Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 1669 ggr
JossanH
0

Hur aktiverar du dina illrar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu en ärlighetstråd :)

Jag är nyfiken på hur ni andra gör för att aktivera era illrar. Har det ändrat sig eller har ni alltid gjort på samma sätt?
Är ni nöjda med det ni gör eller hade ni velat ha det annorlunda?

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Då ska vi se..
Med mina första 3 illrar promenerade jag mycket! Då var det oftast en promenad per dag och jag gick med alla 3 samtidigt. De talade gärna om när de var understimulerade genom att stå och gräva på ytterdörren. Då ville jag alltid att varje dag skulle innehålla något kul och spännande så under vintern, när de inte var lika sugna på att gå ut, så tog jag ut dom kanske 5 min bara för att få lufta pälsen och få lite energi till bus.

Första året med Marcello promenerade vi också jättemycket och tog långa promenader. Andra året var han inte lika sugen på promenader och Vicente upplevde det läskigt med trafiken. Det blev lite småsvängar med dom men inte speciellt många långpromenader längre.

Under hela den här tiden har illrarna bott lösa med oss och även aktiverats genom att vara med i vardagen.

I somras flyttade vi till hus och fick barn och hela mitt "illerliv" förändrades.. Illrarna har nu ett eget rum som är avspärrat med plexiglas och de har en liten utegård på 9 kvm. Innan vi fick barn var ute med dom en del på skogspromenader då har vi skogen så nära. Nu blir det ibland små kortare promenader och ibland bus i något av de andra rummen. Hinner även med lite kel då och då men det blir inte speciellt mycket..
Just nu ser dagen ut som så att jag tar ut illrarna när jag vaknar vid 9-10 på morgonen- då står Vicente och cäntar på det. Sedan är illrarna ute till kanske 22-23 på kvällen då jag tar in dom till sitt rum. Ofta gömmer jag lite godis hos dom så de har lite att göra. Ibland låter jag dom busa lite i något annat rum.

Som det är just nu är jag inte riktigt nöjd. Det dåliga samvetet gnager ständigt och jag önskar vi kunde dela av så de fick mer yta och kunde vara mer med oss men huset är så dumt planerat för att det skulle funka nu..
Jag gillar inte att ha djur bara för att ha utan jag älskar när djuren jag har lever ett stimulerande liv!
Vi letar hus på landet (det vi har nu hyr vi bara) och då hoppas jag att jag kan fixa så det blir ännu för pojkarna och kommande illrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj här leks det dagrna i ända:P

Odis min första iller han var lite av en mesig mamma gris. Han ville jämnt vara med vilket han fick. Men busa var det inte så mycket då han inte orkade(nu i efterhand tror jag det berodde på hans dåliga hjärta) När vi gick på pormenader då var dte jätte kul men bara att sitta innanför min jacka och sticka ut huvudet, därav fick han smeknamnet periskops illern. Han var ofta med var vi än åkte. Han ÄLSKADE att åka bil var det bästa han visste sitta ut genom fönstret och tungan ut känna fartvinden^^

Fridolf är en lite allt i allo iller som tycker det mesta är roligt. På vardagar så går vi ibland ut på promenad. Annars så busas det i lägenheten jag jagar honom med en papperskorg tycker han är gör kul. Leka apport med leksakerna han har, leka kurragömma brottas och hoppa på min hand. Sedan åker vi också iväg till susan ibland och leker med hennes illertjejer.

[majsan&melvin]
0

vi har ju fyra pälskorvar här hemma och melvin på 1 och ett halvt år och cord på ett halvt år promenader varje kväll och mollie 6 år får 4 gånger i veckan medans vår 7 åriga benny som är lite trött och sliten gammal gubbe blir jätte konstig om han kommer ut så han får gå ut dom dagarna vi märker att han är pigg:)

emoflickan
0

Det varierar väldigt mycket från vecka till vecka. Ibland jobbar jag ju jättemkt och då blir det mindre aktivering, men ett par ggr i veckan i snitt blir det promenad. Leker gör vi varje dag o olika utsträckning, willa är ju inte jämt på bushumör, vissa dagar ska det ju bara sovas :)  Jag tror att hon mestadels är nöjd med vad som händer och vad hon får göra, det blir nog mkt bättre nu sen när flytten är klar och jag slipper allt pendlande!

VeronicaKahlbäck
0

Promenader varje dag fast jag tar ju en kille varannan dag, jag blir knäpp på dom annars.
Försöker ge dom roliga och lite kämpigare saker att äta, känner att det iaf ger mer än bara tråkigt torrfoder.
Nu har jag ständigt dåligt samvete för att det är två läger så det överkompenseras med bus, nya saker eller dofter.
Det är just killarna som är krävande, är dom utråkade får jag det liksom bara jobbigt.
Tjejerna reder sej själva genom att busa med Oliwer eller bara hänga efter, försöker jag busa ser dom oftast något förnärmade ut.

Tycker verkligen att det skiljer sej mellan olika illrar hur mycket aktivering som krävs och hur avancerat sen om de är ensamma eller har kompisar att "avreagera" sej på.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
0

Promenader, utegården, bus bus bus, aktiveringslekasaker där dom får jobba lite, gömma godis. och bara av att ge hela bytedjur har dom lite att jobba med som tömmer dom på energi.

MBorglin
0

Vi har nyss börjat gå ut så vi är ute små stunder på 5-10 minuter en till två gånger dagligen. Chicco hade aldrig haft sele på sig tidigare och aldrig varit utomhus när jag fick honom men han verkligen älskar det. annars så jagar vi varan runt i lägenheten. leker med små plingande bollar och en annan favorit är att få hoppa runt under täcke/filt i sängen..

JossanH
0

Jag mataktiverar ju förstår illrarna också. Dels genom rått kött i uteburen och dels godisgömmor när dom kommer in på kvällen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

Själv är jag väldigt lat med aktiveringen. Har ju sju stycken och tycker nog att dom är bra på att aktivera sig själva. När dom busar är det knappt att jag får vara med. Försöker att gömma lite godis ibland.

Mina juniorer och seniorer får vara i uteburen på dagarna, vilket dom älskar. Veteranerna får vara inne och vila från "barnen". Det verkar som att det behövs.

Annat var det med min första iller, Tracey. Var dagliga promenader med henne och mycket bus.

Vad duktiga ni är andra är med era illrar Skäms.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

# 9 ja en till som gör typ som mig, så slipper jag ha lika dåligt samvete hehe.. Tyckte när jag skaffade mina att folk tyckte att jag var lite "hysterisk" som hela tiden skulle komma på nya saker till illrarna och var ute med dom jämt typ ;) Kul att trenden verkar ändras och så många hittar på så mycket kul med sina pälsar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

Jag mataktiverar mina pälsar också här får de kött så fort det tagit slut så ibland får dom dagligen ibland varannan och ibland tillochmed var tredje dag. Jag är inte ett så stort fan av ruttet kött i lägenheten så dom får minsann käka upp det som serveras innan dom får nytt^^ Och dom får riktigt varierat kött allt från äggugla, till lammhjärta och möss

kredka
0

Ja…det där med aktivering…jag har skapat monstrar… alla grabbar får gå ut varje dag - minst 40 minuter upp till 2 timmar (beroende på om jag är ledig och går ut med de på förmiddag eller kväll), sen så förutom eget rum som är fylld med leksaker har de lek och mysplatser över hela lägenheten. Jag leker med de - vi leker aport, springtävling, spelar fotboll hemma. Mataktiverar de också. På helger brukar vi åka bort med killarna till andra platser så att de får promenera i nya ställen. När det är varmare ute så får de följa med oss till stranden osv, då sitter de i hagen där jag säller stor hink med vatten där de kan bada, och får gå ut på promenad en och en. efter en sån dag är de super trötta ;)

Vi har ju en stor plast låda fyllt med ferret safe peanuts hemma - det är en stor poppis som de blir aldrig trötta av så jag brukar kasta in leksaker där och de får leta efter de eller bara brottas vi i peanuts :)

Sen så jag ogärna lämnar pojkar med någon så de får följa med på de flesta resor vi gör, som typ skidsemester i fjällen.

De är också flera hemma så det finns stunder där de aktiverar sig själva, men tycker mest om när jag är med ;)

Det är faktiskt väldigt mycket tid om dagen som jag spenderar antingen på att aktivera illrarna eller städa efter de/ för de.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Sarah
0

Går i perioder, men 7 st är duktiga på att busa tillsammans. De har en utegård på ca 15m2 som de har fri tillgång till. När jag har mycket att göra på jobbet blir det mest en busstund på kvällen, när jag har mer tid går vi på en del promenader. Jag tar med en del till stallet då och då. Efter vi flyttade ut på landet och de fick utegård har jag blivit lite lat, när vi fortfarande bodde i stockholm blev det dagliga promenader. Annars har de mängder av leksaker och hela källaren är ett inrett illerdagis. Nu har jag även en kattunge som de busar en del med.

Keen
0

Jag och min pensionärstant sitter på första parkett för dygnet-runt illerwrestling a´la valp hela dagarna här. Jag får knappt tag i dom för att ta med dem ut på promenader just nu. Dom har helt enkelt inte tid med mej och Tanten.
Och trots att Lyra snart bara är hälften så stor som Iorek så kan jag berätta att hon bär tungviktar titeln.Flört

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

[majsan&melvin]
0

#3 herregud vilket minne jag har… nu skäms jag!!! mollie är 4 inte 6 och benny är 5 och inte 7… hur f*n kunde jag komma ihåg så fel… :o

AnnaJosefine
0

Här hemma är det promenader var varannan dag i parkerna i stan och ibland en resa till Svaneholm med en väninna och hennes Flanders des Bouvier.

Inomhus blir det aktiveringsleksaker så som vippkäglor och godisbollar (med en blanding av Carnia och uppklippta PlanetPet-godisar) som alltid står redo och ibland en CatActivity-leksak med rör som ska vippas upp och ner och sedan ska bitarna krafsas ur från bottenplattan som består av trubbiga piggar så de inte kan sticka ner näsan där.

I annat fall uppskattas en plastpåse och gärna en pappåse (pappåsar är det bästa som finns!!). Eller så slår man på vattnet i kranen så leker de där en bra stund.

Dansa krigsdans runt i lägenheten tillsammans är också roligt eller klättra runt i min garderob =)