Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 424 ggr
TanjaS
0

Svea kissade på mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om hon är en anings obcent eller om de har med åldern att göra. Igår när hon hoppa ner från soffan och jag tog upp henne så kissa hon på mig… Jag har även varit med om när hon bajsat på mig och detta har även min pojkvän fått erfara… Men jag har jobbat med äldre och de har hänt där med… Men så värst kul är de inte men man kan liksom inte bara göra annat än att skratta åt de och säga högt "MEN SVEA då" den min hon har är så UNDERBAR! Den brukar säga men VAD DÅ DÅ?

AlbaStiffler
0

Är det när ni råkar trycka henne på magen som hon råkar bajsa på sig? Hon är inte extra svullen på magen nuförtiden? Ja menar, om något (tex en svullnad) trycker på blåsan och tarmen så kan de ju få såna problem. Men vem vet, kan ju lika gärna vara åldern…

Ja vad ska man säga, förstår precis hur du menar. Trots lite ålderskrämpor har de sin charm.

Min insunilomsjuka alba tappar lixom luften ibland när hon hoppar ner från soffan. Hon stannar till några sek och hämtar sig, innan hon springer vidare. även detta är lite alarmerande, hoppas att hon inte har ont någonstans utan att det bara är åldern och kanske lederna som tjorvar. hon kanske inte är lika spänstig längre, så att hon inte kan ta emot sig lika mjukt… vem vet. :)

Sara
0

Hon kanske är lite inkontinent, det är ju inte så konstigt vid hennes ålder.

Söting!

Sara

TanjaS
0

Nej vi trycker ej på hennes mage. Vet ej vad de beror på… Ibland går hon på toa och ibland bara ställer hon sig rätt upp och ner där hon är… Beror lite på… Men ingen särskild orsak… När hon har bajsat på pojkvännen är de helt utan orsak så och på mig med hon bara helt enkelt är toanödig… Men Fy va hennes avföring luktar sen hon bytte foder Eller också är de bara min näsa som är extra känslig just nu… (ha ätit friskies i alla år till i våras och vägra äta nåt annat)… Och hon äter lika ofta som förr…

Nea
0

#3 Hon kommer äta lika mycket som innan ett tag. När kroppen märker att den får i sig mer näring än innan så kommer det stabilisera sig. Du kommer troligtvis märka en viktuppgång också.

TanjaS
0

Jo vet de!!!!!!!!!!!!

TanjaS
0

Eller rättare sagt jag vet de men ser man vetenskapligt på de så hur kan man veta de egentligen på alla ensilda illrar… När man gör statistiska undersökningar så utgår man från stora massan inte den enskilda "gamla" illern …  Hur som haver hon struntar i var hon kissar eller bajsar HON ÄR LYCKLIG! Med de vill jag inte säga att de är alla illrars rättigheter att bajsa och kissa hur de vill men för Svea är de så :0)

Carla
0

Hon hoppade väl antagligen ner från soffan för att gå till lådan, och sen tog du upp henne :) och då kissade hon på dig istället.. kanske var väääldigt nödig.

skrollan
0

Hoppas det löser sig iaf :)

TanjaS
0

#7 NEJ SÅ VAR DE INTE! GRRRRRRRRRR… inte mot dig personligen men så ofta vi kommer med kommentarer om hur saker kan vara och man vet egentligen inte alls. Som beteendevetare ha man lärt sig vara ödmjuk inför antaganden…  GRRRRRRRR… nåt att tänka på för oss människor i mötet med andra människor och i detta fallet illrar…

SVEA ÄR 9,5 ÅR OCH DEMENT HON STRUNTAR I VAR HON KISSAR ELLER BAJSAR! ÄR HON TOANÖDIG KOMMER DE BARA! 

De jobbiga är när hon kissar eller bajsar i matskålarna HRM…

Faxlin
0

#9: Men klart vi kommer med saker på hur det kan var. Då ingen av oss är med och man inte känner illrarna personligen. Ja då blir det mer att man får gå på egna erfarenheter eller sådant man lärt sig. Och så blir det en hel massa om hur det kan vara. Men veta, det kan ingen av oss som inte är med. Men skriver man på ett sådant här ställe då blir det en massa sådant man får höra, om vad som det kan vara. Man försöker var och en på sitt håll att komma på vad det kan vara och komma med möjliga orsaker. Det är inte att vara beteendevetare, det är att bry sig om att svara i en tråd och försöka hjälpa till med tips.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TanjaS
0

#10 problemet var att kommentaren var skriven som om personen i fråga var här… Hon råkade trilla ner och jag har ingen låda där alls! kanske är petig men dock ändå!

TanjaS
0

Och som sagt var problemet är att Svea är dement som sagt var hon struntar fullkomligt i var hon bajsar eller kissar om de på golvet eller i matskålen… TIPS skulle då vara hur man får henne att sluta med de fasonerna med matskålen…. de blir så dyrt med mat i längden! Men hon är hur som haver lycklig!

Faxlin
0

Svårt om inte säga omöjligt att få en dement iller att lära sig av med något hon gör. Hur vet du att hon är dement? Så det inte bara är något hon kommit på?

Audiatur et altera pars

TanjaS
0

#13 hon stannar ofta upp och man märker att hon vet inte riktigt vad hon ska göra… Då lägger hon sig ner och sover ex eller också så står hon stilla till man petar på henne då fortsätter hon att gå … sen är de mycket annat med som gör att man märker att hon är dement… SMåsaker bara..

Robinsnel
0

oj! Woodo är dement! :))

nej, seriöst.. Jag pratade med Torkel falk om woodos skakningar och att han stannar upp och det där, så som tanja beskriver svea. Fick till svar att det handlar om att nerverna degenereras när de blir äldre, det är inte demens. Normal senil degeneration, precis som gamla människor får lite ryckningar/skakningar…

(Torkel är en av sveriges mest illerkunniga veterinärer, jobbar på "din veterinär" i helsingborg)

Carla
0

Jösses, folk här är verkligen otrevliga. Det har jag verkligen lärt mig nu….

Faxlin
0

#16: Nej, ta det inte så. Snälla. Vi är egentligen inte otrevliga. Men ibland kan man missförstå och så känns det fel och känns otrevligt. Dessutom är vi över 700 medlemmar, så dra inte alla över en kam. Det finns trevliga medlemmar också.
Eller?

Audiatur et altera pars

TanjaS
0

Men jag känner min svea rätt bra efter alla dessa år…  Vet hur hon reagerar utifrån hur hon har reagerat och jag vet att hon är dement… vet ej hur jag ska förklara men dement är vad hon e…

De är ju inte bara skakningar utan en massa små saker som man märker på hennes beteende..

TanjaS
0

MEN SNÄLLA TIPS HUR FÅR MAN HENNE ATT UNDVIKA ATT BAJSA I MATSKÅLEN OCH KISSA BREDVID…

fick ett bra tips per mail av en underbar tjej men gärna fler tips… OBS! ha ej bara svea utan även groggie och tessie så…

Ps. Svea och Woodo är ej samma iller… Jag har ej aldrig träffat Woodo och hur han är som iller ha jag ingen aning om… Jag utgår  bara denna diskus på Svea… D.s.