Chicago använder dörrmattan som toa
Hej. Chicago har flyttat hem till oss och han är en riktig klippa. På ca 2,5 år har han redan sina kunskaper med sig och är jätte duktig, bits inte och går jätte duktigt på lådorna. MEN! Tre gånger nu, har han valt att uträtta behoven på dörrmattan :0 vad kan jag göra åt detta? De gånger det har hänt har även de andra lådorna varit rena . :s Tokigt det där :)
Det har hänt 3 ggr. Hitintills. Undrar över tips på vad jag kan göra för att få honom att sluta. ? Eller om jag bara kommer få finna mig i det. ? Kanske sätta en låda på Mattan innanför dörren? Tills han börjat gå på den och sedan sakta förflytta den så den står bredvid dörren? Alla tips och erfarenhete uppskattas:))
Mina 3 pälsbollar har också en tendens att uträtta sina behov precis innanför ytterdörren. Dock gör dom detta bara då jag inte är hemma, kanske i ren missnöje över att vara ensamma hemma?:P Jag har iaf fått behöva ta bort dörrmattan, plus att varje gång jag lämnar hemmet så ställer jag fram en toa-låda framför ytterdörren:) Kanske inte den bästa lösningen, men det är bättre det än att dom bajsar på dörrmattan iaf:) Lycka till! Hoppas det löser sig!
Glömde skriva att jag precis gjort så som du tänkt! Alltså förflyttat lådan åt sidan sakta, tills den nu står precis bredvid dörren. Dock fungerar detta inte alltid, då dom fortfarande envisas med att göra sina behöv framför dörren. Man känner sig sådär lagom välkomnad då man öppnar ytterdörren och finner massa bajskluttar där;)
Ett ganska vanligt fenomen hos illerägare ;) Illrar kan bajsa precis innanför dörren som protest men vanligast är nog att vi drar in så mycket olika dofter att illrarna helt enkelt vill markera deras doft där. Du kan prova att ställa en matskål där och istället göra det till en matplats eller så placerar du en låda där eller gör en sovplats innanför dörren.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack. Ska prova. Det har hänt två ggr när jag inte varit hemma och nu sist hände det på natten. Då börja jag fundera på om det var för att det var för långt till närmaste låda, om han sovit längst ner i hallen . Han har hittat nya favorit stället att sova på, i barnens strumplåda:) så ska prova att sätta in en låda där nere i hallen med och även en vid dörren . Har redan 5 lådor här i rummet . Och han sköter det annars super bra :) tack

minst en låda i varje rum är ju bra till en början iaf
Det är en tvåa. För han är i stirra rum och kök. Vilket är som ett jätte stort rum. Där e fem lådor. Sen är där en hall som leden ner till sovrummet där han inte får vara inne. (hallen är 1,5 m lång.) och där har jag en låda vid toa dörren i ena änden. Men ingen i andra änden. Men sätter dit en där med nu. Se om det blir bättre :)
Där han är lös i stora rummet och köket, som är ett ända stort rum typ* (skulle det stå)

ja en hall som är 1,5m lång bör han hinna till lådan, gissar helt klart på att han märker revit vid dörren
#9 ja det är nog så. Tog bort mattan och satte en låda där. Nu går han på den :)

#10 härligt. problemet var inte så svårlöst. man måste som iller ägare våga testa saker =P
Precis. :) och jag slår vad om att det kommer fler problem att lösa på vägen :)
Härligt det ser ungefär ut så här med nu, fast med en vaxduk under istället för mattan:) för säkerhets skull:) tack för alla super bra tips