrar. Det man kom fram till, i korthet, är att även tamillrar är duktigare än sina vilda förfäder på att tolka oss människor. Läs mer på Per Jensens blogg http://www.perjensen.se/Etologi/Fran_forskningsfronten/Poster/2012/8/21_Illern_lika_smart_som_hunden.html (läs även annat han skriver, han är en mycket kunnig etolog, forskare och i mitt tycke även berättare)
Paulina
Häftigt!! :) Det förklarar också varför man måste gå extra försiktigt fram med hybrider då de har svårare att tyda våra signaler och vad vi vill av dem..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Coolt
inget nytt för mig iallafall alla djur läser av andra djurs kroppsspråk gester tonfall sinnesstämning och liknande. även vi hade det innan när vi inte hade så mycket prylar att dölja oss bakom. Och det finns därinne fortfarande fast vi gör det omedvetet.
Det är därför en annan alltid efter en kvart har ungar och djur klängande på mig för jag är den jag är.
Så tänk på det när ni kommer in till nån för första gången. Den som vet vem DU e först e katten.
Leo värd på Motorcykel i fokus
#3 fast det handlade ju mest om att de tama varianterna kunde läsa av oss så mycket bättre än de vilda :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
4 ja naturligtvis är det så för man lär ju sig av att vara nära inpå varann.
Leo värd på Motorcykel i fokus
#5 nu tror jag ju inte att det handlade om djur ute i skogen utan vilda djur i fångenskap som även de präglats av människan. Läser man artikeln så står det om att våra tamdjur lärt sig av vad som gynnar dem i samspelet med människan, alltså något dom lärt sig utnyttja genom att dom är just tama. Något de vilda djuren saknar och därför har de svårare att förstå våra signaler även vid ett samspel mellan människor och vilda djur. Att bedriva en undersökning mellan människan och dess tamdjur och vilda djur som aldrig präglats av människor skulle ju vara totalt meningslöst då de självklart har det svårt att förstå oss om de aldrig haft kontakt med människor..
Sajtvärd på Iller.ifokus