Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 5825 ggr
JossanH
0

Kräkningar och illamående

I måndags hade jag besök här hemma utav 4 illrar och matte Veronica. Vicente har tidigare träffat en av illrarna och vi har haft våra illrar i samma stuga tidigare. De har alltså även träffats indirekt utan problem.
Besökarna lånade vår utebur medan mina illrar var inne. De delade alltså vattenskål och dagsgamla kycklingar.

Den ena illern utav dessa 4 är relativt nyinflyttad. Han har inte tidigare träffat andra illrar och de andra 3 illrarna har aldrig visat symptom på något sedan han flyttade in.

Under natten tisdag/onsdag så blev Vicente sjuk. Hans avföring såg ut som rinnande äggula med mycket slem och han hade kräkts 3 ggr under natten. Hela dagen var han medtagen, dålig i magen och åt dåligt. Men han drack och visade ändå intresse för vitaminpasta och uppblöttfoder och köttfärs.

Natten mellan onsdag och torsdag var Vicente sig själv igen och visade inga symptom på sjukdom.

Pratade med veronica och den senaste illern i hennes flock hade också kräkts, var lite geléig i avföringen och var väldigt slö och allmänpåverkad. Detta är alltså illern som vi kände var vår bästa förklaring till smitta, men då borde inte han också blivit sjuk om han var smittbärare..

Igårkväll (torsdag) blev Marcello sjuk. Han hade små kräkningar och lite dålig i magen. Inte alls lika medtagen och dålig som Vicente blev.

Hela dagen idag (fredag) har jag haft uppsikt på Marcello och Vicente och de verkar må bra nu, men fick veta från Veronica att 2 andra av hennes illrar nu blivit dåliga också. En av dem hade kräkts och båda var väldigt dåliga i magen med slemmig/rinnande avföring. Den 4e illern har hittills inte visat något.

Först misstänkte vi ECE, samtidigt som det låter lite underligt med tanke på våra illrars historia, vilka de har träffat osv. Och sjukdomsförloppet känns också konstigt..
Tänker att någon kanske har några idéer på vad det skulle kunna vara eller som har mer erfarenhet av ECE och har tankar om smittoförloppet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
0

Kanske nått fel på kycklingarna? Med tanke på att alla åt av dom?

JossanH
0

#1 Tanken har slagit oss, men saken är ju den att alla borde blivit dåliga i samma skede då känns det som.. Och om det var något som störde magen så borde det vara ute på en till 2 tömningar av tarmen, inte ett dygn..
Mina har även fått kycklingar alla dagar fram till torsdag utan att åter igen bli dåliga.
Det är om det skulle röra sig om parasiter men även det låter konstigt med ett så snabbt sjukdomsförlopp som med Vicente, och ett tillfrisknande utan några som helst åtgärder.

Men det är bra! Fler funderingar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Neo_Sthlm
0

Eventuella "förgiftningar" behöver inte bryta ut samtidigt hos en grupp, motståndskraften kan variera mellan individerna. Är det från samma kyckling som du fortsatt att ge?

kredka
0

Är det möjligt att dem reagerade på värme? det var ju rätt varmt fram tills igår…eller så kanske har de ätit kyckling som har legat i värme i några timmar?

Välkommen till ferretplanet.se :)

JossanH
0

#3 Det är samma "grupp" av dagsgamla kycklingar. Även om motståndskraften varierar så borde sjukdom pga foder visa sig under en relativt kort period och de som var här på besök blev dåliga 4 dagar efter de ätit av kycklingen här, varpå de inte heller åt speciellt mycket eller åt något alls, där är vi inte säkra.
Det känns inte särskilt troligt att det rör sig pom det, men man vet aldrig förstås..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

Med tanke på att det är olika tider i sjukdomsförloppet och att det var kyckling dem åt, så kan det ju vara Salmonella. Hos människa så går ju de flesta Salmonella infektioner över på några dygn och behöver i ytterst sällsynta fall behandlas, kan ju vara så för iller också.

Neo_Sthlm
0

4 dagar mellan insjuknandet? Då skulle inte jag tippa på kycklingen.

JossanH
0

Illrar är inte känsliga för dåligt kött. Deras magar är tåliga. Salmonella är något som knappt existerar i svenskt kött, tror det även gäller foderdjur. Har jag gett vanlig kyckling kan de äta på samma vinge i ett par dagar utan några problem med magen- trots värmen. Ibland hinner man inte med att ta bort köttet utan hittar det när de hellre gnager på något gammalt än det nya. Det tog 4 dagar från det de åt kycklingen tills det att de 2 senaste blev sjuka. Vore nog mest naivt att tro att 5 illrar utav 6 skulle reagera med kräkningar och extrem diarré pga värmen när jag aldrig, under 9 år med iller, haft en iller som reagerat mot värmen tidigare, och så extremt varmt har det inte varit här heller. Tom varit riktigt behagligt i utegård och illerrum.. visst vore det en smidig förklaring, men inte speciellt trolig tyvärr.. Skulle gärna höra mer om smittorisk/överföring av ece hos de som haft det hemma! Mycket stämmer in på en lättare variant av ece, det är bara just det här med HUR de fått det som förbryllar. Annars ligger väl en vanlig magsjuka närmast till hands..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
0

Vi hade magsjuka här hemma efter att illrarna hade varit på en yta där andra illrar varit alltså inte direktkontakt. Bamse blev sjuk först han hade slemmig diarre han var i stort sett bra dagen efter sen var det Strumpas tur hon var den enda som spydde hon var dålig i 3 dagar men åt och drack bra ingen uttorkning. Sen på fjärde dagen precis när jag hoppades att Hobbe hade klarat sig så blev han dålig slemmig och grön avföring på tredje dagen var han mycket bättre och jag trodde att det nu var över. Dag fyra fick Hobbe  vit/gul diarre  alltså inte slemmig eller grön längre och han mådde illa (gned sig med tassarna mot nosen)men kräktes ej. Att veta när man ska åka in var riktigt svårt eftersom han var så pass pigg och åt och drack men vi fick tack och lov hjälp av en illerägare som hjälpte mig via mejl (tusen tack) eftersom inget tydde på uttorkning väntade vi ca 12 timmar till så att vi kunde få en tid hos Marianne jäkla helger. Han fick vätska, pepside mot illamåendet och antibiotikan flagyl. Hobbe råkade bajsa lite på min tröja när vi var där så jag bad om ett avföringsprov (det hade vi tänkt redan från början men nu blev det enklare :) ) provsvaret blev e-coli bakterier och att han egentligen behövt en annan antibiotika men då var han redan så pass bra så vi avvaktade. Marianne berättade redan innan att om bajset var gul vitt så tydde det på bakterier om det var grön slemmigt virus. Cilla (tack :) ) kom förbi med i/d mat för a/d var för grov för plastsprutan som var det enda sättet Hobbe åt frivilligt från sen matade jag Hobbe med i/d maten dygnet runt i 5 dygn var 3-4 timme, små portioner per gång utblandat med vatten, mellan varven torrfoder en och en doppad i vatten och sprutor med vätskeersättning. Pust…… jäkla smittsamma magsjuka. Hobbe är fortfarande matt i pälsen och smalare än vanligt.

Största frågan för mig är hur länge dom är smittsamma?

JossanH
0

Marie som haft ett riktigt aggressivt sjukdomsförlopp hemma har skrivit en tråd om där hon haft illrar som smittat i 15 månader efter insjuknandet. Jag letar upp och puttar den. Innan det har man väl sagt 8 månaders karantän. Jag vet många illrar som blivit smittade genom indirekt kontakt, men jag tycker att det är så svårt i vårt fall för vi ser ingen logik i vem som har smittat och varit smittbärare.. Tack för din berättelse! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Inatt har marcello fått tillbaka sina symptom och blivit sämre i magen. Helt flytande avföring, nu i en ton av grönt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
0

#10 Precis ingen logik riktigt skumt annars om den fjärde illern inte blev sjuk hade man trott att det var den som var smittbärare.

Läskigt att läsa i tråden du puttade om att illern fortfarande kan vara smittbärare efter 15 månader. Jag ska leta fram mina avföringsbilder har för mig att dom är skrämmande lika ECE tråden.

#11 Stackars liten :( detta var bland det värsta jag varit med om att se dom lida och inte kunnat göra något så dom blev friska på en gång. Jag håller tummarna för att han snart mår bra igen.

Nussen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Bamses första dåliga bajs (på kudden)

Nussen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hobbes bajs precis innan vi åkte in det var dock mycket vitare och skummigare än det såg ut på bilden

JossanH
0

Ja, det är ju väldigt typiskt magsjukebajs som kommer ur marcello och som har kommit ur vicente. Marcello dricker iaf bra och jag har fått i honom lite röra och så har han själv ätit en bit torkad kyckling. Får se hur det ser ut här hemma i morgon..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Idag har jag fått i marcello lite kött och andra små blandningar. Lite för lite mat men han har ätit frivilligt vilket jag sett som ett gott tecken. Men så nu på kvällen när jag fått i honom lite mer kött började han kaskadspy.. det var det värsta jag sett en iller kräkas någonsin. Bara att åka in och få vätska under huden, få lite utskrivet och ska in i morgon igen om han inte blivit bättre. Jag skulle säga att det låter mer och mer som ece och vi får hålla tummarna för att alla våra illrar piggar på sig nu igen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Håller tummarna för dina pälsar.

JossanH
0

Tvångsmatat med a/d mat i spruta men det gör ont i mig då han mår illa efter tvångsmatandet.. Ni som tvångsmatat sjuka illrar; har de fått behålla maten?

Så typiskt också att man var tvungen att åka in en söndag.. Men vad gör man inte för sina små.. Veterinären var inte världens mest kunniga men var jättebra då hon väldigt gärna ville lära sig mer och var uppriktigt glad över att hon skulle arbeta i morgon eftermiddag då jag fick en ny tid för uppvätskning om det behövs.
Hon sa också att hon läst i Marcellos journal att han var världens snällaste iller (stolt matte) då han inte sagt ett knyst och varit hur snäll som helst trots tömning av analsäckarna sist vi var inne. Och en medtagen och hängig Marcello som bara ville upp i mattes famn fick henne knappast att ändra uppfattning.

Vicente mår iaf bra med god aptit och busig som få vid kvällens promenad. Lite grynig avföring som är lite halvlös emellanåt men annars som vanligt igen. Marcellos avföring är rinnande grön/gul gegga och han mår illa väldigt mycket och går då med nosen i filtarna för att försöka skaka av sig det.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
0

#16 Inte kul att höra stackars liten. Vi fick Pepcid finns receptfritt på apoteket mot illamåendet och då kunde jag mata Hobbe mycket lättare utan illamående men de stora bitarna i a/d maten gillade han inte (fick  kväljningar av den) utan bara i/d med extra vatten i.

letade fram receptet och instruktioner vi fick av Marianne

En halv tablett pepcid 10mg (halva alltså 5mg) krossas i mortel eller mellan två skedar blandas ut med laktulos 1ml (finns också receptfritt ta ej med apelsinsmak. Av 1ml färdigblandad lösning ge bara 0,1 ml. Laktulos ges bla till patienter med leverproblem alltså inte bara till för förstoppning. Tyckte själv att det lät aningen skumt att ge laktulos först men det hjälper levern sen smakar den sött också och är lätt att få i illern.

Jag upplevde en stor skillnad när Hobbe fick Pepcide då lyckades jag få i honom första dosen Flagyl , först Pepcide när illamåendet gick över lite mat och sen Flagylen.

Vi vet ju inte om han har bakterier eller om det är ECE men medicinen Flagyl som är antibiotika ges också till människor med inflammatoriska tarmsjukdomar och kan stoppa ett skov så det är kanske något att fundera på ? fast det är ju bara en fundering jag har, Hobbe blev ju bra trots att det var fel antibiotika och jag är säker på att Flagylen hjälpte till.

Nussen
0

Det där med gryning avföring när diarren gått över har fortfarande alla våra illrar riktigt skumt

Mixxy
0

#18 När vi har fått mata Valle med spruta så har han fått behålla maten. Då har vi bara blötlagt hans vanliga mat (ganska mycket vatten så att manfår in det i sprutan) och blandat i en klick Prokolin+, det är goda bakterier för mage och tarm.

Vi fick det rådet av Marianne att inte ge i/d-mat när nån av illrarna var dålig i magen just för att det blir en sån omställning när man byter foder och att det är mer "onyttigt" i det ur illerperspektiv. Fick rådet att ge kokt torsk eller annan vit fisk som är lugnande för magen också.

Hoppas lillkillen mår bättre idag!

JossanH
0

#19 tack! Ska till apoteket idag för fick flagyl utskrivet på begäran :) då ska jag köpa det andra också! #20 Ang grynig avföring så tror jag mycket beror på att magen är så ur funktion att de har svårt att smälta fettet (och proteinet?) I maten. #21 det känns som att vad jag än har gett hittills så har han fått upp det- förutom nu med a/d maten som jag tror han fick behålla. Torrfoder har han vägrat och mått illa av.. funderar på att ge lite prednisolon också för att öka aptiten, har det hemma.. någon som gett? Nu ska jag upp ur sängen och se hur kraken mår idag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

Hua, mormors lill grabb. Hoppas han snart är pigg och kry igen <3 Krama honom från mig.

JossanH
0

Inga kräkningar under natten men avföringen är den samma- rinnande i en grön ton..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

http://trickytrixie.tripod.com/ece/ece.htm

För den som är intresserad av lite lättläst information på svenska gällande ECE (FECV).

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#23 ja, han är inte riktigt sig själv nu kan man säga :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
0

#22 Så lite så, kul att kunna hjälpa till :)

#21 I detta fall var det som var viktigt att få i illern mat som han lätt fick i sig och inte spydde upp och på det sättet få i honom extra vätska. Så i vårt fall sa inte Marianne att vi inte fick ge honom i/d (vi köpte a/d från henne också) utan huvudsaken vad jag förstår är att få i honom något överhuvudtaget. Så i detta fall som jag förstod det så finns inget rätt eller fel (mellan a/d och i/d) I slutet av sjukdomsperioden kunde jag mata Hobbe med a/d på sked. Hade inte a/d haft så stora bitar så hade det funkat utmärkt, stora ur en illamående illers perspektiv Skrattande Allt handlar nog om hur dåliga dom är och Hobbe var grymt dålig och behövde näring.

Nussen
0

#22 Man behandlar ju olika tarmtillstånd med kortison på människor så det är nog inte omöjligt att det fungerar bra på lillkillen.

Madde
0

Usch, magsjuka är verkligen inte att leka med. =(

Det man nu undrar är ju egentligen hur länge ECE smittar. Zeal kom ju hit för snart 2 år sen och har inte träffat några andra illrar än dem han har bott med. Men han var ju smittbäraren och jag hoppas verkligen att han inte smittar längre.

Mina illrar blev ju jättedåliga och var riktigt risiga i magen under en längre tid och tyvärr så dog ju Xena inom loppet av 1 vecka.

Håller tummarna nu att dem återhämtar sig och blir bra igen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

FerretCrow
0

#29 hur vet ni med säkerhet att han var smittbärare då?

JossanH
0

#28 Flagylen kanske var det värsta Marcello någonsin smakat på. Trots krossad tablett i mycket vitaminpasta.. Han började genast skumma och kräktes lite tom.
Kortisonet verkade iaf ha en positiv verkan för han åt ett par bitar torrfoder helt på eget bevåg!!
Har varit hos veterinären idag igen och fått mer vätska under huden.
Tack för all hjälp med doseringar och liknande!!!!

#29 Jag vet ju att ni drabbades hårt :(
Enligt artikeln jag länkade till så verkar det finnas valpar som är smittbärare i flera år. Vi forskar själva lite i hur denna smitta har kunnat drabba oss då alla illrar nu i våra hem har blivit dåliga. Kan illrar som inte träffat andra illrar bära på smittan i 2 år och på så vis smittat ner dom andra och även fått ett utbrott själv?? Frågorna är många..

#30 När en ny iller kommer till ett hem och resten av illrarna blir sjuka kan man ganska lätt konstatera vem som är smittbärare. Ännu lättare blir det att avgöra om hemmet illern kommer ifrån har eller har haft sjukdomen hos sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#31 tänkte mer på att man kanske även bör tänka på att smittan sprids på annat vis och inte direkt kontakt. som skulle jag hem och gosa med dina illrar nu och sedan hem till mina med samma kläder kan även dom få smittan så man kan ju aldrig till 100% veta

JossanH
0

#32 Man får ju ha lite sunt förnuft. Jag vet att det är vanligt i illervärlden att slå det ifrån sig, skylla på annat osv för att slippa sätta sina eventuella smittbärare i karantän när man själv inte råkat ut för magsjukan "på riktigt". Hur många träffar har man inte sett där det handlat om "stressmagar" då magsjukan inte slog riktigt lika hårt som den gör idag..
Som sagt, man märker vid vilket tillfälle illrarna insjuknar och kan då lägga ihop ett och ett.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#32 Och förresten, skulle du ha med dig smittan från mig, som helt klart har sjukdomen hemma skulle det ju vara jättelätt att förstå sambandet med vart smittan kommit ifrån. Då skulle mina illrar vara smittbärare och du skulle veta vartifrån smittan kommit. Med lite sunt förnuft kommer man långt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#34 jo men finns ju fall där illern som smittat ej själv blir dålig.

JossanH
0

#35 ja, det är ju inte helt ovanligt, speciellt inte när det gäller valpar. Man kan inte stirra sig blind på sjukdomen förstås utan vid vilket tillfälle/ möte med andra illrar/indirekt kontakt etc som illern insjuknar. Även där- sunt förnuft kommer man ofta långt med ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

jo man gör ju de. Men håller tummarna för pälsarna dina att dom kryar på sig snabbt sedan vart det kom ifrån är ju skitsamma ;)

JossanH
3

#37 inte om man är intresserad av hur sjukdomen sprids, hur länge den smittar och liknande..

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Tänker på er Jossan och hoppas små tussarna blir friska snart! Kram från oss

JossanH
0

#39 man känner sig så elak när man varje gång man går in till marcello försöker tvinga i honom något.. om så bara vatten..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Det här är inte roligt alltså.. Marcello är bättre i magen idag men nu har andra hemmet fått mer problem hos sina illrar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#37 va inte så jag menar i det stora hela så är det huvudsaken dian pojkar blir bra. tror du hellre lägger tiden att få dom friska än att forska i vart det kommer ifrån men kan ju ha fel men det är det jag tror iaf =)

JossanH
0

#42 Skulle inte säga att jag måste välja- tid på att få dom friska eller tid på att forska i hur de blivit smittade.. självklart är det viktigast att mina och Veronicas illrar blir friska! Det är ju prio ett! Men som det ser ut vill man förstås även reda ut hur det har kommit sig att alla våra illrar är så sjuka nu..

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Lite hur det har varit i korta drag hos mej;
Totte (den nya) kom till mej den 9:de juni, lite mer än tre veckor före vi hälsade på Jossan förra måndagen(2/7).
Jag hade med mej dagsgamla kycklingar och Jossan slängde in två i uteburen där vi släppte lös mina medans hennes var inne, jag är inte riktigt säker på vilka som åt på dessa men Totte släpade iaf runt på dom en hel del.
Vi åker hem och får ett meddelande på morgonen den 4/7 att Vicente blivit dålig under natten.
Senare på kvällen slåss Totte och Oliwer och så ser jag att Totte att slemmig i munnen men tänker att det beror på att han blir rätt så hysterisk under slagsmålen även om det är han som går på hårdast.
På morgonen den 5/7 hittar jag en spya sen senare under dagen när de är delade avföring med geleliknande "bitar" i på Tottes sida, Totte var förövrigt slö och medtagen men åt och drack.
På förmiddagen den 6/7 är jag toa och Oliwer kommer fram för att spy mitt framför mina fötter (slemmigt och nästintill färglöst) för att sedan börja bajsa diarre som närmast liknande lite tjockare våffelsmet, några minuter senare vaknar Nailia till och gör likadant.
Efter detta går måendet lite upp och ner med alla förutom Aylinh som blivit dålig sista dagarna men förutom att de är medtagna och oroliga i magen har det varit ganska lugnt. Oliwer mådde superdåligt under några timmar igår så jag inte ens fick röra honom men helt plötsligt hoppar upp och äter i princip som om ingenting hänt.
Totte som har varit i bäst skick efter första dagarna började ikväll bajsa också mitt framför mej och till min förskräckelse så var det en (i en illers mått mätta) enorm mängd blod med avföringen som bildade en stor pöl, mängden avföring var dessutom väldigt stor 3-4 ggr större än vanligt.
När avföringen varit närmast normal har den varit väldigt kornig och mossgrön till tonen, då de bajsat ner en av mina klädlådor med massa vita kläder så kan jag även där urskilja en väldigt grön vätska som plagget sugit upp.

Det var allt jag kommer på nu, önskar i efterhand att jag hade fotat allt från första dag och dokumenterat men visste inte att det skulle bli så här stort..

Det bara måste, måste, måste gå bra med alla våra sex illrar..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

Just nu gräver Marcello på avspärrningen och vill ut igen TROTS att han precis varit i uteburen med Vicente och ute i huset och tom BUSAT!!!! Är så glad just nu att han ändå är så pass pigg nu ikväll :)

Han har även ätit betydligt bättre idag än dagarna innan, även om jag måste mata honom med spruta. Hela jag stinker a/d mat då det har slabbats lite här och där.. Kan säga att som höggravid är det inte rätt lukt :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
1

Nu håller vi alla tummarna! Hoppas att det inte går nedför igen och dina busiga pojkar är tillbaka! :-)

Sarah
0

Hela grejen låter ju väldigt konstig :( Totte borde ju vara huvudmisstänkt att ha fört med sig sjukdomen, men att han själv blir dålig igen måste väl isf innebära att det var ett tag sedan han fick smittan och nu blev smittad igen fast han var smittobärare… håller alla tummar och tår att de kryar på sig snabbt som attan allihopa.

JossanH
0

#47 men eller hur! Blir inte klok på detta! Han har ju dock bott utan kontakt med andra illrar tills han flyttade till Veronica, men att han inte smittat dom andra där skulle kunna bero på att de mest bott åtskilda pga osämjan där.. Men han borde inte blivit sjuk först då av Veronicas om det inte är så att stress har utlöst något..
Sjukt konstigt är det och vi sitter nu med 6 sjuka illrar av 6 möjliga och de har inte träffat andra illrar på många månader innan detta. Och det finns inte längre någon tvekan om att det rör sig om ECE. Allt stämmer in på symptom och sjukdomsförlopp, förutom själva smittokällan då..

Iof var det väl bara en tidsfråga då man nojat över det här i så många år nu.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Hur gammal är Totte?

FerretCrow
0

cimetidine fick jag råd om att man kunde be om hos veterinären om man skulle få detta. vet ej om det finns annat nu eller om det heter samma sak

JossanH
0

#49 2 år..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hallberg
0

Har nu läst igenom tråden. Det var hos mig Totte bodde hos innan. OM Totte nu är smittokällan så borde väl han någon gång ha varit sjuk? Han har aldrig någonsin varit sjuk när han bodde hos mig och här har han bott sen han var 9 veckor gammal. Han har inte träffat en enda iller och jag har inte heller träffat någon iller och sedan kommit hem till Totte. 

Hade Totte någonsin varit sjuk så hade jag självklart berättat detta och då hade jag aldrig förnekat det och jag hade givetvis också trott att det är han som har burit på smittan. Men så är inte fallet

emoflickan
0

#52, valpar kan vara smittobärare utan att ha varit sjuka, t.ex genom att mamman haft sjukdomen. Vissa illrar blir inte sjuka utan bär bara på smittan..

JossanH
0

#52 Det är ingen som tvivlar på dina ord :)
tyvärr, när det gäller denna sjukdom så behöver inte illern visa några symptom för att vara smittbärare, det som gör det så komplicerat..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#52 Förresten kan jag inte själv utesluta att mina faktiskt burit på smittan också eftersom alla i Veronicas gäng också blev sjuka. Grupper kan även smitta varandra (jag tror tex att Vicente smittade Marcello efter att han blivit sjuk) och det kan finnas olika varianter av viruset som gör att 2 smittbärare kan smitta varandra med 2 olika varianter.
Mina har träffat andra illrar förut utan att varken mina eller de andra illrarna blivit sjuka. Så det är svårt att förstå sig på och just nu letar man efter de mest troliga alternativen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hallberg
0

#53 Jo visst det är klart, men hur kommer det sig då att han blev sjuk nu?

#54 & 55 Jag förstår att ni vill veta vart ifrån smittan kommer, det hade jag också velat. Jag vill bara säga hur vi har haft det här hemma för även det kan vara en hjälp i erat sökande efter svar.

Tycker även att om han varit smittobärare så borde Veronicas andra illrar visat symtom tidigare, för jag vet att dom varit i kontakt med varandra nu innan hon besökte er. Och jag antar även att hon hållt i Totte för att sedan ta i dom andra illrarna innan, så då borde dom blivit sjuka för en månad sedan. Men men man vet aldrig

JossanH
0

#56 Det är det som är det stora mysteriet ;)
Vissa smittbärare bär på ett svagt virus och ECE är väldigt oberäkneligt och slår väldigt olika på olika individer. Veronicas andra illrar har ju inte ätit och druckit av samma saker som Totte vad jag vet, men Oliwer och Totte har ju bråkat så där borde smittan ha överförts men det kan ju hända att den inte gjort det. Kanske bröt det ut för att Vicente och Totte delade på samma kyckling? Kanske blev även Totte sjuk pga den ändå stressande situationen med bilfärd och osämja? Kanske blev Totte smittad av mina illrar som hade en annan variant av viruset?

De senaste åren har ECE-fallen varit betydligt värre än för några år sedan när man såg den första vändan. Då kunde hela grupper på 5-6 illrar räknas som smittbärare men att bara någon i gruppen blev allvarligt sjuk och någon kanske bara lite lös i magen en eller ett par ggr. Så det är många faktorer som spelar in.

All information är förstås väderfull! Och vi är tacksamma att du varit så hjälpsam :) Ville mest bara förklara att vi inte på något vis misstror dig och dina ord.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Valpar som föds med ece är ju smittobärare utan att ha haft symptom, men om han är 2 år så är det ju en väldigt lång smittotid… då känns det ju inte rimligt att det skulle vara Totte som haft smittan med sig…

JossanH
0

#58 ja, det känns orimligt, samtidigt som det inte finns någon forskning på hur denna smitta beter sig och hur länge valpar kan vara smittbärare.. läser man tex Maries texter står där att man inte vet om illrar kan bära smittan i flera år. Men visst låter det underligt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hallberg
0

#58 & #59

Dom kan säkert födas med ECE utan att visa symtom. Men nu har Sherlock Holmes konstaterat att Oliwer och Totte är födda från samma mor och kommer från samma kull.

Känner mig som en dektektiv.

JossanH
0

#60 Ja, så är det ju uppenbarligen eftersom de är bröder! :) Men precis som med vilka illrar som helst så kan även viruset slå olika på olika individer och det borde även gälla de som föds med viruset och i vilken skala de för smittan vidare- inte sagt att så är fallet- bara att det vore en av många, något orimliga men likväl en av många, förklaringar till hur de har fått det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

#30: Du undrar hur jag vet att Zeal är smittbäraren.

Eftersom han kom hit som valp och alla mina andra illrar har bott ihop hela livet och innan dess inte träffat några andra illrar den senaste tiden.

Alla mina illrar utom zeal blev jättedåliga och som jag skrev innan Xena dog ju på kuppen. Men nu tror jag det var maximal otur för oss här hemma. Dem allra flesta klarar sig och blir bara allmänt dåliga under ett par veckor framöver.

Därför är det viktigt att man tar magsjukan på allvar och håller dem i karantän. Mina illrar har inte träffat någon annan iller efter detta och det är snart 24 månader sen. Nu har jag ju bara Zeal kvar och jag hoppas ju självklart att magsjukan inte finns kvar hos honom längre.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
0

#62 Jättebra att du delar med dig!
Jag drömde tom i natt att jag råkade åka på utställning med mina illrar och att jag glömt att de var sjuka. hade jättedåligt samvete i drömmen när jag insåg vad jag gjort..
Karantän är för mig självklart!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
1

#62 tack för ditt svar =) nej hoppas verkligen inte lilla Zeal har kvar viruset

JossanH
0

Får vara glad över att det är Marcello och inte Vicente som jag matar med a/d mat med spruta. Marcello har börjat uppskatta matningen och riktigt njuter av att bli ompysslad nu.. Vicente däremot tyckte att bara lukten framkallade kräkningar ;)

Idag har jag förresten varit inne och vätskat upp Marcello igen. Hoppas slippa det fler ggr nu.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
0

Har ni tagit avföringsprover? Hoppas de kryar på sig snart!

JossanH
0

#66 nej, inte tagit några avföringsprover. Ger det så mycket att göra det här i Sverige? Idag har marcello haft näst intill vanlig avföring! Så glad för det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2

Ett helt dygn med näst intill normal avföring! Och en mycket pigg marcello som nu fått tillbaka sin aptit och äter torrfoder som att han aldrig gjort annat. Ska se om jag kan dra ned på medicinerna nu! I natt har tom marcello sovit ute i utegården då han inte alls ville vara instängd i natt. Hoppas hoppas att båda mina grabbar är tillbaka nu! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
2

#67 Genom att ta prover och göra odling, kolla parasiter mm så kan man utesluta andra problem. Odlingar ska tas innan ev antibiotika sätts in.

Jag har inte läst hela tråden så kan ha missat något, men jag skulle inte vara tvärsäker på att detta är ECE. Det kan vara det, trots det oklara smittläget, men det kan också vara någonting annat.

#44 Totte som har varit i bäst skick efter första dagarna började ikväll bajsa också mitt framför mej och till min förskräckelse så var det en (i en illers mått mätta) enorm mängd blod med avföringen som bildade en stor pöl, mängden avföring var dessutom väldigt stor 3-4 ggr större än vanligt.

Jag ska inte säga att detta aldrig kan inträffa, men det här är inte vanligt i samband med ECE. Tolkar jag det rätt att det var färskt blod? Färskt blod kommer typiskt från de lägre delarna av tarmen eller rektum. Ibland kan man se färskt blod från högre upp i tarmen om passagen är väldigt snabb och födan kommer ut mer eller mindre osmält/halvsmält. En stor mängd blod är en mycket allvarlig situation, och kan innebära att större delen av tarmarna blöder (eller en tarmruptur som väl dock inte är aktuellt i det här fallet). Nu vet jag inte hur det har utvecklat sig, men jag hade åkt in akut i en sådan situation.

JossanH
0

#69 jo, det är sant att man hade kunnat leta efter annat genom prover, men det är lätt att vara efterklok. Det känns ju verkligen som detta är något som kraftigt smittat våra illrar och när jag verkligen behövde veterinärvård till marcello fanns ingen tid till mycket annat än att skriva ut mediciner och vätska upp då vi kom 10 min innan stängning.. Ang Totte så vet ju inte jag exakta förloppet mer än att Veronica blev mer eller mindre hysterisk och ringde runt till veterinärer för att konsultera. Inget veterinärbesök och Totte mådde bra igen. I vilket fall som helst (om inget nytt säkerställs) kommer jag behandla det här som en ece-smitta och inte träffa andra illrar på ett år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
0

Det är skönt att det går åt rätt håll hur som helst! Det låter klokt att behandla det som en potentiell ECE-smitta.

VeronicaKahlbäck
0

Blueshift, i efterhand önskar jag att jag/vi tagit prover och dokumenterat händelsförloppet mer noggrant med bilder och liknande då det varken är något jag upplevt tidigare eller läst om.

Hela allting har varit extremt omtumlande och jag har från början letat olika förklaringar som parasiter eller andra bakterier men inte hittat något som passar in, det som gjort det extra klurigt är just att det varit så olika reaktioner och händelsförlopp hos våra olika individer.

Jag som Jossan behandlar det som att möjligheten finns att det är något våra illrar kan föra vidare och kommer inte träffa andra illrar under en lång tid framöver.

Mina är fortfarande idag väldigt ojämna i avföring och allmänstillstånd men det har sedan Tottes blodiga avföring hållit sej till enbart det.

När Totte bajsade och allt blodet kom så åkte jag inte in till vet.
Om jag hade haft bilen hemma hade jag nog gjort det men den hade jag utlånad (i min närhet) så den kvarten det tog att få hem den hann jag ringa två olika vet (helt hysterisk) men som iaf fick mej att kolla så inget verkade svullet eller att han på något vis reagerad när jag kände igenom honom. Blodet var färskt och de som du sa att det troligtvis kom från de lägre delarna av tarmen eller tom. analöppningen och med största sannolikhet var ett eller flera brustna blodkärl likt våra hemmorojder.
Avföringen i sej var ganska nära normal, alltså inte diarre.
Han bajsade kort därefter normal avföring med endast lite "blodrester".
Om det hade kommit blod vid ytterligare tillfälle, han hade fått förändringar runt magområdet, visat tecken på att något var fel osv
hade vi självklart åkt in utan att tänka. Det var också rekommendationen från båda vet.

-----------------------------

Har inte skrivit så himla mkt i tråden fast jag egentligen nog borde men i mitt huvud känns allt som en enda stor röra och ja, lite som att jag hamnat i ett vakum..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

Puttar upp för tips gällande magsjuka!

Sajtvärd på Iller.ifokus