Vad ger du dina illrar och varför?
Har snott tråden från katter.ifokus. Tycker det är lite spännande att se vad folk ger sina illrar och vad står bakom detta beslut, alltså vad är baktanken ;) Vill inte skapa bråk eller otrevligheter - alla får skriva vad de ger till illrarna och varför utan att komentera andras svar. Om någon vill sedan diskutera varför nån metod är bättre än annan så får man gärna öppna ett nytt tråd :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
Mina illrar får väldigt blandat.
Jag har ett torrfoder som bas. Här i Uppsala så har jag en stor 10 kg säck av Eukanuba Chicken och i Göteborg har vi mindre säckar av Eukanuba lamm. Att jag valt Eukanuba är efter rekommendation från uppfödaren och valparna fick bland annat Eukanuba hos uppfödaren. Jag har sedan efterforksat och kollat inehållsförteckningar noga och tycker att Eukanuba är inte mycket sämre än ex Carnia lynx. Jag tycker Carnia har sina nack och fördelar och Eukanuba har andra fördelar som inte Carnia har och också sina nackdelar. Att vi kör kyckling i Uppsala har att göra med att Eukanuba säljer bara kycklingsmak i stora säckar. Att vi har lamm i Göteborg istället för kyckkling där också är att lammen är lite bättre då det är en naturlig källa till Taurin som ju är viktigt för våra pälsar. Helst hade jag velat ha lamm i stor säck också men man kan ju inte få allt. Sedan så har jag svårt att barfa i Göteborg då vi bara är där ca 2-3 dagar varannan vecka(knappt) så då får dom ett lite bättre torrfoder där.
Sedan så får mina pälsar barf. Dom får ägg, från kyckling ibland om min mamma är riktigt snäll och delar med sig så har dem även fått lyxiga små vaktelägg. Jag serverar bara äggula dom får varsin ca 1 gg i veckan jag ger inte vita då det hämmar B-vitamin upptag, skalen krossar jag och strör över annan mat så får dom lite kalcium. Hjärta serveras i olika former ca 2 gg i veckan de ges kycklinghjärta, lammhjärta eller grishjärta jag varvar lite mellan dessa. De får kycklingvingar ca 2-3 gg i veckan. Dom får även mald kyckling, mald kalkon eller malt oxkött det är hund barf som man köper fryst i korvar. Jag är noga att det är ren barf dvs icke mineraliserat kött då jag inte vill ha en kost anpassad specifikt för hund. Då är det allt som är malet kött, ben, näbbar etc. De får lite olika smaker olika dagar. Har en klasskamrat som har hönor och ibland slaktar han tuppar då får vi avskrädet då får dom inävlor, skrov etc från tupp. De får vad jag kallar pipisar som är dagsgamla kycklingar då ger jag två var ca 1 gg i veckan. De får även möss också 2 var också ca 1 gg i veckan. Har jag tur så får dom ibland lite kycklingskrov och kaninskrov. Sedan serverar jag lever från kyckling främst ca 1 gg i veckan men dom får även grislever eller nötlever. Och sedan får dom kycklingmage ofta tillsammans med hjärta. Lever serverar jag ihop med vinge. Anledningen till att de får Barf är för att motionera deras käkar och huvuden lite, lite knepigare att äta köttet än det gamla vanliga torrfodret. Jag ger det urhälsosynpunkt att barfade illrar mår bättre för de får inte i sig lika mycket socker och det kan förebygga insulinom. Och även andra hälsoaspekter som att illrarna blir piggare, finare päls, bättre hud, bättre immunförsvar etc.
Till barfen har jag 3 st tillskott. Benmjöl köpte ett på djuraffären de får dom sprinklat över all mat som inte inehåller ben jag tar en nypa och strör. Mineraltillskott de får dom ca 1-2 gånger i månaden. Ett komplett pulver av mineraler och vitaminer. Serveras som benmjölet. Laxolja för bättre hud, päls ochmjuka tassar dom får antingen en tesked lite då och då eller hällt över diverse barf som inälvor kycklingvingar etc.
Och som godis får dom uppklippta torkade köttstrippar av anka. Jag vill inte ha ett godis som inehåller socker eller andra onyttigheter och de kötttet är nog lite godare än vanliga maten för dom blir som lyriska när man plockar fram dom bitarna^^
De äter nu orijen som bas då carnia gav så illaluktande avföring. Jag väljer mellan dessa foder då jag anser att det är bland det bästa på marknaden. De får även kött. Då ger jag kycklingvingar, kycklinghals, hjärta, mage, lever, dagsgamla kycklingar om jag har tillgång till det, möss (samma sak där) och broskbitar av fläsk. Som tillskott får de benmjöl, vitaminpasta, äggula och vetegroddsolja. Jag är periodare ska jag säga ;) nu får dom bara kött i uteburen och där är dom är under dagen och bara torrfoder under natten när dom är inne. Under vissa perioder får dom inget kött alls men det beror på situation här hemma. Som "godis" får de även torkat kött (let's bite), torkade kycklinghjärtan och kommer jag över det bra märket av torkad kycklinghals får de även det då det gör underverk för tandstenständer.. Ju mer illrarna är ute ju mer kött får dom! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mina får Carnia Lynx av den enkla anledningen att jag anser det vara det bästa torrfodret på marknaden av de jag kunat jämföra med.
Utöver det så får de egenuppfödda möss, det av den enkla anledningen att illrar är strikta rovdjur. Möss är smidiga eftersom de är portionsförpackade så att säga.
Godis får de också, då blir det torkat kött typ let's bite, pet planet eller liknande. Killarna äter kycklinghalsar, vilket som sagt gör susen för tandstenen, förutom att de tycker att det är gott.
Paulina

Barf- mest hälsosamt och billigt. Födde upp möss tidigare, men pallar inte att slå ihjäl dem själv längre. Köper istället.
Här efter många om och men kör vi nu endast BARF. Kan som #4 tycka att det är hälsosamt även om jag kan inte hålla med om att det är billigt ;)
Välkommen till ferretplanet.se :)
Flickorna får en blandning av Orijen kattfoder och Hills prescription l/d torrfoder. Jag ger det för att jag gett orijen länge o anser att det funkat bra, l/d maten ger jag enbart för ena tjejen har förhöjda levervärden och blivit rekomenderad det av veterinären, då det sänkte hennes värden sist hon hade förhöjda. Ska dock komma på ett sätt så jag kan dela upp maten så bara den med lever problem äter specialmaten.
killarna får barf bestående av mestadels kycklinghalsar men blandat med kyckling lever, mage och hjärta. Samt dagsfärska kycklingar och ibland kyckling skrov samt kanin skrov. De har även alltid Carnia lynx foder framme. De får barf för jag anser att det är nyttigt för dem och Carnia för det är ett bra foder som fungerat hyffsat bra med Razz mage som är känslig.
Hos oss är det en allsköns blandning av olika foder. Oftast är det Vitalin i grunden men den är ju svårt att få tag på det fodret. Pazi vann ju närmare 20 kilo foder på Indianer så det var bara att blanda och låta dom äta. Tror det är bra om illrarna är vana att äta lite olika foder. Sedan får dom k-mage, k-vingar och k-hjärta efter rullande schema. Varje kväll får dom för Dr Baddakys fiskolja. Cirka en tesked till varje iller.
När det kommer till godis så är det Let´s Bite varianter som gäller. Fast jag är snål med godiset. Ger dom inte så ofta, tyvärr enligt dom små. Ger jag dom så slänger jag ut det på golvet så att dom får leta efter det. Lite ska dom jobba för maten.
Är nöjd med mitt koncept med foder. Har blandat det bästa från två världar, barf och torrfoder. Torrfodret står alltid framme så det är bara äta för den iller som är hungrig. Barfen serveras till dom en och en på kvällen. På det sättet vet jag att det äts upp och inget blir gömt. Förutom Tulo, som prompt ska gömma sin kyckling, men då har jag illrar som letar upp hennes gömställe och åter upp det. Och då står hon där med lång näsa…….
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Jag ger mina mat har hört att det är bäst för dom ;)
En salig blandning av kött men med Orijen som grund.
Anledningen är enkel, tror torrfoder är skit men i mitt (och illrarnas liv) nödvändig skit.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Mina får diverse bytesdjur och olika kött, dvs barf. Det kändes som ett självklart val redan då jag köpte min första iller och jag har fortsatt med detta sedan dess.
Min tjej äter i huvudsak torrfoder, har just nu en blandning av Vitalin, Orijen och Carnia tills vitalinet tar slut.
Försöker ge henne kycklingvingar, hjärta och andra kycklingdelar, men det verkar inte som om hon äter särskilt mycket av det, men jag fortsätter ge ändå. Vill att hon ska äta så bra som möjligt. Ska prova med möss framåt. Det kanske är godare.
Som godis får hon torkade kycklinghjärtan, äggula, vetegroddsolja, kattmalt och chickenstick från planet pet society. Har försökt ge henne annat som verkar populärt som illergodis, men hon ratar i princip allt utom choklad som hon absolut inte får smaka.
Benziller åt Totally Ferret i 6 år ungefär (2005-2011). Första tiden åt han James Wellbeloved för han var uppvuxen med den, men den försvann sen och då gick jag över till Totally. Sedan åt han lite barf och annat. Totally valde jag då den just då ansågs vara en av de bästa. Sedan var han van vid den och mådde bra på den så jag bytte aldrig.
På ett ungefär samma som Paulina i inlägg #3
Mina får dock kött/möss varje dag sen jag fick hem dom senaste två kräsna sakerna.
Har en som dissar alla former av kött/möss och en som dissar torrfoder helt.
3 som äter det som serveras oavsett om det är torrfoder eller kött.
Hälsningar Malin

Mitt gäng får lynx som bas och sedan får dem dagskläckta kycklingar, tuppdelar eller tuppar från någon höns gård. Sedan får dem även möss och kaniner.
Bjuds på ägg gula, multivitamin pasta, torkat kött i olika sorter och delar.