Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 910 ggr
tessIller
0

Vad äter era Illrar ? Äggskal?

Jag har precis börjat lära mina illrar att äta kött, det går så där. Nu äter dom kycklingvinge om jag delar upp det i små bitar och matar dom. Men när jag ger dom en hel vinge så kollar dom på mig frågande, " ska jag äta det där ?"

Är det bara att fortsätta med att mata dom så, och kanske kommer dom våga knapra på vingen till slut?

Äggskal är det bra för Illrar läst det på vissa ställen och tänkte mala ner det i deras torrfoder, kan man göra det ?

FerretCrow
0

Jag brukar kunna mortla lite ägg skal och blanda ner det mjölet i äggulan när dom får det. Fortsätt ge vingar så ger det snart med sig. eller har du testat riktigt blogiga kött bitar?

tessIller
0

Jag har testat lever å då var det ju väldigt blodigt, illerkillen på 4,5 såg ut å vilja spy :P blandade dock i lite av blodet i torrfodret å då åt dom iallafall.

Ska jag kanske prova att skära levern i småbitar först? Snövit som är ganska ny å bara i tonåren åt det.

Det verkar så att dom inte riktigt vågar bita tag i köttet om det är tex en lever eller en hel vinge :P

JossanH
0

Många illrar har svårt för stora bitar och framförallt ben i början, vissa lär sig aldrig att äta det. Ju mindre bitar desto bättre när något nytt ska ges, antingen väldigt små bitar så de lätt slinker ner eller större bitar så illern måste tugga isär för att de inte ska sätta i halsen. Mellanstora bitar kan glupska illrar sätta i halsen utan att tugga. Lever kan vara svårt att få dom att äta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
0

Ja men då fortsätter jag att ge dom små biter =)

Jag har gjort dom större å större då dom iallafall inte verkar ha vant sig lite att få tugga lite mer på kycklingbitara nu.

Dom verkar inte vara så jätte super glupska men brukar göra bitar som större än att det går att svälja hela.

Ja det verkar så. Något tips på vad man kan ge annat än kyckling ?

Det här med att blanda färs i torrfodret hur är det med det ?

animal-lover
0

Mina nuvarande illrar äter allt i köttväg och så har jag turen att kunna ta hem hela kaniner och höns från jobbet som dom äter. Sen så brukar jag köpa, hjärtan, lever och inälvsmat från mataffären, om det är från större djur såsom gris och ko så delar jag det. Och möss/råttor från djuraffären

Du kan ju testa att köpa dagsgamla kycklingar och pinkisar (musbäbisar) från djuraffären. Det ger jag mina valpar när dom börjar äta fast föda och det fick mina första illrar oxå som inte var vana att äta kött.

FerretCrow
0

Blodiga grytbitar då? för lever kan dom tycka är för slemmigt första gångerna. jag fick miilo att börja äta genom att ta en blodig bit och smeta runt hans mun så han var tvungen att slicka runt munnen och då insåg han efter ett tag att det var gott =P

tessIller
0

Tack för alla tips här =)

Ska till djuraffären idag å kolla om jag hittar pinkisar där =)

Ha ha ja det kan ju funka gjorde så på min kille å han såg ut at vilja spy, men sen verkade han mest undrande över vad det var för smak egentligen :P

Ja då är det bara att fortsätta, blev ännu mer taggad efter tipsen här =)

Om dom inte vill ta tex hela pinkisen kan jag prova att typ dela den då först, hum det kanske är svårt :P =)

VeronicaKahlbäck
0

#7 Du kan absolut dela dom om det behövs:)

När jag gett inälvor och hela bytesdjur har jag gjort snitt i dom för vissa kräsna och det har oftast fungerat, jag har även stoppat saker med sådant jag vet att dom gillar för "lura" dom till att äta.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus