Iller krattar vid dörren
William krattar vid varje jäkla dörr.. Har en stor 2a på 64 kvm +balkong som han får vara lös i. Han krattar/krafsar något så vansinnigt och det kan han göra i typ 1timme!!! Han vägrar sluta. Dessutom tror jag att han är döv också. Han reagerar inte ett dugg när man säger något åt honom. Hur får jag slut på detta kraffsande ?? Det är mot ytterdörren. Och balkongdörren. Sen när balkongen är öppen som den brukar vara så krafsar han även i bottnen på balkongen. (ja det är en liten springa, men han kan EJ komma ut där. Blir galen på honom.
Blomsterduschflaska med vatten -spreja han när han gör fel. Bara en idé
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Distrahera honom med något roligt/bättre.
Godis, leksak, strumpa.. Ja vad som helst som han tycker är kul.
Prova alltsid possitiv förstärkning före negativ(Spruta vatten/ryta osv)
Hälsningar Malin
#2 han är inte ett dugg intresserad utav leksaker :/ Och när han krattar så är han endast intresserad utav det. Omöjligt att få kontakt med honom. Tror nog att han tycker det är kul -.-' Ska testa med vattenflaskan isf.. Han sover just nu. Men han lär börja när han vaknar.. Fasen vad kratt märken det blir efter han varit på dörren! Den jäveln (: (:

Illrar krafsar…det är vad de gör.
I och med att de älskar att gräva så testa att fixa en grävlåda till honom istället. Då får han ju "krafsa" där istället.
Jag hade en tös som höll på i timmar under min säng förut. Det är fruktansvärt irriterande men antingen så får man stå ut eller så får man göra någonting annat med dem.
Gå ut på promenad så han blir trött, lek med honom, fixa andra aktiviteter osv.
Men bestraffa INTE. Det finns ingenting gott som kommer ur det.
Belöna när han gör rätt istället, men bestraffa inte när han gör fel. Du ska vara en positiv sak i hans liv, inte en negativ.
Jag skulle inte alls försöka att straffa bort beteendet med ex vattenspruta. Att gräva så frenetiskt vid dörrar och inte bryta beteendet låter snarare som ett tecken på stress. Och att bestraffa ett stressat djur kan inte leda till något gott, snarare ökad stress.
Jag har en hane som gör så när han är understimulerad. Det svåra är bara att han kunde rata lek med mig för att gå och kraffsa. Jag kunde vara ute och gå och han kom in och ställde sig och kraffsade. Men man får vara ihärdig, det kan vara svårt att bryta invanda beteenden, de kan liksom etsa sig fast om de pågår för länge, men försök att distrahera och aktivera.
Min hane är i dagsläget rätt lugn, men om jag har varit frånvarande någon dag så gräver han bakom varje bajslåda, och vid dörrarna. Då är det bara att ta omtag och börja aktivera i överflöd. Klickerträna, ut och gå, ta in nya saker som han får lukta på, låt han klättra i smutstvätten, jaga godisar som flyter runt på ett litet fat i en badbalja. Ja, vad som helst bara han tycker att det är lite intressant. Illrar är inte enkla djur, många av dem kräver aktivering precis som en hund gör, men det är värt tiden man lägger ner, man får ett lugnare djur och på köpet får man ofta en bättre relation.
Paulina
Detta med krafs är svårt min förra iller odis älskade att krafsa han hittade tillochmed ett system att krafsa på föratt göra hål i dörren. Han krafsade sedan låg han och slickade där han hade krafsat och började krafsa igen bara föratt det gick lättare hål om man blötte upp träet lite:P Fick aldrig bukt med de eländiga krafsandet vare sig genom positiv eller negativ försätrkning han total ratade tillochmed olja när han krafsade däremot ca 1 månad efter att jag kastrerade honom så slutade han tvärt och krafsade aldrig igen. Vet inte om din iller är kastrerad kan ju vara något hormonrelaterat beteednde?
Att din iller kanske är döv är inte konstigt med tanke på hans teckning. Var samma sak med min dexter. Illrar som levt i bur brukar också krafsa mer frenetiskt tills det att de mer inser sina ytor. För att minska krafsandet försök aktivera med tex promenader. Det blir förhoppningsvis bättre efter kastrering och han lärt sig att han inte måste vara aktiv hela tiden pga att han äntligen fått mer yta. En iller som även slickar där den krafsar visar tydliga tecken på stress. Har själv haft illrar som gjort så och vicente kan ibland göra det när vi åker bil och han blir stressad.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har nästan samma problem, eller rättare sagt jag har samma problem. Bara de att min iller har lärt sig att öppna dörrar om man inte stänger dom riktigt noga & han har även lärt sig att öppna skåpsluckor i köket & garderobsdörrarna. Tips på hur jag ska kunna få honom att sluta upp med de då han lämnar stora feta märken överallt..
#9 Enda rådet jag kan ge är att säkra luckor och garderober med barnspärrar eller använda tejp tillfälligt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja livet med iller, min erfarenhet säger att man får anpassa sej och sitt hem efter illern för bästa resultat.
Första tipset som redan är skrivet men tål att upprepas är aktivering aktivering och åter aktivering. Iller är ett djur som lätt blir uttråkat, vissa visar det genom att sova alldeles för mycket och andra skaffar för oss människor jobbiga hobbys.
Om de öppnar dörrar, skåpluckor etc får man sätta dit exempelvis barnlås för har de börjat är chansen liten att de slutar.
Kraffsar dom så kanske man får stå ut men man kan pröva sätta upp skivor för att skydda dörrarna eller något de inte uppskattar att kraffsa på.
Här hemma är allt anpassat efter mina djur, med fyra stycken varav tre med all säkerhet har en hel del vilt i sej så ger man sej. Dom vet vad dom vill och oftast innebär det att deras utmärkta klätter, hopp och flygkunskaper tar dem dit de vill.
Jag har allt som går väggfäst och inga onödig prylar åtkomliga, gardinerna korta eller uppknytna, avspärrningar som jag får klättra över, bra lås på garderober och skåp, inga levande växter som kräver jord, ja osv osv osv…
Jag lägger lika mycket tid på djuren som jag gjort på hund när jag haft det, jag vill inte ens veta hur det skulle vara hemma om jag inte gjort anpassningarna jag gjort eller aktiverade dom som jag gör :O
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Några tips på hur man kan aktivera dom? Jag är rätt dålig på de, jag brukar släppa ut dom & busar med dom. Men finns de någon typ hjärngymnastik eller liknande man kan göra med dom?