Väldigt viktigt att läsa!
Det har upphittats en blå resväska utanför Hembygdsparken i Ängelholm. I väskan fanns det en mamma iller och valpar. 2-3 valpar har hittats men det kan finnas fler. Mamma iller är pastell och valparna är mörkt pastellfärgade.
Valparna är någonstans mellan 10-16 veckor och enormt oupfostrade. Den som hjälper till att ta hand om valparna behöver ha lång erfarenhet av illrar. Hela familjen är omhändertagna.
Det kommer en artikel i NST och jag får länken så fort artikeln läggs ut.
Vet du något om dessa illrar eller kan tänka dig att hjälpa till på något sätt, kontakta mig via pm så skickar jag vidare.
Tack för att du läste, illernettan.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Hur kan man lämna några stackars försvarlösa djur sådär… blir sååå förbannad ;O

Men gud vad hemskt =(
Vart försvann vettet på vissa människor? Det är hemskt och man blir mörkrädd!
Jag finns till hands om det behövs. Bor i skåne.
Hälsningar Malin

Men herregud, människosläktet borde ju raderas och börja om på nytt:(
Vart finns de nu under tiden, kan de vara där lite längre eller är det jätte-akut med nya hem?
Malin är ju jättebra som finns i Skåne och allt.
Var befinner dom sig nu ? Begriper inte hur människor kan bete sig så illa, att dom inte skäms :-(
Jag bor alltid på fel ställe när det gäller sånt här. Hade ställt upp på stört annars.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
Svarar alla:
Efter vad jag har förstått är illrarna omhändertagna och har fått korrekt mat och vatten och har det så bra dom kan. En vän har, efter vad jag har förstått, varit där och hjälpt till så gott denne kunnat. Vännen säger också att valparna är ohanterade och ouppfostrade.Vännen säger också att dom är rejält bitiga och det kanske är därför dom är utslängda. Vännen har stor och lång erfarenhet av olika illrar. Och säger hen att dom är så bitiga, så tror jag på hen. Vet inte hur länge dom får vara kvar där dom är men jag uppdaterar allt eftersom jag får veta.
Hela historien är bara för mycket…..
Vilket skit år det har varit i år. Många illrar lämnas åt hemska öden, många impulsköper och allt för många unga illervalpar har redan svängdörrar i rumpan!
Ursäkta inlägget, inte menat som en känga åt något håll… Kan det inte vara så att det finns för många illrar på marknaden vilket gör att folk kan spontanköpa och sen bara lämna ute när dom tröttnat!

#10 Jag tror att det finns för många billiga illrar ute på marknaden till att börja med. Och dessa billiga illrar kan man köpa utan att behöva svara på en endaste fråga om sin djurhållning, om man haft iller innan…eller ens om man sett en iller på tv innan.
Det är pengarna på bordet och så har du en iller.
Avel verkar ju också kul. Oavsett djurslag så tycker ju folk om att ta iallafall en kull på de djuren de har hemma.
Sen att illervalpar kräver uppfostran kanske kommer som en överaskning för en del, kan ju ha varit så i det här fallet.
I de fallen där den som föder upp valparna inte klarar av dem så brukar det ju "bara" resultera i att många köpare sitter med jättebitiga valpar och inte vet vad de ska göra med dem.
Men den mörkare sidan kanske blev så här:(
#9 Ja, iår verkar det vara ett riktigt skitår när det kommer till illraroch det är så sorgligt. Både för oss ägare och djuret.
#10 Jag tror att det är för billigt och för enkelt att skaffa iller. Nu menar inte jag att dom ska kosta 10 000 eller nåt. Men jag tror att blev det svårare, exklusivare Att skaffa iller kanske fler tänkte sig för. När jag har besökare som funderar på Att skaffa iller, så gör jag allt för att skrämma bort dom. Räknar upp allt negativt, allt för att besökaren ska tänka till och verkligen vilja. Ibland har jag lyckats och ibland har jag misslyckats.
#11 Instämmer.
Det känns som om den här diskussionen kommer på tapeten varenda höst och ingen hittar någon lösning. Så sorgligt…….

Vårda språket!
Förskräcklig händelse, igen..
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Vart är det fult språk nånstans? Eller är det borttaget?

#14 Det är redigerat.
Tycker det är exakt samma text som i morse 
Håller med, hemskt att folk inte tar mer ansvar. Hittade denna artikel:
http://hd.se/angelholm/2012/08/14/illerjakt-i-hembygdsparken/

#16 Det fattas hela tre stycken meningar men syns troligtvis inte då kvarstående text är fristående.
Gillade inte artikeln, de satt i bur och inget skrevs om att de inte är burdjur.

Det här stycket får jag väl inte riktigt ihop.
"På måndagseftermiddagen var det inte tal om någon direkt omplacering av illrarna. Ungarna uppskattas vara mellan 12 och 16 veckor gamla.
– Jag kan inte svara på hur länge de kommer att vara kvar hos oss. I första hand försöker vi hitta någon omplacering. I andra hand får de avlivas,"
Det är väl flera som erbjudit sig att ta hand om dem. Varför först säga att det inte är tal om omplacering och sen prata avlivning.
Det är ju absolut ingenting som behöver vara aktuellt.
Kanske reporten som uttrycker sig otydligt. Om nån kan hjälpa till med omplacering är det kanske en god idé att höra av sig direkt till parken?

Tänkte mest eftersom Illernettan hade nån kontakt där att det kanske var dumt om alla ringde. Men det kan man ju såklart göra. Malin kanske redan har kontaktat dem.
Det är verkligen hemskt..*redigerat*
Tänk på vad du skriver/ Sajtvärd
Dom är kontaktade så förhoppningsvis blir det omplacering.
När jag blev uppringd av min kontakt fick jag känslan av att illrarna skulle ompaceras till hem med lång erfarenhet då illrarna är bitska och detta skulle vännen hjälpa till med. Det var lite därför hen kontaktade mig så jag kunde vidarebefodra uppgifter och även skicka vidare.
Nu blir jag fundersam efter att ha läst artikeln…..
Jag har medelat Nettan att jag kan ta in dom, uppfostra för att dom senare ska omplaceras till rätt hem.
Vad som händer nu är ju upp till dom som har dom?
Hälsningar Malin
#25 Jag har vidarebefodrat dina uppgifter. Tack för hjälpen så långt. Nu får vi väl se tiden an vad som händer……
Vart läser ni någon artikel om detta?
#27, Det går att läsa i HD