Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 760 ggr
tessIller
0

Hur ofta är ni ute med era illrar ?

Bara lite nyfiken på hur ofta ni brukar vara ute med era Illrar ? Hur länge brukar ni vara ute då ?

Ganska ny här så lite nyfiken då jag är ny här och precis börjat få koll på hur man går ut med tre stycken( Lite bökigare än en iller märkte jag) :P

[majsan&melvin]
0

Vi går ungefär en timme per dag:)

illernettan
0

#0 Här är jag så lat att jag har en utegård till mina sex. Så jag släpper ut dom vid sju på morgonen och sedan får dom komma in vid 19 på kvällen. Som mest har jag varit ute och gått med fyra stycken, samtidigt. Det gick inget vidare då dom trasslade ihop kopplen ordentligt. Hade en stund att göra för att reda ut det sen. Får faktiskt erkänna, att jag bar dom den sista biten……blev så trööötttt!!

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

tessIller
0

Å va härligt skulle verkligen vilja ha möjligheten att släppa ut dom så där på en utegård =)

Ha ha a trassel trassel =)

Jag har märkt att ena tjejen som förut var lite osäkrare ute blivit modigare när de två andra plöjer fram =)

Igår blev jag så glad när jag märkte att lilla tonårstjejen till och med ville busa med oss när vi var ute =)

Hur brukar era illrar gilla snö? Otroligt underhållande att se när dom plöjer å sticker upp huvudet i djupsnön, men hur kallt klarar en iller som bor inne ? Kanske är ganska individuellt ?

[majsan&melvin]
0

Här älskar dom snö, kan laka i timmar:)

tessIller
0

Va roligt =) Förra vintern va vi ute å lekte men min älsta tjej Stjärna verkade inte förså det roliga å ville gå hem ,nästan alltid :P ( mitt fel oxå då jag inte var ute med dom allt för ofta)

Men den här vintern ser jag fram imot att ta med hela gänget till sportfälltet å ha snöbollskrig =)

Speciellt nu när dom faktiskt uppskattar utevisstelsen å inte bara vill hem :P =)

Ha ha fast dom är ju alltid super vilda när dom kommer in , om dom inte somnar på mattan av utmattning vill säga.

JossanH
0

Med mina första 3 var jag ute i stort sett varje dag. Första gångerna med 3 var hopplöst men både jag och dom lärde sig så i typ 4 år gick jag alltid med alla 3. Nu är jag ute mer sällan med dom jag har eftersom vi nyligen fått barn och har därför gjort en utegård till dom istället.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

Ja det krävs lite av en när man ska försöka trassla ut två å den tredje tycker att att" hit ska vi ju, häng med då"

Jag började faktiskt med att ta med en transportbur, gör det fortfarande då jag inte riktigt är helt säker med tre åt gången. Men det har gjort att jag ändå känner att om något skulle hända( Någon trasslar in sig tex) så kan de andra två vara där enstund medans jag trasslar ut :P

Ja det är ju toppen om man har det så =) Då får dom ju vara ute i friska luften, å leka iller ute är ju roligt.

Grattis till tillökningen i familjen =)

FerretCrow
0

Här hemma togs tidigare illrarna i omgångar på promenad vid bra väder men nu blir det mest baar men hanen som älskar att gå medans dom andra är i rastgården på 15kvadrat =P

JossanH
0

#7 tack :) Bara illrar och ägare lär sig rutinerna och samspelar under promenaden blir det inte trassel och det funkar utmärkt att gå 3. Men det kräver lite övning :) och bara det kan ju ta lite tid. Efter första promenaden med 3 sa jag "aldrig mer!", men är man envis går det utmärkt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

Ja övning ger färdighet, bara det där med att vara smidig med att trassla ut är ju än konst :P

Ja ska öva på mina färdigheter i lller å koppelgång ;P

Keen
0

Jag brukar vara ute tills de själva visar att de vill gå hem. Brukar aldrig tänka på hur länge vi är ute faktist, tänker nog mer på att variera promenaderna för att det ska bli lika kul varenda gång.
Jag går ut med dem de dagar då de är som mest fulla av energi så det blir när de känner för det.
Ja, det är knöligt då de trasslar ihop kopplen. Jag har lite tur där för min gamling vill oftast inte gå hela promenaderna utan vill hellre sitta i huvan och speja det sista.
Så hela promenaderna blir inte så trassliga som tur är.Glad

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

tessIller
0

Ja precis, nä det e sant =)

Va gulligt =)

Väcker ni era illrar ibland om typ två är vakna å de andra sover ? Känner mig taskig om jag tar med mig en å lämnar resten. Och så känner jag mig taskig om jag väcker dom oxå :P

Keen
0

#12 Hihi, jag vet precis hur det är!Flört
Ibland lämnar jag den som inte har lust att hänga på hemma. Och när vi sen kommer hem, ja då har den kvarlämnade illern vaknat till och är superpigg.
Men då ställer de alltid till med värsta bus-partyt här och den enda som känner sej utanför är jag. För då hänger jag minsann inte med i illersvängarna, haha!Skrattande

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Nussen
0

Vi är ute och går med våra 3 illrar nästan varje dag 45 min- 1 timme lite olika beroende på om det finns mycket att nosa på under vägen. Jag har aldrig testat att gå med tre illrar utan jag tar två och min sambo en. Ibland delar vi upp dom så vi bara har en var men då får vi gå två promenader så alla får komma ut. En och en promenader är mycket uppskattade fast också när vi går alla tre lite variation verkar dom gilla. Har du testat tandemkoppel? tänkte så kan den osäkra bli ännu säkrare om den delar koppel med en iller som är säker. Våra illrar busar alltid när vi är ute speciellt den yngsta (ca 1,5 år) det är så härligt att se dem så lyckliga. Våra älskar snön men kommer gärna upp lite då och då och värmer tassarna innanför våra jackor :)

Assasi
0

Inte för att jag har någon/några illrar än men jag skulle nog ta ut den närmare 2h/ dygn. hundägare som man är och har varit…

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

VeronicaKahlbäck
0

Nu är jag ute med killarna varje kväll, går efter schema haha.
En dag går jag med en iller så går vi en redig promenad blandad med besök på lite favoritplatser där man kan gräva och annat kul, nästa dag går jag först på en redig illerpowerwalk med en iller sedan den andra, dagen efter det är det illern som inte var ute första dagen att gå på "kulpromenad" sen börjar allt om.
Det innebär iaf att dom vilar var tredje dag.

Hur jag har promenerat har skiftat och allt från rent sporadiska perioder till att ta ut flera på gården dagligen, ibland har jag levt så jag kan ta med illrar överallt och då har det "ersatt" rena promenader, på vintern kan det vara kul att bara leka i snön.
Nu är jag iaf helt insnöad på riktiga utmattande promenader med så olika runder som möjligt.

Tjejerna är ju aldrig ute för att dom blir halvt hysteriska av det men funderar på att rycka med Nailia samtidigt som Oliwer ikväll och se hur det fungerar.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

tessIller
0

# 14 Jag har inte tästat men borde kanske prova det då =)

Hihi ja ett schema skulle man kanske lägga upp =) Är ganska ny i området så det finns mycket vi måste utforska här =)

Perfekt väder för en kvällspromenad idag =)

zickan
0

Normala fall så följer Kiba med i en väska varje kväll. Hon vill ta några steg på marken men sedan är det bra. Ibland kan det va kul att leka i sanden eller ev lövhög. Men föredrar att sitta i väskan med huvudet utanför. Händer att hon ävern följer med på jobbet och får springa runt där och va med ut på fältet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tessIller
0

Å va gulligt =)Det lät härligt.

Det var ju smart, väska är ju super för den som inte vill ha tassarna på marken =) Ska jag ha med nästa gång utifallatt.