Matvägrar, vad göra?
Vi har två illrar hemma som har haft diarré sedan i måndags. Vi har fått Flagyl som dom nu fått i 4 dagar. Valles avföring har blivit bättre, vilket jag dels tror beror på att han i alla fall börjat äta kycklingfilé, men det är också det enda han äter. Donna har nu det senaste dygnet börja äta kycklingfilé hon med men inget torrfoder. Hennes avföring är däremot inte bättre. Det är gult flytande och lite grynigt. Vi har matat dom med uppblött torrfoder som vi mosat eller mixat och sedan gett med doseringsspruta. Men hur ska vi få dom att äta torrfoder igen? :(

Vet ni vad magproblemen beror på?
När en iller matvägrar är något galet, hur länga har det hållit på?
Har ni provat a/d eller i/d mjukmat, oftast har mina ätit det när inget annat passat och viktigast är ju att de får i sej energi.
Färs och äggblandning är också en idé, finns väl massor men vad har ni provat förutom kyckling?
Det kan bli akut ganska fort för dom små liven, får dom i sej vätska?
Lyft nackskinnet och kolla ifall de är uttorkade, om de är det rekommenderar jag uppvätskning hos vet bara det kan ibland göra en helt ny iller.
Finns även medicin mot illamående ifall det är det som är problemet.
Inte roligt när djuren är sjuka, håller tummarna för att de ska krya på sej!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Vi var in med dom till Marianne i tisdags och hon ordinerade Flagyl i fem dagar. Det är antibiotika mot bakterier. Om inte det fungerade så skulle vi tillbaka in och ta avföringsprov. Så vi vet inte vad dom har drabbats av. Dom vätskades även upp då för säkerhets skull. Vi har matat dom med doseringsspruta ungefär var tredje timme sedan i måndags. Vatten dricker dom som tur vad själva, men vi trycker i dom lite extra av det med. i/dmat har vi som torrfoder som vi har blött upp, men det dissar dom, kanske ska testa blötmaten istället? Om man säger som så att allt "godis" (kyckling, köttfärs, äggula mm) det är gott till en viss del. Vad finns det för medicin mot illamående?
Har dom träffat andra illrar nyligen? Hade själv en magsjuka här för några veckor sedan och det enda som gick ner relativt smärtfritt i spruta var a/d mat (den mjuka) uppblandat med vatten. Marcello fick bland annat flagyl och åt prednisolon för att öka aptiten.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 ja vi träffade andra illrar under förra helgen men det är ingen annan iller som var där som har blivit dålig, bara mina två. Det betyder ju inte att man ska utesluta ECE men jag personligen tror inte att det är det. Sambon ska ringa Marianne imorrn så får vi se om vi kan få någon tid för provtagning eller om vi kan testa något mot illamående. Men vore skönt att veta vad det är som spökar.
#4 de verkar ju ha blivit smittade av något då och oavsett vad de blivit smittade av så har de andra illrarna inte visat något. Ece (bland annat) slår ju extremt olika på olika individer. När mina illrar blev sjuka blev först bara en av dom sjuk i en dag men smittade då ned den andra efter ett par dagar. Samma sak i andra hemmet; först blev en sjuk som sedan smittade en efter en av dom andra.. Ni får nog vara med på att det kan ta sin tid att bli av med. Speciellt om det rör sig om Ece. Jag puttar upp tråden om kräkningar som jag skrev i samband med minas insjuknande. Där finns mer information om vad flera gjort vid magsjuka för att underlätta för illrarna.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#5 i erat fall hade väl illrarna delat utebur och kommit i kontakt med varandras avföring, delat mat och vatten?
#6, det står väl ingenstans att TS:s illrar inte har delat mat och vatten osv med de andra illrarna? Och även om det inte skett är ju smittorisk inte direkt omöjlig…
#6 exakt hur de smittat varandra spelar ju mindre roll. De blev smittade. Och de som blev smittade först smittade sedan dom andra, inga tvivel om det med tanke på att 3 av 4 av Veronicas illrar inte blev sjuka förrän flera dagar senare.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#7 nej det står inte men har för mig att det var det som hände i Jossans fall.
#8 ursäkta bara frågade men hittade svaret nu i din gamla tråd att så var fallet , då minns jag rätt
#9 förstod bara inte vad det hade med mixxys illrar att göra..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Valle och Donna delade aldrig mat eller vatten med illern . Illern i fråga är en valp som vi ska få hem.
Ece kan smitta utan direktkontakt. Det kan räcka med att hantera båda illrarna.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Låter helt klart som ECE :(
Hur vet ni att det är ECE?? Ts skrev bara att hennes illrar har diarre och matvägrar - hur från sådan info får ni ut ece? Jag bara frågar av ren nyfikenhet.
Välkommen till ferretplanet.se :)

Min uppfattning om ECE är slemmig och grön och illern kräks med mera. jag uppfattar inte heller detta som ECE och det hade ju inte marianne tornvall heller gjort vid undersökning av illrarna
Avföringen efter en Ece smittad iller kan variera stort i utseende. En del får slemmig, grön/grå avföring medan andra får gul avföring. Ibland är den väldigt rinnig och ibland väldigt grynig. Alla illrar kräks inte av Ece. #14 ingen VET vad det rör sig om. Att man däremot kan misstänka Ece är mötet med ny iller i samband av insjuknandet. Direkt eller indirekt kontakt. Matvägran och dålig mage känns också ganska "typiskt".
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 nu har du verkligen väckt min nyfikenhet kan du vara snäll och säga vilka kan vara andra möjliga orsaker till diarre och matvägran och förklara varför förkastar du dom möjligheter till Förmån för ECE?
#17 vad har jag förkastat för andra möjliga smittor? Allt jag skrivit är att det mycket möjligt kan vara Ece och att ingen av oss VET exakt vad det rör sig om. Dock låter det som att illrarna blivit smittade av illern de träffade i helgen, oavsett vad de smittats med. Kan se till när mina och veronicas illrar blev sjuka. Alla fick samma sjukdom men det varierade stort mellan individerna gällande sjukdomsförloppet och utseende på avföring/kräkningar mm. Det måste förstås inte röra sig om Ece men i mina ögon är det absolut inget som bara går att utesluta.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#18 svåra i detta fall är ju att hitta smittokällan iaf då det var 19 illrar på träffen
Man brukar räkna de illrar som varit i kontakt med smittan som potentiella smittbärare. Har själv haft Marcello och Hanna hade Willa i karantän efter att de varit på samma ytor som illrar som varit i kontakt med illrar som haft Ece. Ingen kul start då vi haft illrarna väldigt kort tid, men för oss fanns inget annat alternativ. Det är lätt att säga hur man ska göra och bete sig för att minimera smittorisken av Ece men det verkar svårare att själv följa om det inte finns konkreta bevis på smittan, vilket kan vara svårt att få.. Som sagt; det här måste inte vara Ece men risken finns.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Precis träffat/ indirekt träffat andra illrar, gul diarre med gryn i, matvägran och dålig i flera dagar, det är de anleningar jag tycker att det låter precis som ece och jag tycker att det ansvariga i situationen är att alla som hade illrar på träffen har dem i karantän. Även om det inte skulle vara ece så går det absolut inte att utesluta, och vill vi bli av med smittan, som nu har blivit svårare med flera dödsfall, så är det så man måste göra även om man inte är 100%.
Om det ska fortsätta så att varje gång nån iller blir illamående efter en träff och alla ska bara stämpla den som ece iller och "tvinga" ägaren att hålla alla sina illrar i karantän så snart blir det absolut inga iller träffar och utställningar och inte ens vi som ägare ska få träffa varandra i varandras hem och våra illrar ska få leva instänga i sterila rum för att inte sprida smittan… Inge kul va? Varför inte börja testa illrar för ece? Det skulle iaf bekräfta att det är ece eller inte. Dessutom verkar det som om sverige har stor problem med ece smitta bland iaf illrar - då det kan i extrema fall vara dödligt för illrarna så kanske man borde anmäla det nånstans? Typ jordbruksverket? Om nu verkligen alla illamående illrar med diarre har ece…

#22 misstänker man själv smitta har man ju ansvaret själv att hålla djuren i karantän. som vet du att dina illrar har smittan eller du misstänker det men inte håller dom i karantän bidrar du ju till att andra kanske får den. men det är nog bara hemmet som har illern som vet alla symptom.
ECE går väl att testa på avföringsprov eller?
#23 ja, men det är inte vanligt avföringsprov som visar detta utan en speciell metod baserad på PCR. Just nu finns det 3 st lab som utför prov för ECE.

#23 ja men då tycker jag att folk ska göra dessa test om dom misstänker ece =)
#24 Kunde man jordbruksverket, eller vilka det är som kan vara ansvariga för sådan prover, att ta det så vore mycket vunnet. Frågan är hur man får dom intresserade…..har inga förslag att komma med.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#22 läser du ts första inlägg ser du kanske att det inte handlar om en illamående iller utan 2 illrar som faktiskt varit/är riktigt sjuka. För mig går faktiskt karantän före "kul"..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#27 så himla typisk dig att haka sig upp på ett ord och bygga en hel ideologi till det istället att läsa och ta ställning till hela inlägget. Orkar inte ens argumentera mot dig. Har du redan tagit prover på dina illrar om dom har varit drabbade av ece? Kom ihåg att man måste göra om prover efter 30 dagar.
#28 Om du inte menar det du skriver och därför blir irriterad när jag svarar dig ser jag ingen fortsättning till diskussion med dig.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#29 men tog ni några prover och vad tog ni då? kan vara bra för andra att lära sig =) vill du inte svara här får du gärna sända mig ett PM =)
#30 eftersom det inte går att ta prover för att bevisa Ece eller inte i Sverige har jag inte tagit några prover på illrarna. Kunde ha tagit prover för att utesluta annan smitta men då vi kom in till veterinären 10 min innan stängning fanns ingen tid för något annat än behandling. Läser du tråden ang när vi hade smitta hemma så står allt där. Men nu handlar inte tråden om mina illrar, för det finns redan en tråd.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#31 och tack för svaret iaf =)
När min iller var dålig i magen med lös avföring rekommenderade min vet att blanda a/d mjuk med vatten och krossa en canikurtablett (receptfritt på apotek, är egentligen för hundar. Återställer magens bakteriekultur) och blanda i en del av en sådan tablett i maten. Det gav jag med doseringsspruta. Skulle tro han fick en halv tablett över en dag. Min kille blev bra på 2 dagar efter det.
Kredka, många personer inklusive mig själv har haft en dialog vid flertalet tillfällen under olika år med SVA angående ECE och testning.
När jag hade kontakt med dem första gången angående detta 2004 så fanns det en forskare där som var intresserad och gjorde en del allmänna coronatester mm gratis på diverse illrar. Dessa tester gav dock inget, och när jag några år senare skickade honom den färdiga kartläggningen av viruset i en studie från USA så konstaterade han att inga av SVAs tester kunde detektera det viruset.
När jag sist hade kontakt med SVA förra året fanns alltjämt inga möjligheter för någon form av test i Sverige. Jag vet inte om något ändrats sedan dess.
Det finns möjligheter att testa utomlands. Det primära labbet som tagit fram testmetoderna för PCR är Michigan State University i USA. Problemet är dock att det är svårt att få dit prover pga av smittskyddslagarna i USA. Jag har haft omfattande kontakt med labbet men vi lyckades aldrig hitta ett sätt att få över prover.
Ett annat ställe som bedrivit (bedriver?) testning är University of Glasgow i UK. Detta var/är dock bara ett studentprojekt så jag vet inte om det kommer att utvecklas till något mer. Projektet bedrevs i samarbete med MSU i USA. Jag skickade ett gäng prover till Skottland tidigare i år, men dessa prover var dock av rent usel kvalitet (frysta, tinade, åratal gamla osv) så det gav inget. Det kan också nämnas att inga prover som någon lämnade in under studien gav något, och 20% gick av okänd anledning inte att analysera. Dejusterade sedan testet för en ny prövomgång. Vet inte hur det gått sedan, jag lämnade inte in något mer.
Det har också funnit ett labb i Frankrike som påstått sig utföra PCR-tester. Jag har haft kontakt med personen ifråga men fick ett inte helt seriöst intryck av dem.
VFU i Brno (Dr Hauptman, Dr Jekl), Tjeckien har tidigare utfört tester. Vet inte om de fortfarande gör det? Eftersom Tjeckien ingår i EU så är det sannolikt möjligt att skicka prover dit.
Brasilien har utfört tester och konstaterat ECE i en vetenskaplig studie. Vet inte om de har kommersiella tester, och uppenbarligen kan vi inte skicka dit.
Det tycks dyka upp andra labb som testar, antingen tillfälligt eller som ett permanent kommersiellt test, men att få reda på dessa är inte det lättaste. Av den anledningen vore det mycket uppskattat om den som ev sitter på sådan information delar med sig av det. Det gäller då särskilt labb i Europa som vi skulle kunna skicka till.
Så Kredka, om du har sådan information kan du väl dela med dig?
I Nederländerna har man också gjort en del arbete på denna front:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3381543/
Måhända finns testmöjligheter där.
SVU (Dr Kamil Sedlik) i Prag kan möjligen också ha tester.
Vfu fortfarande utför tester och tar prover från andra eu länder. Annan lab som utför tester är Instituttio Zooprofilattico di Pavia i Italien.
Då kan den som har djur som man vill testa be sin veterinär kontakta dessa institutioner. Låt gärna er veterinär be om att få en utförlig redogörelse för vad för test som görs (kan variera mellan olika labb) och vilken kvalitetssäkring och träffsäkerhet testet kan anses ha, inklusive i olika skeenden av sjukdomen. Be att få exakta instruktioner för provtagning.
Det är alltså denna i Italien?
http://www.izsler.it/pls/izs_bs/v3_s2ew_consultazione.mostra_pagina?id_pagina=189