Får valpar just nu!! Hjälp!!
Hej har en liten dam som ligger och föder just nu. Har en liten fråga. Hur lång tid tar det för tjejen att föda klart? Kommer säkert flera frågor då detta är första gången hon valpar. Blir säkert en händelse rik dag detta. kommer med lite uppdateringar om vad som händer här hemma idag. Är det något som vi måste tänka extra mycket på så är vi intresserade av att höra. Tack på förhand. :)

Hur lång tid det tar är ju helt beroende på hur många valpar det är. hur bråttor dom har att komma ut med mera. är så otroligt mycket som spelar in. valpar kan även fastna, värkarbetet kan sluta men valpar finns kvar i magen, som sagt finns hur mycket som hellst att hålla koll på. minsta lilla du oroar dig och det inte blir som du läst på så tycker jag du tar henne till vetten. lycka till
Tackar så mkt!. Än så långe har hon fått två stycken. Dessa två har hon fått på lite mer än en timme, hoppas det är normalt iaf. :)

sålänge hon verkar lugn är det nog ingen fara. är hon förstföderska kan man hålla lite koll att hon kommer igång med att sköta valparna som hon ska. har du gjort något UL så du vet på ett ca hur många valpar det är?
UL är ganska så meningslöst vad gäller antal, däremot kan man palpera buken på henne, för att känna om där finns några kvar. Oerhört viktigt att alla valpar kommer ut, annars riskerar man likförgiftning. Oftast är födseln klar när honan lagt sig till ro med valparna och producerar mjölk, men det finns de honor som producerar mjölk trotts att det finns valpar kvar i magen. så det gäller att vara mycket observant på honan och hennes beteende samt hälsostatus.
Lycka till!

#4 jo vet att man ej kan se alla på ett UL men vet att många gör det och får ett ca antal iaf.
håller tummarna och uppdatera hur det går och visa bilder senare =)
sista UL:et jag vet att nån gjorde visade på ca 3-4 valpar… det blev 11 ;) en helt onödig underöskning som bara stressar honan i mitt tycke ;)
Rassel!!!! nu är det 6 eller 7 st :) Nee ingen UL gjord tyvärr. Får ringa vetten och be dem kolla när hon är färdig. Borde man inte kunna kolla om det är något kvar med röntgen? Hon tvättar valparna och har bäddat ner sig och valparna. Tror hon blir en bra mamma. Detta var inte något vi planerat, den lilla damen rymde vid sitt första löp och det ena ledde tydligen till det andra. :)
Just det. Klart det kommer lite bilder :) men vill att hon ska få vara själv några timmar med dem innan. :)
#7, rymde som ut i skogen? Det är alltså en vildiller hon har parat sig med?

ja är det en vildiller hon parat sig med bör du kanske läsa på lite då mixar kan bli väldigt krävande =(
#9 Jo vi bor precis vid en sjö så vi tror hon har varit runt den. Mm vildiller eller mink, men tror och hoppas på iller. :)
#10 Jo det vet jag :) Men vad ska man göra? inte tänker jag avliva dem för det! Blir inga stora summor för dem när dem ska bort på grund av det. Huvudsaken är att de har det bra och inte sitter i bur.

#12 nej nej har absolute inte sagt att du skall avliva dom heller. kan ju tänka mig att om planen inte är att ta en kull kan man få lite panik när detta sker. men ni har väl misstänkt ett tag att hon var dräktig iaf med tanken på så minga valpar så borde det ha syns ;)
#13 Jo klart jag märkte ju ganska snabbt att hon inte löpte längre när hon kom tillbaka efter 14 dagar. Jo hon blev ju lite rund om baken så vi hade stora misstankar här hemma. :) Nu tror vi hon har fått 2-3 till, så 9-10st än så länge :) Intresserade av valpar? Billigt! Har ju ett gäng :) Vet du eller någon annan någon som har planer på att skaffa ett underbart litet odjur så finns det illrar här om allt går vägen.
Tror inte det är så många som är villiga att försöka sig på en valp som är 50 % vilt, var väl en härinne för ett par år sen som hade en hona som rymde o sedan fick valpar, otroligt svårhanterade illrar.

#14oj då hade ni tur att få hemme henne om hon var ute så länge =) Ett råd är att sälja dom till illervana människor. eftersom dom kan blir mycket krävande och kommer dom till någon som aldrig har haft iller så är det lätt att dom får svängdörrar i rumpan och får flytta runt.
Men ni kommer väl vaccinera och så innan de flyttar hemifrån?
//Belinda aka Zandrama

#17 fast om det handlar om 50%vildillrar är bur det sista problemet…önskar dig iaf lycka till…

Tycker inte ni ska åka in och röntga efteråt :) blir väldigt stressande för henne. Är hon pigg och diar är allt förmodligen som det ska. Min andra kull tog 8-12 timmar, kommer inte ihåg riktigt óch jag var väldigt nervös eftersom hon inte diade innan sista var ute. Men, allt gick bra. Kolla bara att hon får ur alla ur hinnorna, jag har fått plocka ur två st ur påsen själv då honan fått många valpar och inte hunnit med/ orkat/ sett alla. De hade dött annars.
#18, ja de får givetvis det som är nödvändigt. :)

Ja vilthybrider är inte alltid det enklaste att ha med att göra. Kräver väldigt mycket av de nya hemmen. Är ni måna om att de får bra kan ni förmodligen INTE sälja till människor som inte har iller och stor illervana. Honan var väldigt fin, har hon vilt i sig hon med?
#19 Hoppas det löser sig iaf. Honan är snäll och social man kan ju hoppas att valparna tar efter sin mor :)
Du kan ju alltid försöka att annonsera valpar på olika iller forum i utlandet…det finns nog några uppfödare som skulle hacka på hybrider för att rensa lite sina linjer. Lycka till med småttingar ;)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Jag tänkte precis som Hayley, inte bur som jag menade. stora och fina valpar ser det ut att vara iaf =)
#22, Ne hon är en tamiller. Tackar! Ja visst är hon fin den lilla björnen. Ne klart att jag helst vill att folk med illervana ska bli vid dem. Är det så att någon utan vana ska ha en så kommer jag kolla hur det går för dem och valpen under uppväxten. :)

#24 Då gäller det nog att honan har en bra stamtavla för att någon ska köpa en hybrid till avel. men kan ju finnas många som vill ha hybrid som sällskap och har kunskapen i utlandet
#24 Ne ingen stamtavla tyvärr. :( blir kanske som att köpa grisen i säcken :) har man tur så han man :). Ne hoppas det löser sig med att placera ut dem. Blir ju svårt att följa dem utomlands så då vet man ju inte alls hur de har det. Men friskt blod lär det ju vara i dem hoppas jag. :)
#27 ska det ju vara :)
Med risk för att få mycket skit nu.
Denna kullen bör avlivas.
50% hybider är fruktansvärt krävande, du kommer ha ett rent helvete med dessa.
Att hitta vettiga hem till så pass många är rent omöjligt speciellt när dom är vad dom är.
Hälsningar Malin
#30, Mycket möjligt. Vi gör vad vi kan här hemma. Avlivning kommer sist i kön! men visst finns det ingen annan lösning senare så får det ju bli så. Men som sagt så blir det ingen avlivning på tal just nu. Man måste ju försöka. Detta är nu våran 4 iller så utan vana är vi inte dirrekt. Men har aldrig fått en kull innan så det är något helt nytt. VI får ta det som det är just nu.

Det är när de blir vuxna som de verkliga problemen kommer. Valparna kommer vara trevliga, lite mer nervösa än vanliga tamillrar, men ändå trevliga. De flesta djur kan vara tama och trevliga tills de kommer in i puberteten och efter. Då kommer problemen. Det är extremt svårt att ha så mycket vilt i ett husdjur.
De kräver hur mycket aktivitet och stimulans som helst. Själv tycker jag inte att det är lämpliga husdjur, kanske för en handfull personer som verkligen har tid och energi för det, men inte fler än så. Ska de må bra i ett nytt hem borde de minst ha en stor utegård att röra sig i, är svårt att gå i koppel med en del då de är så hispiga. Osv osv osv. Om du vill veta mer om hybrider är du välkommen att PMa…
Skillnaden mellan en vildiller och en tamiller är typ som mellan en mops och en varg… och inte många skulle ha en vargkorsning hemma :P

Var bor du nånstans? Och har du sett vildillrar i ditt område? Var kommer din tös ifrån förresten, hon var väldigt fin.
Om ni har tänkt att behålla valparna, så får ni vara beredda på EXTREMT mycket jobb. Hybridvalpar kräver oerhört mycket me rän vanliga valpar för att man ens ska ha en chans att kunna hantera dem i framtiden. Framförallt kräver de en speciell typ av uppfostran. De får aldrig någonsin domineras eller bestraffas. Gör man det så kan man väl säga att det brukar vara rätt kärt för framtida hem att ens kunna hantera dem någolunda. Men även med rätt uppfostran kommer detta inte bli några lämpliga sällskapsillrar, Troligtvis blir de flesta av dem /variationer i en kull kan förekomma gällande temperament) bli oerhört skygga och svåra att hantera, antagligen lär de helst bosätta sig under en soffa och undvika mänsklig kontakt. Tvingar man sig på en sån iller kan det bli ganska obehagligt, för både iller och ägare. Oerhört få vana illerägare kan ens tänka sig en sådan här iller tyvärr. Jag råder er at tänka igenom det hela mycket nogrannt, och se till att ha kontakt med folk som vet vad sådana här illrar kräver.
Vill inte skrämma er, men är fadern verkligen vild, kommer det här inte att bli enkelt. Åtminstonne inte när de blir äldre
#31 Som Sarah skriver så kommer dom största problemen senare inte nu.
Jag anser det är bättre dom avlivas nu än att dom avlivas sen när dom härjat runt i flera hem som några riktiga monster.
Så länge du inte haft en hybrid.. Ja då kvittar din illervana.
Jag skriver detta i all väl mening och inte för att läxa upp dig eller liknande.
Hälsningar Malin
Bara för att illerhonan parats under en rymning, betyder det inte att valparna är 50% hybrider. Även om det är det troligaste och man bör vara förberedd på att valparna blir svårare än normalt.
MEN förymda tamillrar finns det gott om, och honan kan ha parat sig med en förymd tamiller och då är valparna inte hybrider. Även om denna hane skulle levt utomhus något eller några år, så är det fortfarande tamillerstam i generna.

Ja illervana hjälper inte alltid :) När jag fick hem en iller med mindre vilt i än de här har (men mer än andra jag haft) trodde jag att jag var förberedd, men icke. Det är en helt ny värld. Jag håller med enbartmalin att ni ska överväga att ta bort dem. Inte heller för att vara dum, men för att livet inte kommer att bli lätt för dem eller familjerna de flyttar till. Kanske kan ni överväga att kolla med ngn djurpark där de bor ute och har stor yta.
Det var en bra idé Sarah.
Jag har också haft hybrid men inte i den här graden, och jag skulle aldrig villja ha en 50% hybrid.
Om du hittar hem kommer det vara folk som inte förstår vad det innebär med hybrid och dom som har vana med hybrider kommer mest troligt inte villja ha så pass mycket hybrid.
Djurpark låter som ett bra allternativ om du absolut inte vill ta bort dom(Du kanske kan ta bort några så dom inte är så många?).
Hälsningar Malin
#36, Om det ligger till så, kan man på något sätt ta reda på det ?

Nu är ju honan ifs väldigt mörk, men annars ser man ju snabbt på färgen och kan misstänka viltinblandning. Av den anledningen frågade jag om honan hade vilt i sig oxå. På en så mörk hona skulle jag gissa att det finns vilt bakom.Dyker det upp en pastell eller silver kan man ju anta att pappan inte är vild :P Annars märker man det på valparna då de blir lite större, att de blir onormalt rädda för höga ljud eller hastiga rörelser. Att ta bort dem redan nu är ju inte aktuellt för honans skull heller. Men, blir det mörka viltfärgade så ser man inte med säkerhet innan de blir äldre. Kanske lite på storlek och muskelmassa och snabbhet. En hybrid reagerar snabbare, är mer atletisk och mer nervös än en tamiller.

Djurpark är ju ett kanon alternativ. där får dom styr yta pch naturligare miljö och blir hanterad av kunnit folk =)
Djur park låter ju toppen, då vet man att de har det bra. Frågan är ju vilka djurparker man ska vända sig till. :s
#42 Du får ringa runt och kolla om någon vill ta emot och hoppas på att någon vill ha och så många.
Men du bör göra det nu snarast så du vet om du blir sittandes med dom eller ej och ta beslut efter det.
Hälsningar Malin
Jo ringde öland djurpark. De var inte intresserade :(

hur många valpar blev det totalt?
Det blev 8st men vi ska ha en själva så 7 finns än så länge. Ringt nästan alla nu det finns ev två djurparker som är småsugna. Bara att hoppas :)

#46 tänk efter noga att behålla en valp =)
#40, Ser man sådant innan det är dags för leverans ? Om det visar sig vara tamillrar är det ju synd om dom hamnar på en djurpark.
Jo men hur stor chans är det att det skulle vara en tamiller som krypit på? Det ska tydligen finnan illrar runt denna sjön vi bor vid så att det skulle vara någon tamiller är ganska liten tyvär. :(
#49 Chansen är kanske inte så stor, men det räcker med en förymd eller utslängd tamillerhane i området. Inte alla upplyser om att dom har iller eller att deras iller är på rymmen.
Men ett exempel på vad jag menar, kan jag ge dig:
Om man kallar valpar som förymda honor föder för hybrider, så betyder det teoretiskt sett att, min Delsin (tamillerstam med jaktillrar på farssidan), skulle kallas pappa till hybridvalpar. Delsin försvann i samband med en rymning 2010 och har inte återfunnits (varken död eller levande).
Alla förutsättningar i form av tillgång till mat (egenfångat eller as), vatten och lämpliga boplatser fanns. Har han överlevt och parat sig med en förymd tam-illerhona, så är de valparna INTE hybrider.
Men med det resonemang som förs, skulle valparna påstås vara 50% hybrider, endast pga att hanen är okänd och att honan var på rymmen när parningen skedde.

är väl ingen som vet säkert men mest troligt är ju att det är 50% hybrider
skulle väl våga påstå att asnnorlikheten att det är en tam hane är rätt liten, även om det klart finns förrymda tamillrar, har de rätt svårt att konkurera om honor mot vilda hanar. Sen beror det på vart i sverige ni finns, vi har ju inte vildillrar i hela landet.
Sen bör man ha i åtanke att ytterst få anställda på djurparker känner till speciellt mycket om illrar - ännu färre parker har bra trevliga hägn att hålla dem i. Så det är också något att överväga.
Skånesddjurpark har ett illerhägn - men som alla djurparker i sverige som har illrar - så är det vanligtvis bara tamillrar de har och hägnets utformning kan ju diskuteras…
Högprocent hybrid valpar kommer att betee sig som vanliga illervalpar tills de är omkring en 8 veckor, därefter kan man börja märka skillnader… efter den åldern blir de mer skygga samt betydligt mer atletiska än vanliga VUXNA tamillrar… så se till att illersäkra ordentligt. Här håller inga 80 cm avspärrningar skulle jag våga påstå ;)
Men om man är oerhört noga med att hantera dem mycket från start (och då menar jag att hålla på med dem störe delen av dagen, varje dag faktiskt, ju äldre de blir), samt miljöträna MYCKET och aldrig någonsin dominera, bestraffa eller hålla fast, i te.x nackskinnet så ökar man chanserna att de ska bli illrar som fungerar i ett hem. En mycket lugn uppväxtmiljö är också viktigt, använda lugn röst, mycket beröm och belöning samt aldrig tvinga sig på dem när de inte vill. Men inte ens då kan man helt ta bort deras naturliga instinkter. Man kan också riskera att illern utvecklar vildillerns skygghet i kombination med taillerns gåpåighet, och då kan man faktiskt få en riktigt otrevlig iller att ha att göra med - en som hugger först - frågar sen - oavsett vad man gör. De kan även bli väldigt emotionella och vad som för oss ter sig som mentalt instabila. Så det är helt klart inget att leka med för en ovan person.

Jag fick min första iller för snart 12 år sedan och jag skulle aldrig ta mig an en hybrid. och jag kommer nog aldrig i hela mitt liv heller göra det.
#52. Intressant information, tack för beskrivningen.

Håller med #47 tänk efter noga både en och två gånger innan ni behåller en.
Nårga tips om ni ändå ska behålla och försöka hitta hem till dem. Börja tidigt med koppel och gå ut. Tar det tid så kan det bli omöjligt. Jag kan fortfarande inte gå ut med min. Började då han var drygt 3 månader och han blir fortfarande (efter 2,5 år) hysteriskt rädd för mina fotsteg. Som Sarae sa, aldrig aldrig aldrig bestraffa- Tar du i nacken på en sådan iller (vilket man inte ska på ngn) så får ni ett helvete. Leta efter sätt att arbetea med dem mentalt (ex klicker) för att hålla dem stimulerade. Tänk stor brukshund i hur mycket stimulans de behöver.
Tror inte ni förstår hur mycket jobb det är med hybrider. Har ni platser där ni inte vill ha illern (ex köksskåp ovanför diskbänken, diskbänk, spisfläkt osv) så börja nu och fundera hur ni ska illersäkra. Min hoppar jämfota upp på köksbordet utan problem, har varit påväg ut genom skorstenen via fläkten i taket, öppnar fönsterhakar och rymmer, klättrar på kökslådornas handtag, öppnat filtret till torktumlaren och rymt genom luftslangen, rymmer den kommer ingen kunna ta fast den, den måste välja att komma hem själv om man inte har ngt att fånga i… gosa i knät är inte uppskattat, har ni gäster kommer ni inte se illern, ett barn kommer inte kunna hålla på med den, åka till vet kan vara ett helvete, min rymde då den skulle sövas, de kunde inte hålla i den för att få på gasmasken.
Når man den så är en hybrid häftig, man kan komunicera på ett annat sätt än med vanliga illrar, men jag tycker ändå att ni gör ett misstag om ni behåller. Missförstå rätt, jag föredrar hybrider själv, tycker att de är roligare än tamiller och har haft många, men jag skulle aldrig ge mig på en 50% trots stor vana. Det är lättare om man fött upp dem själv, men ändå.

var bodde du? är kanske lite intresserad

Läste igenom tråden igen…
i #12 skriver du att huvudsaken är att de får de bra och inte sitter i bur.
Tyvärr kommer det förmodligen bli tvärtom. Säljer ni de här illrarna så är risken stor att de hamnar i bur för att ingen kommer klara av att hantera dem. Sen säljs de på blocket igen och igen och igen eller släpps ut/ avlivas.
i #14 undrar du om ngn vill ha ett underbart litet odjur…
Det här blir förmodligen inte underbara odjur utan bara odjur… ni måste vara jätteförsiktiga med att välja hem till dessa.
i #17 säger du att ni inte vill tjäna pengar på dem.
Desto lägre pris ni sätter, desto större risk att ngn som inte är insatt i illrar är intresserad. En seriös köpare är beredd att betala (inte sagt att alla är oseriösa som vill ha en billig, eller att alla som betalar är seriösa).
i #26 säger du att ni ska ha koll på dem om de säljs till ngn utan vana.
Jag hoppas att du nu efter att tråden blivit längre förstår att du INTE kan sälja de här illrarna till ngn utan MYCKET vana. De kommer att ha ett dåligt liv och famljen kommer få ett helvete annars.
Allt är sagt i välmening för eran och illrarnas skull. Det är svårt att förstå att de små söta växer upp till djur som förmodligen blir olämpliga som husdjur.

Nu är jag kanske elak som säger till eventuellt intresserade av kullen, men Elsmen, ser att du har råttor. Ska du ha ett vilt djur som äter råttor i samma hem som dem? Det här är inget litet tamt djur som sitter och tittar på råttburarna utan att bry sig. En vilthybrid kommer att göra allt den kan för att komma in i dina råttburar och utan ordentlig säkerhet för råttorna kommer du inte ha några råttor kvar. Har du inte illervana och hybridvana sedan tidigare så kommer en sådan här iller göra ditt liv till ett helvete.
#59 jag vet, men har några ider om hur jag inte ska få illern att gå in i mitt rum, så jag vet hur jag ska göra :)
#60 ståldörr med kombinationslås? det är ungefär det som kanske kan fungera… OM du har en sluss emellan.. annars är det kört så fort du själv ska in. Tro mig… jag talar av vana, och har haft möss… somliga överlevde inte att leva i samma hus som illrar av den här typen. Trotts säkra terrarium
Oj vilken tråkig situation ni hamnat i.. som sagt 50% är en stor procent när det kommer till hybrider. Ni måste redan nu börja leta lösningar på hur ni ska gå tillväga när de blivit äldre och ska flytta. Tänkt på att det är extra viktigt för en hybrid att stanna minst 10 veckor hos mamman, gärna längre. Ni måste leta hem där ägaren vet skillnaden mellan en hybrid och en tamiller. De kräver 2 helt olika saker. En hybrid kan, som nämnts tidigare mer eller mindre klättra på väggarna. En understimulerad hybrid är ingen trevlig iller och en hybrid kan vara svår att stimulera pga skygghet och dess vilda natur. Att det skulle röra sig om en förrymd tamiller, som rymt i precis rätt tid, lyckats konkurrera med de vilda illrarna ni har i området och är okastrerad är väldigt liten chans.. Jag skulle säga att en bra miljö för en hybrid är en stor utegård i en lugn miljö där illern kan leva efter mer naturliga förhållanden och leva mer tillsammans med artfränder än människor. Ändå lär det krävas många timmar, dagar, veckor, månader för att kunna hantera valparna. Har sett hybrider med mindre vilt än 50% där det vilda slagit igenom och illrarna varit skygga, nervösa och inte varit att lita på.. ofta med en kombination av den perfekta kroppen och ett otroligt intelligent tänkesätt. De kan hoppa, klättra, öppna och förstöra mycket i sin väg. Hur ska ni hitta köpare? Det är lätt att de missförstås och därför missköts..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#60 jag tror inte att du förstår, vill du ha en iller så är en hybrid inte rätt djur för dig.
Jag bor på övervåningen och kan stänga två dörran, och en utav dom har nyckel.
Plus att då skulle vi skaffa en galler till trappen satt den inte kommer upp på mitt rum ^^
#60 Lätt tänkt men mindre enkelt fixat.
Har en iller här hemma som absolut inte är hybrid, långt ifrån, snarare korkad.
Hon tog sig in i mitt ALLTID stängda rum som jag har möss i, jag är väldigt noga med att stänga det.
Jag förlorade möss pga av detta.
Nu talar vi om en korkad iller här(Förlåt älskade Millan), inte en smart hybrid med extrem jaktinstinkt.
Hälsningar Malin
jaha är dom hybrid, oops ne det vill jag nog inte ha :/
#60 50% hybrid=hälften vilt djur. Det är alltså ingen tamiller utan en iller som har mycket starkare instinkter och möjligheter att utföra dem än en tamiller. Dessa illrar kommer vara svårhanterade och även om du har en stängd dörr till dina råttor så kan du räkna med slakt förr eller senare. Och bor du hemma så måste alla i ditt hem anpassa hela sitt leverne efter illern som kräver en lugn och stabil miljö, kanske inte går att hantera och som förstör stora delar av hemmet pga att den har massor med energi som den inte får utlopp för då den inte går att hantera..
Sajtvärd på Iller.ifokus
det där med att hoppa högt…. illern hoppade INTE från hyllan bredvid eller från fönsterkanten…

Galler :) Inser du att en hybrid klättrar över under igenom galler? Och hoppar över. Två dörrar? Glöm att stänga en och rådisare lever inte längre. Glöm att låsa dörren så lär den sig att öppna handtaget och rådisar lever inte längre. Lever du med andra människor kommer de inom en vecka säga att illern måste bort. Du kommer isf ha ett djur som lever i ditt hus som du aldrig ser till om du inte stänger in den på litet utrymme och då kommer den lida av understimulans istället.
Kanske fungerar en iller jättebra i ditt hem, men en hybrid med såhär mycket vilt måste man ha STOR kunskap för att klara av så att alla mår bra. Har du aldrig haft en hybrid så är det här inte djuret du letar efter. Titta efter en iller hos en tamilleruppfödare istället.
Galler i truppen för en hybrid skulle kräva att du gallrar från tak till golv..
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag såg inte att det var en hybrid synd att den inte var tamillrar…

#73 Det kommer finnas massor av tamillrar snart. Kanske är det ngn av de uppfödarna som tycker att en passar hos dig.
#74 gud vad jag längtar då ^^ vet ni någon som ska ha valpar snart?

#74 Ta en egen tråd för det…

#75 i uppfödar tråden finner du uppfödare. här hos min väntas valpar den 12 juni. men även med en tamiller skall man ju se till att säkra om man har mindre djur
#77 vet, men de fixar sig annars kommer jag vänta några år :)
#57, Bor i Blekinge, men måste nog hålla med #59 sarae med råttorna tyvär. Men vet inte om du har illervana och hur du har dina råttor.
#62, Jo Vi står i en vägkorsning och vet varken in eller ut i nuläget. Håller på att kolla med olika djurparker i första hand. Annars blir det nog svårt att bli av med dem.
#79 Vill du ha någon att prata med så skicka ett pm med ditt nummer. Det är ett svårt beslut och man bör tänka om flera gånger.
Hälsningar Malin
#80, det tackar jag för :) Det kan jag göra om det blir aktuelt. Tack på förhand :)
#81 :) Det är alltid skönt att ha någon utomstående att bolla sina tankar med.
Hälsningar Malin
Tusen tack för all hjälp och alla svar! Kommer att återkomma med hur det artarsig med de små liven. :) Är ni sugna så bara säg till :) 9st är det nya antalet.
#82, Mycket sant!
Ts: Det känns som att ni, trots situationen verkar vara väldigt realistiska och ta till er av de råd ni får och det ska ni ha en eloge för! Långt ifrån alla som gör :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Håller med JossanH =)
#84, tackar för det.
Jag har själv en hybrid, och jag måste säga att det har fungerat otroligt bra, visst min Razz är annorlunda än mina andra illrar, mer skygg och tillbakadragen, men så länge han vet att han kan gömma sig under soffan om världen blir läskig och att han har sina lekkompisar till andra illrar, så är han är glad grabb. Han flyger inte runt och härjar mer än när det busas och killen är bastant och stark så han skulle nog kunna välta en ko om han ville. Han biter inte främlingar i fötterna och funkar otroligt bra att vara hos vetrinären, jag kan pussa på han i ansiktet utan några problem. De gånger han biter mig är när vi har oenigheter var jag får och inte får städa, men jag vet vilka situationer han känner sig trängd i, för det är mycket revir med han och det är jag medveten om.
Men klart att hybrider kan bli ett jävla slag om man inte är beredd på vad man ger sig in i. Jag hade haft iller i 4 år när jag skaffade min hybrid, jag var otroligt nojig o medveten om att det kunde bli otroligt tufft, men det blev det inte. Jag kanske råkar ha en otroligt snäll hybrid eller nåt jag vet inte. Men blir lite bestöt av o höra förslag på att det kanske vore bäst o avliva dem så de inte behöver få svängdörr i rumpan, visst jag kan fatta tanken. Men det känns hårt när de kan få ett fint liv hos någon som verkligen vet vad den ger sig in på.
Det jag vill säga är att jaa de kan vara svåra men de behöver nödvändigtvis inte bli några monster som inte kan fungera i en familj, och absolut otroligt viktigt var de hamnar, eventuella valpköpare ska grillas hårt. Det blev jag själv och det är jag sjukt nöjd med :)
Och grattis till den otroligt vackra mamman och sina valpar
Fast Razz är väl inte 50 % vilt? eller är han? Har själv haft en grabb med mkt vilt och även om det "gick" så var det inte direkt så trevligt. Han tolererade oss, vi kunde hantera honom helt okej men han var alltid skygg, tog typ två år innan han kunde komma och gå rakt över golvet o inte smyga längs väggen. Han gick aldrig fram och högg oss men Joel blev biten så illa en gång att det var prat om operation av handen pga att han blev skrämd. Jag säger inte att det inte går att få "hanterbara" illrar, men jag tror inte att det går att få illrar som är okej att ha inomhus som trevliga husdjur när det handlar om så mkt som 50 % vilt..
Han är tillräckligt mycket hybrid.
Jag förstår att vi alla har olika erfarenheter av dem såklart. Jag ville bara säga min erfarenhet o den är verkligen inte hemsk alls, ville att ts ska veta att det inte bara är horror stories gällande hybrider

Hanna, Razz är super för att ha så mycket vilt, men som sarae säger så kan det ju slå väldigt olika i en kull :) Jag har ju brorsan och han har varit allt annat än enkel. Han är helt klart min favorit bland mina illrar, men enkelt har det inte varit. Vi har dessutom illrar från en kull där uppfödaren har kunskap om hybrider och lagt ner extremt mycket tid på dem. Och, de är inte 50%.
#87 Visst kan det bli bra av Hybrider med, du har haft den turen. Men om du läser i tråden så är det många som haft det tufft med hybrider och INGEN av dom har varit 50%.
Detta är en kull på hela 9! st som ska landa i hem som är bra, detta är en otroligt svår uppgift.
Jag ser hellre att man avlivar ett djur humant än att det får lida hela sitt liv. Man måste se till djurens bästa, inte vad som får en själv att må bra.
Ett djur som är avlivat mår inte dåligt.
Men jag antar att du är intresserad av en från denna kullen då?
Hälsningar Malin
#92 Jag förstår ditt resonemang absolut. Jag menar mest att det nödvändigtvis inte behöver bli så att de lider. Jag har läst hela tråden och ja absolut det är många som haft det tufft med hybrider, och det säger jag ingenting om. Jag mena mest att JAG inte har haft det tufft med hybrider och ville bara lägga fram den erfarenheten som JAG har haft. Razz och hans syskon kan omöjligen vara långt ifrån 50% men jag kan ärligt säga att jag inte vet helt till 100% vad de är.
Skulle jag ta en valp idag så skulle jag inte vara ointresserad absolut inte. Men jag ska inte ha någon valp, blire det fler illrar så blir det största sannorlikhet en omplaceringar. Sen förstår jag itne riktigt varför man skulle anta att jag vore intresserad av en valp från denna kull bara för att jag ville dela med mig av min erfarenhet…
Hur går det med modern och valparna ?
#93 jag förstår dina tankar och tycker förstås att även de lyckade försöken med hybrider måste få sin talan, även om det oftast är mycket ovanligt med så lätta illrar som Razz ändå verkar vara :) Jag är emot avlivning av friska djur men i den här situationen är det otroligt svårt. Hade det hänt mig, och jag hade rätt levnadsförhållanden hade jag kanske funderat över att behålla så många som möjligt, miljötränat, socialiserat och sedan haft dem boende ute i en stor utegård. Jag hade aldrig orkat med en iller med så mycket vilt i mitt hem då illersäkringarna hemma inte alls är anpassade för spänstiga, smarta illrar som gör det dom kan för att underhålla sig själva.. Och något av det värsta vore att försöka hitta hem till dem.. vi har ju läst här inne tidigare om 50% hybrider som bott sina stora delar i bur, fått avlivas pga att de varit svåra att hantera och där ägaren valt att åka till veterinären för att få öronen rensade.. dock har väl dessa saker handlat om människor som inte har vana med hybrider och förmodligen behandlat dessa som en vanlig tamiller..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#93 "Men blir lite bestöt av o höra förslag på att det kanske vore bäst o avliva dem så de inte behöver få svängdörr i rumpan, visst jag kan fatta tanken. Men det känns hårt när de kan få ett fint liv hos någon som verkligen vet vad den ger sig in på."
Då du fakltiskt är en av alla oss här som haft med hybrid att göra skriver så antar jag att du är villig att ta en av dom med tanke på vad du skriver?
För hur kan du tro att dessa 9 illrar kommer få ett bra liv när i stort sätt alla som kan något om hybrider här inne har skrivit att dom inte kan tänka sig 50%.
Vilka tror du blir över som vill ha dessa illrar? Det är inte "någon som vet vad dom ger sig in på och kan ge dom ett fint liv".
Det handlar inte bara om en svängdörr i rumpan, det handlar om så mycket mer.
Ja, jag är möjligen rak på sak och ganska hård i min åsikt, men i detta sammanhang är det inte läge att "vaddera in det".
Det handlar om djurs välmående.
Vad tror du kommer hända med alla dessa 9 liv om dom säljs till privatpersoner? Tror du på allvar att dessa 9 illrar kommer få "ett fint liv"?
Ta nu inte allt för personligt eller hårt :)
Hälsningar Malin
Ja det är klart jag blir bestöt när det pratas om att avliva friska djur, rätt eller fel, annars vore det väl konstigt om man inte blev det. Jag tror inte att alla dessa 9 kan få ett bra hem men nån eller några tror jag absolut med rätt ägare. Men problemet är ju såklart o veta vilka o hos vem, det försåtr jag också. Jag har ingen aning om hur det funkar men borde man inte kunna avvakta med ev avlivning för o se hur de utvecklar sig. Men som sagt klart ajg blir bestöt det är ju en himla tråkig sits.
Sen tror jag att alla illerkunniga människor inte sitter på detta forum, jag tycker nog inte att det var så dum idé att titta i utlandet efter eventuella ägare som någon föreslog, där de har illrar lite annorlunda än oss om jag förstått det rätt.
Isåfall var jag nog inte tillräckligt tydlig, men nej jag akn inte tänka mig att ta någon till iller i dagsläget. Jag måste tänka på mina egna i första hand och jag sitter med bl.a.2 stycken snart 7 åringar samt en snart 6 åring. Det vore inte rättvisst mot dem att ta in några mer.
Och nej jag tar det inte personligt eller hårt, det vore väl otroligt tråkigt om man gjorde det på ett forum :)
#97 Jag ser hellre att hela kullen avlivas än att kanske(KANSKE) 2 får det bra och resten lider, även om det är fullt friska individer.
Tja, utlandet kan vara bra, men man måste då ha i åtanke att dom flesta har dom i bur och inte har den lagen vi har. Dessa illrarna kommer inte må bra i bur.
Men jag förstår att man helst inte vill avliva fullt friska djur och vilket ts än väljer så har hon iaf ett bra stöd här och många som är redo att hjälpa henne med tips och råd. :)
Hehe bra att du tar det som du gör, men alla gör dessvärre inte det och då blir det bara fel och bråk. :) Och det är inte det jag är ute efter i detta läge. :P
Hälsningar Malin
Givetvis tycker jag inte heller att några ska få lida för att rädda några få, inte det jag mena. Jag mena mest att det kanske skulle gå o vänta tills de blir några veckor för o se hur mycket det vilda i det slår i de olika individerna osv men jag vet inte, jag kan inte genetik. Tänker att de inte bör lida nrä de är så små o ännu hos uppfödaren.
Och absolut ska de ju inte sitta i bur! tänkte de kanske hade mer som större utegårdar osv har dem mer som "vilda" djur.
Absolut finns många här som är redo att hjälpa med tips och råd, oavsett vad hon väljer så finns det ju mycket bra back up info på detta forum.
Ah jaa men nää sitta och bråka på ett forum känns väldigt långt ner på prio listan :D så det är jag inte heller ute efter, så absolut inte några hard feelings

Utöver djurparker, finns det inga andra ställen man kan vända sig? Naturbruksskolor kanske är lite risky, men kan man tänka sig något viltreservat? Borde ju finns någonting annat om man tänker efter..
Kan man skicka dem utomlands?
#100 det är otroligt ont om sådana ställen tyvärr. Därför det är så svårt när man hittar vilda illervalpar eller hybrider som är svåra att ha i hemmet..
Sajtvärd på Iller.ifokus
finns det inte i sverige ett ställe som typ katthem fast för vilda djur? som tar in vildadjur och tar hand om dem? det kan röra sig om allt från upphittade vildadjur som dem typ rehabiliterar eller anpassar så att dem kan komma tillbaka i naturen eller om dem kan varken in i naturen eller leva hemma med oss så tar dem hand om djur och försöker göra det så bra för dem som möjligt?? jag vet att det finns såna ställen utomlands och man kan lämna där djur…så det kanske finns nåt sånt här också??
Välkommen till ferretplanet.se :)

#99 De kommer absolut inte att vara några problem när de är små. Det är när de blir könsmogna och inser att de inte vill vara instängda längre problemen kommer. Innan dessa kommer de att vara som vilka som iller-bebisar som helst.
#103 okej då har jag fattat fel för jag fick för mig att det redan började visa sig vid ca 10 veckors ålder ungedär hur mycket det slår i kullen osv, därav mitt svar. Men då vet jag :)
Kan även tillägga att jag inet ville peka några moralpinnar utan bara dela med mig av min erfarenhet med Razz o hur vi har haft o har det o mina tankar runt det.
Hej alla. Alla djuren lever och växer här hemma. Inget planerat för de små än tyvär. Kommer med uppdateringar så fort det händer något kul eller tvärt om.

Hur ser det ut för dom numera lite större valparna i dagsläget?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Nu kan jag ingenting om illrar, men jag tänkte också när jag började läsa att fråga en djurpark.. Annars om du nu bor på landet kan du inte typ börja ha dörren till dem öppen när de blir äldre och ha typ ett utehus och låta dem bli vildillrar ungefär…. fast att de har ett hem där då som de kan bege sig till när det blir kallt eller liknande, som en lekstuga =)
Någon skrev ju att illrar klarar sig ute så om de inte lär sig att bli tama så kan de väl helt enkelt bli vilda då =) Om de nu inte är olagligt.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Har du ringt till Parken zoo i eskilstuna??
Dom har tagit in två illrar som har vilt i generna dom går att hantera men eftersom det är vilt i dom så tog dom emot dom, det kanske finns en möjlighet för dom att ta emot någon..
Nyfiken. Hur gick det med de här valparna?
Jag är också nyfiken! :)
Det tror jag inte vi kommer få veta dessvärre.
Hälsningar Malin