Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 674 ggr
Rebellkatten
0

Sjukdom eller bara uttråkad iller?

Min sambo (som inte haft djur tidigare) har blivit jättenojig över att det är nåt fel på Lilith. Men jag tycker att det kanske är lite tidigt för oss att avgöra om hon är sjuk eller om det bara är vi som är tråkiga. Vi var hos veterinären förra veckan (Marianne Tornvall) Tog inget blodprov men hon tyckte att Lilith verkade frisk i övrigt.

Lilith sover väldigt mycket, hon kanske är vaken 1 - 1 ½ timme medan vi är vakna, om ens så mycket på en hel dag. Vet  inte om hon springer runt på nätterna och gör saker. Hon äter, dricker och går på lådan normalt vad jag kan avgöra.

Även fast vi haft gäster över så brukar hon mest bara vilja sova. Inte så jättesugen på att leka eller vara med. Om vi lagar mat i köket kanske hon tittar ut i några minuter innan hon går och sover igen.

Om vi går ut och går lite så vill hon mest bara springa tillbaka in i porten igen. Men när vi kommer in brukar hon vara på bushumör och springer runt i sina rör och poppar lite. Jag brukar leka med henne om hon verkar vara på humör, annars låter jag henne springa runt själv och titta på saker och sno strumpor.

Vet inte om det är vanligt hos illrar att de fastnar lite och stirrar ut i fjärran. Men hon gör det ibland. Gör de sånt normalt eller är det bara ett tecken på insulinom eller sjukdom?

Sen pratar sambon om att "alla andra illrar vi träffat verkar mycket aktivare" Men då har vi träffat en handfull och inte någon längre tid. Och alla de illrarna har inte varit ensamma som våran tjej är just nu.

JossanH
0

Ni får tänka på att det drar sig mot vinter och då går deras aktivitet ned betydligt. Jag har alltid haft mycket sommaraktiva illrar som under vintern nästan gräver ned sig bland filtarna och bara sover och sover. Det brukar märkas mer och mer tydligt ju äldre dom blir.

Ett tydligt tecken på insulinom brukar vara vinglighet på bakbenen och eventuellt illamående och/eller kräkningar.

Jag tror nog att hon bara är vintertrött :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

terkina
0

Våra har också börjat blivit lite trötta i mössan nu inför vintern och när ni var hem till oss så hade vi precis släppt ut dem på större yta igen (efter några dagar på kontoret), så det var därför de var lite skogstokiga då :P

Vi måste verkligen ta oss i kragen och komma och hälsa på för bövelen! ;)

Angående att stirra ut i luften så måste det vara ett släktdrag, Emi gör precis likadant! :D

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

kredka
0

Sonen Bertil också kan hacka upp sig och stirra ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

[Thiah]
0

#1 Tror det finns människor som gärna skulle bete sig som vintertrötta Illrar och sova sig igenom den trista vivnternFlört

Rebellkatten
0

Tack för svar ^_^ Jag har vidarebefodrat informationen till nojig nybliven illerpappa.

Jag var inte orolig, men eftersom han bara pratade om att det skulle vara nåt fel p åhenne började ju också nojja lite. Men om det enda "symptomet" är "hon verkar lite trött" så är det förmodligen inget att hänga upp sig på.

Sen så pekade han ut att hon halkade lite med tassarna, på ett halt plastgolv. Det gör väl alla. ^_~

Hade helst gått i ide med Lili jag med. Ser mycket mysigare ut att sova bland filtar än behöva gå ut och göra saker.

[Thiah]
0

#5 jag har en sambo som gömmer sig under täcket och tjurar som ett litet barn varje morgon under hela vintern….. Tungan ute Han har hotat med att kommer det snö så kommer han inte lämna sängen förrän snön är borta.. haha