Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1200 ggr
Zandrama
0

Kattuppfödare med illrar?

Jag har nu börjat komma i kissetankar xD
Detta då jag nu mera bor själv och har alltså ingen allergiker i min lägenhet :P

Men då är ju frågan, finns det någon raskattsuppfödare som själv har iller eller illrar?
För det absolut optimala vore ju om man kunde hita en uppfödare där katterna redan träffat en eller fler illrar :)

Jag vet ju att Ozzy är uppväxt med två kissar sen tidigare, så för hans del tror jag det skulle vara skoj med en kattkompis då han ännu inte riktigt vill leka snällt med tjejerna xP

Är det någon som vet om det finns någgon kattuppfödare som har iller?

//Belinda aka Zandrama

UlrikaD
1

Har själv ingen aning. Kanske kan fråga här:

http://kattforum.se/

Sophey
1

Vilken kattras har du funderat pa att kopa?

Medarbetare på matlust

Zandrama
0

#2 Jag har väl inte funderat så mycket på vilken kattras, tycker ju alla raserna är fina och underbara ^_^ Men antagligen hade det ju underlättat om det var en ras som funkar bra som innekatt.

//Belinda aka Zandrama

JossanH
1

Tänk på att olika kattraser har olika utseenden, kvaliteter och temperament. Egentligen skiljer sig inte kattraser så mycket från hundraser och jag tror att få människor skulle köpa en hund utan att egentligen bry sig om hundens behov och egenskaper. Samma sak med katt. Vill du ha en kelgris eller en aktiv katt? En katt som pratar mycket eller är tyst? Kräver mycket eller lite pälsvård? Lätt att ta med eller väldigt bunden till hemmet? Stor eller liten? Klättrig eller markbunden? Hur ställer du dig till aveln av olika raser? Du gör nog mest rätt i att börja i den enden så du får en katt som passar i ditt liv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandrama
0

#4 Jo absolut! Jag skulle ju tex inte vilja ha en perser då jag har väldigt svårt att förstå aveln kring dessa med intryckt nos osv.

Tack för tipsen :)

//Belinda aka Zandrama

Ceciliaolucifer
1

#5 Jag är uppvuxen med perserkatter och detta är en mysig ras tycker jag! Min mamma födde upp för många år sedan och hade som mål att få fram perserkatter med "nos", dvs inte intryckt eller obefintlig nos.

Bara för att det går mode i en ras så behöver man inte avstå den rasen om man hittar en uppfödare som har samma mål som en själv. All rasavel har ju ett mål att sträva efter, men det finns ändå utrymme att hitta en uppfödare som koncentrerar sig på det "sunda" inom rasen.

Ha inte bengal och iller bara :)

Sophey
1

#6 Varfor inte bengal och iller? Förvånad

Medarbetare på matlust

Ceciliaolucifer
1

#7 För mkt jakt :) är en mkt speciell kattras skulle jag säga med tanke på all hybrid avel.

Min mamma föder upp bengaler så jag har god insikt :)
Man ska inte dra alla över en kam så givetvis kanske det funkar med ngn individ. Men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en bengal om dom har iller.

Men dom är vackra och intelligenta och passar den med stort utrymme :D

Sophey
0

#8 Ok…

Medarbetare på matlust

ElinaPersson
1

#8 Jag skulle vilja påstå att ALLT beror på vilka linjer uppfödaren avlar på.. Många som importerar katter numer får ett mycket lugnare temperament än det vilda som vissa fortfarande avlar på…

Jag tror mycket väl att du kan vänja en bengalkatt vid en iller så länge du håller uppsikt på dom första tiden… Ska själv köpa en bengal från en seriös uppfödare och hennes katter är otroligt lugna individer samtidigt som de har de aktiva spratten som är typiskt bengal.

Föresten Cecilia, vad har din mamma för uppfödarnamn? Ställer hon ut fortfarande? Jag ska börja ställa ut Kenai nu i oktober och tänkte börja knyta lite kontakter Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Ceciliaolucifer
2

#10 Då påstår jag att det inte alls enbart beror på vilka linjer uppfödarena avlar på. Det är inte enbart tempramentet som jag tar upp, utan det faktum att bengalens jaktinstinkt är mycket stor.

Efter ett x-antal år med ett gäng bengaler så vågar jag påstå att jag har erfarenhet nog att säga att jag inte rekommenderar bengal och iller.

Vi ställer inte ut för tillfället! :)

Zandrama
0

Har funderat lite och kommit fram till att det bästa vore om det var en ras eller katt som fungerar mest med illrar, mao lekfull :P
Men samtidigt vill jag ha en gosis ^_^ knäkatt som är busig och kan komma överens med de flesta djur xD

//Belinda aka Zandrama

Sophey
2

RAGDOLL men jag ar ju inte opartisk da jag sjalv har en boende med min illergrabb Tungan ute

Medarbetare på matlust

Keen
1

Den enda kattras jag själv haft tillsammans med iller är Brittisk Korthår.
Men då växte de upp tillsammans från valp/kattunge-ålder vilket gjorde att de nog inte riktigt såg på varandra som två olika djurarter utan mer som bröder.Glad

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Zandrama
1

Nu har det "löst" sig på ett speciellt sätt xD

Ska antagligen få en inneboende inom någon vecka som har en katthona som fått ungar :) Ungarna är bara 5 veckor gamla ungefär så dem kommer självfallet inte få gå helt fritt utan uppsyn ifall illrarna skulle reagera negativt.

Ser fram emot min nya inneboende då hon verkar helskön ^_^

//Belinda aka Zandrama

UlrikaD
2

Se upp med illrar och kattungar när de är så små. En del illrar ser omkring-tultande kattungar som byten och försöker ta dem över nacken.

Mina illrar har fått träffa kattungar från ca 6-7 veckors ålder och uppåt. När de står ordentligt på tassarna, kan fräsa ifrån och kanske vifta till med en tass utan att ramla omkull.

Då brukar illrarna se dem som djur som ingår i flocken och ingenting man ska tugga på.

Zandrama
0

#16 ja sbolut! Det var min tanke också, att de kanske kunde se dem som byten xD
Så i början tills de är tillräckligt stora kommer ungarna få vara inne på hennes rum.

//Belinda aka Zandrama