Djurhem/Uppfödare av iller
Hej!
Jag går 1a året på Djursjukvskötarutbildningen och har jobbat på Djursjukhus i 3 år innan dess. Till sommaren ska vi ha praktik på något djur som vi ej kan så mycket om. Eftersom jag redan jobbat med massor av hundar och katter så fick jag lära mig om något annat djur om jag ville.
Nu undrar jag om det finns något större ställe runt Eskilstuna där man kan praktisera som har iller? Kanske ett jourhem, djurhem, skola, större uppfödare eller liknande?
Inget negativt om de har fler mindre djur som reptiler, chinchilla mm.
Mycket tacksam för svar =D
Jag själv bor i Eskilstuna och här finns det inga jourhem eller liknande då iller inte alls är vanligt här i stan, men vet att parken zoo tog in 2illrar för inte alls så länge sedan men vet inte om dom ens finns kvar där eller om du ens vill praktisera där efter allt som hänt där.,Men annars finns det inget här i stan.Mer än vi som har illrar som husdjur då=)
Tack så mycket för svaret. Då vet jag =)
Hm…någon "stor" uppfödare runt om eller djurhem? Typ Västerås, Köping, Arboga eller liknande?
#2 Tyvärr så finns nog inga "större" uppfödare av iller i Sverige. Det flesta är hemuppfödare som tar 1 eller kanske 2 kullar per år. I skåne finns väl en och annan farmuppfödare men det är nog inte att rekommendera praktik där, om det ens är möjlig.
Kanske lite långt för dig men det bästa vore kanske att praktisera på Mälaren Smådjursklinik utanför Sigtuna om det går. Där finns en av Sveriges illerkunnigaste veterinärer, Marianne Tornvall. Hon är även en av veterinärerna bakom www.veterinären.nu