Räkor och skaldjur?

Är det inte så att det är för salt? Iaf räkor? Har för mig att jag läst det i nån tråd..

Räkor innehåller väldigt höga halter magnesium, läste någonstans att om man ger en katt en enda räka har den fått i sig rekommenderat dagligt intag av magnesium för typ en vecka framöver.. Så en räka kan man nog ge, men inte så mycket mer och inte ofta!

vet inte, därför jag undrar hehe, tänkte på räkor iaf eftersom jag ska äta oskalade på fredag.
Låt du henne smaka på en halv räka. Det skadar inte med ett litet smakprov om man slutar där. Bara se till att hon har vatten att dricka eftersom det är salt.
Sara

#2/#4 okej, då vet jag. Tror hon bara får en halv räka eftersom hon bara är liten juh=P hehe vill inte chansa med en hel tro ja. Hon har vaccineras och chippmärkt idag iaf, och då passade jag på att låta dom kolla öronen. Efter fem minuter kommer vetrinärn och säger att det fanns döda öronskabb kryp och ägg, så på tisdag ska hon få sin första av tre spruta för öronskabb=´(. Skönt iaf att jag bad dom kolla iaf. Just nu är hon jätte trött efter vacc och chipp sprutorna.

Enligt folkhälsoinstitutet "Fineli" så innehåller
räkan 22mg,kokt räka 27,5mg ,nötstek 25mg,nötkött 29,7 mg magnesium.
Så ska vi inte kunna ge våra gull räkor med vin när det är fest ,så kan vi inte ge dem nötkött heller .
Nä jag tror att att någon försöker överbeskydda våra småttingar
Även om man överskrider dagsdosen behöver det inte vara farligt ,jfr c-vitamin.

Intressant Gramse. Håller nog med dig där. men farligare är nog att räkor är jättesalta, så en räka är nog rätt tillräckligt. Mina illrar kan inte motstå mina räkor om jag käkar räk-pizza… hehehe. Då får de en var… gött. ett tips kan vara att dela räkan i mindre bitar så slipper man få en hel oäten räka gömd under sängen. har hittat flera såna… hehehe…
Iller_tjejen> Öronskabb är ju rätt vanlig. Men vad är det för spruta de skulel få mot skabben? Enlig min vet så har de slutat med att ge sprutor till illrarna (som man gjorde för nåt år sen) och ger istället bara stronghold. Men jag kan ha fel… Stronghold får man i en liten pipett som man sprutar på mellan skulderbladen på illern. Ska ges 2 ggr med 2-3 veckors mellanrum för att det ska funka. Läs skabbtrådarna som finns här i massor! :-)
Och kom ihåg en sak: många veterinärer är jätteduktiga på hundar och katter, men kan väldigt lite om illrar. Alltså måste man oftast berätta för veterinärerna vad som ska användas, hur saker funkar osv. De funkar inte alltid likadant som för hundar och katter… hehehe…
i skaldjur finns det selen, vilket tydligen är för råttor så de inte lika lätt bli förlamade i bakdelen när de blir äldre.
hur är det med lax?

#7 Om nu salt är så farligt för djuren varför ger man då slickestenar till kreaturen ????
och varför slickar renar och rådjur upp vägsaltet på vintern???
De är visserligen klövdjur . Jag vet inte om andra djursorter också slickar salt.
Uttrar och minkar som är en nära släktingar finns i både söta och salt hav.de tåler således salt.
putt ??

#10> Intressant fråga. Men en kossa är inte samma sak som en iller. Har kanske med njurarna att göra, om man tål salt eller inte… något att googla på.
Det enda jag vet är att illrar och hundar inte ska ha salt eller kryddad mat. De dör inte av det, men bör inte utsättas för det alltför ofta, och då antar jag att det är pga att njurarna inte klarar av det.

*hittat på wikipedia om illrar*
"Choklad och salt mat är skadligt för illern och kan orsaka allvarlig förgiftning" varför salt är farligt står ej… *söker vidare* Mjä, svårt att hitta info om djur och salt… *ger upp*