Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 126 ggr
Ceciliaolucifer
0

Vård av sjuka vilda djur.

Idag hittade jag en igelkott på tomten som låg mitt i solen. Min första tanke var att han hade vätskebrist. Jag sprang in och gjorde en gegga av Lucifers a/d mat och vatten och gick ut med det till kotten. Men något stämde inte, så jag lyfte på honom och fick se hans hemska framben :( Tassarna var uppsvällda och var lika tjocka som en skruvkork på en petflaska. Man såg tydligt att fötterna hade börjat ruttna på honom och hela han stank. :( Tyvärr fanns det inte mkt annat att göra än att avliva honom. Men nu slipper han lida. Uppskattningsvis var han åring. Vi har en mängd igelkottar som vi matar och skämmer bort på sommrarna. Och jag har ganska god koll på hur dem ser ut och kan känna igen dem, men den här lilla är jag inte säker på eftersom jag inte kunde se klorna och tårna. Vi hade en liten hane här förra sommaren som jag döpte till Igor, honom kände jag igen pga några rosa klor på framtassarna. Men eftersom den här lilla inte längre hade några tår så är det svårt att avgöra. Hursom så fick han följa med hem, begraver honom bland våra andra djur. :)

Men man får inte glömma att har man väl börjat mata ett vilt djur så har man ett ansvar.

Jag vill bara informera om att det finns viltvårdare som tar sig an och rehabiliterar vilda djur. Som privatperson är det olagligt att själv hålla och vårda ett vilt djur i fångenskap. Jag kom i kontakt med Viltjouren här där jag bor och dem hänvisade mig till Roslagstull. Viltjouren betalade kostnaderna hos veterinären.

Här finns lite information om vad du kan göra om du hittar ett skadat vilt djur. http://www.djurenso.se/

Sara
0

Vad bra att veta hur man ska göra för att kunna hjälpa ett vilt skadat/sjukt djur!

Sara

skrollan
0

Absolut mycket btra att bveta :)

Smeagol
0

GRYMT BRA ATT VETA!!

Ceciliaolucifer
0
Faxlin
0

Aha, det var den här tråden du menade. ;-)
Väldigt bra information.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars