Någon som känner igen ljudet!? Förkylning?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I 1- 2 dagar har vi hört Mara nysa/ hosta till emellanåt. Ikväll låter hon mycket värre, fick höra för en timme sedan, lite mer att hon låt lite konstigt i hallen, gick dit och lyssnade, hon satt still och jag hörde inget. Sen "lurade" jag henne att leka lite med en pingisboll, för att se vad som hände, det gjorde hon gärna, men sedan lät hon såhär och låg alldeles stilla en lång stund i husset famn och lät sig klappas (normalt sett börjar hon busa och tugga lite när hon blir upplyft. Det gick över någorlunda efter 5- 10 min och hon har knallat runt lite sedan dess, varit i sängen, fönstrey osv, och ätit lite (lite ansträngd andning när hon äter).
Har varit i kontakt med djursjukhuset, som sade att de tyckte vi skulle vänta till imorgon ifall det inte var så att hon har jättesvårt att andas, för då finns det en något mer illerintresserad vet på plats, men panikslagen som jag var under det lilla anfallet bokade jag en akuttid en timme senare, sen lugnade det ner sig, och jag ringde och bokade om till imorgon fm. Hon sa mer eller mindre att hon inte tyckte det var någon idé vi kom idag, och då verkade det bättre att vänta.
Någon som känner igen ljuden? Jag ser på videon att hon har tungan ute lite med, och verkade uppskatta att ha huvudet högt. Kan det vara förkylning eller är det någon infektion på luftvägarna? Finns det någon huskur mot förkylning för illrar? Råttor kan man ju ge honungsvatten, men är det söta alldeles alldeles förbjudet även i sådana här fall?
Verkar inte funka… Jag lägger upp en länk till videon på min FB istället:
Vet inte riktigt vad det kan vara men vår iller låter såhär när han har något i halsen som till exempel hår, dock brukar han hosta lite mer. Vi brukar ge honom kattmalt som hjälper vid de flesta gångerna. Så om ni inte har detta borde det införskaffas. Passar väldigt bra vid pälsbyte också. Om det är värre och det inte går över när vi har gett kattmalt brukar vi ta ljummet vatten med lite honung i. Detta gör susen men ska såklart inte ges i stora mängder.
Håller med #2, mina illrar har också låtit sådär (fasst nästan värre) då de fått något i halsen. Eller om en av dom varit förkylda. Jag kan rekommendera ljummen laktosfri mjölk/grädde eller som Evelinanord skrev: vatten, med eventuellt pyttelite honung i:) Lycka till med lilla Mara, hoppas hon kryar på sig!:)
Tack för svar, Mara är nästan som normalt idag, har hört henne "snarka" lite inatt bara och har gjort någon liten hostning när hon har ilat omkring och stulit mat (hur håller man en iller still egentligen..??).
Så vi har bestämt oss för att avboka jourtiden vi fick idag, och har istället en tid imorgon på "vanlig" veterinärtid, kan ju inte skada att kolla upp det ändå.
Förmodligen en förkylning, gav henne lite ljummet vatten med honung och verkade som om det blev bättre, funderar även på om det kan varit damm från den torra blomjorden i krukan hon demolerade igår som satt sig i luftvägarna. Hursomhelst är hon pigg, låter inte direkt, och ska få gå till veterinären imorgon och bli lyssnad på. :)
Jag tycker också hon låter lite förkyld. Illrar brukar hosta ganska kraftigt ibland om dom har fått något i halsen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Så skönt att hon mår bättre :) Honungsvatten gör susen!
Tänk på att försöka att inte ge söta saker i framtiden. Honung är väldigt sött och i långa loppet leder det till insulinom hos iller :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Som sagt :) inte bra i längden!
Jag la upp en tråd om Fridolf att han lät konstigt och han låterprecis sådär fast mer ihållande och en längre period. Det har hänt ca 4 gg sedan jag fick honom det konstiga är att han lugnar ner sig nästintill direkt om jag stänger in honom i transportburen men får han gå fritt kan det hålla på i upp till en halvtimme.
Ossian kan låta så ibland när han går upp i varv alldeles för mycket. Han har en tendens att "glömma" bort att andas när han håller igång =) Och då får han en liten hostattack. Brukar hjälpa att ta lite vatten på fingret så att han får slicka lite på det sen är det över =)
Det var med största säkerhet en förkylning, vi var aldrig iväg till veerinären, eftersom hon blev piggare och piggare under söndagen, och måndag morgon busade hon runt och lekte terrorist som vanligt utan att bli andfådd. Lite tröttare än vanligt kanske hon har varit, och hörts något från nosen nån gång,men nu är det helt borta. Tack för tips och råd, och honungsvatten har hon bara fått två gånger nu under "förkylningsperioden". :)