Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1552 ggr
sofie
15

Biancas hälsoundersökning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har vart och gjort en hälsoundersökning på Bianca, fick provsvaren idag! Hon är frisk min lilla tös, hon har blåsljudet på hjärtat men det har inte blivit värre eller nått sen vi upptäckte det för över ett år sen. Så det är inget allvarligt. Så himla underbara nyheter, vi va oroliga över att hon börjar bli lite tjock om magen, men det va bara ålders hull sa marianne :) Och hon är lika busig som hon vart hela sitt liv. I mars blir hon 7 år gammal.

keewee90
0

Så skönt att höra! Borde kolla mig 6åring. Hon har inte visat några tecken på att vara sjuk *peppar peppar* så jag tror det är okej. Men det är väll lika bra :)

Hon är otroligt söt. Vilken julig bild <3

UlrikaD
0

Oj, vad tiden går fort. Hon var ju en liten skvätt alldeles nyss.

Skönt att vet.besöket var så positivt!Skrattande

JossanH
0

Fina bianca!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sofie
0

#1 Tack så mycke. Det är årets julkorts bild :)

#2 Ja eller hur, nyss va hon en liten liten tös. Nu är hon större men minst lika busig. Kan inte tro att hon blivit en gammal tös så som hon håller på att busa jämt.

# :D

Theres
0

Samma som med Melwin då :) Var på undersökning idag.

golf.ifokus.se

MaaariaS
0

Underbart att hon mår braKyssSötisKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Nussen
1

Härligt jag ska snart i väg med min 6-åring till Marianne och hoppas på samma resultat Glad

Ceciliaolucifer
0

Bernard är tyvärr dålig Rynkar på näsan.

Varit på ultraljud idag och det visade ett tidigt stadium av DCM.

Samma hjärtfel som Theodoré. Sen så hade Bernz 3.2 i glukosvärde.

Men huvudsaken är att han mår bra på mediciner :)

FerretCrow
0

#8 nej vad tråkigt att höra =(

sofie
0

#8 Det va väldigt tråkigt att höra :( Försökte hitta lite snabb info om DCM, är det nått man kan medicinera mot så han kan leva med det under längre tid? Bianca har ju blåsljudet på hjärtat som tur är inte blivit nått sämre förmodligen pga av att hon går på medicin,

Frasse går på prednisolon nu pga av lågt blodsockervärde. Sen har han ju binjuretumör. Men han är pigg och mår bra.

Hoppas Bernard kommer få leva lika länge som syskonen och må bra med medicinen :) Kramar till dig och han!

Ceciliaolucifer
0

#10 Ja, det är väldigt sorgligt :( Men han har ju hållt sig frisk fram tills nu och det är inte illa för att fylla sju :) Det är upptäckt mycket tidigt så prognosen med medicinering är mycket god (runt två år innan aggressiv behandling behövs) men det är högst individuellt. Hjärtfel finns i släkten även om Lymfom har varit det som är mest utbrett i deras släktsjukdomshistorik. Glukosvärdet ska vi kika på ytterligare en gång då han vid tillfället hade en infektion och åt dåligt :) Skönt att höra att systeryster mår bra :) vi får ta hand om våra skruttar! :)

Ceciliaolucifer
0

Vad är det för medicin Bianca äter? :)

sofie
0

Nej verkligen, känns riktigt bra att dom hållt sig så länge och inte har lymfom utan sjukdommar dom kan leva med några år.

Bianca äter vetmedin utblandat med laktulos. Ingen hitt enligt henne :p

Ceciliaolucifer
0

Ja Vetmedinet känner man till :) Varför laktulos?

sofie
0

Äter Bernard också det nu? Laktuloset är nog bara för att man ska kunna ge det i spruta. Hon ska få sån liten dos varje gång.

Ceciliaolucifer
0

Ja, han äter det och vätskedrivande. Laktulos är ju laxerande och innehåller socker (tror jag). Vem har gett dig rådet att ge det? Ge i äggula eller laktosfrigrädde, mycket bättre :)

sofie
0

Det är gunnel som har sagt att vi ska ge det. Vi krossar två tabletter och blandar ut det med 10 ml laktulos. Sen får hon 1 ml av den blandningen morgon och kväll. Svårt att veta hur mycke av dom stora tabletterna hon ska få per gång annars.

Nussen
0

Vi fick laktulos till Hobbe när han var magsjuk  (låter lite lustigt) där i blandade vi pepcide. Men det jag tänkte på var att jag och Marianne pratade om laktuloset man använder det bla till människor med leverproblem för att få ut en del gifter ur kroppen (om jag nu minns rätt;) ). Så det kanske är anledningen?

Ceciliaolucifer
0

#17 Antar att hon ska ha 1/4dels tablett åt gången? Jag skar tabletten i fyra delar och krossade sedan tabletten och lyckades hitta ett mått som blev exakt 1/4dels tablett. Dvs ett blått mått från plaque off -burken :)

sofie
0

Har pratat med Marianne idag, det va vanligt att dom ger laktulos då det är trögflytande. Men om vi kan så ska vi försöka ge henne vetegrodsolja, så vi ska börja dela tabletterna så det blir 1/5 del varje dosering :)

illernettan
0

När jag har illrar med insulinom brukar jag krossa tabletten som den är och sedan dela upp i den i x antal högar beroende på vilken dos illern ska ha. Tar upp krosset med fingret och "släpper" av det på en tesked. Blandar det sedan med lite laktosfri grädde eller vitaminpasta.

Vet att inte det blir korrekt mängd men en vett sa att blir det mindre till morgonen så blir det mer till kvällen, så det jämnar ut sig.

Vad är laktulos?Skäms

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

Vitaminpasta brukar kunna dölja den mesta smaken och jag har gett det med en fjärdedels prednisolontablett utan större problem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sofie
0

Frasse får sin prednisolon med vetergrodsolja, det slinker ner allt då han slickat tallriken super ren.

Göris och kola fick alltid sin medicin med laktosfrigrädde. Dagens höjdpunkter :)

Men det vill varken Bianca eller Frasse ha, kräsna illrar :p

Laktulos är ungefär som paraffinolja, men den är nog mer trögflytande och inte lika laxerande.

Ceciliaolucifer
0

#23 Bernard är sjukt kräsen och det är inte lätt att övertala honom. Han får medicinen i en doseringsspruta och då känns det lyxigt nog att smaska i sig :) Theo surplar i sig med nöje :)

sofie
0

Hahaha, låter som syskonen det. Frasse äter bara a/d mat utblandat med grädde. Men han måste sitta i knät och bli matad med sked :p