Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1947 ggr
[StrangePoetry]
0

Hjälp! Tömma analsäckarna?

Hej!

Nu sitter jag framför datorn och är ganska nervös.

Jag kollar mina 2 illertjejer mycket noggrant och regelbundet för att kunna upptäcka eventuella sjukdomssymtom och tecken så tidigt som möjligt. Dom är i stort sett vana vid att jag ger dom en liten massage ibland för att känna igenom så allt är som det ska och tittar på tänder och i öron osv.

Nu upptäckte jag att min minsting som är strax över ett år verkar ha fått problem med sina analsäckar, det ser lätt svullet ut. hon visar inga tecken på obehag men jag blir orolig. Jag kommer självklart ringa veterinären imorgon för att få en tid.

Hon är försäkrad men det som oroar mig förutom min älsklings hälsa är hur hög kostnad jag kan komma att vänta mig?

Jag har varit sjukskriven en längre tid och ska snart börja plugga, så pengar är inget jag har gott om just nu. Även om jag är helt beredd att ta ett lån för att min lilla pälskling ska må sitt bästa.

Är det någon som skulle kunna ge mig en uppskattning på vad jag har att vänta mig kostnads mässigt?

Alla svar är varmt välkommna!

Satum
0

Alltså jag vet inget om illrar men vi tog vår hund till Vet för att tömma analsäckarna och de tog bara betalt för besöket. Ett par hundra kronor :) Borde inte vara dyrare för dig!

[StrangePoetry]
0

#1 Tack för svaret! Jag hoppas du har rätt i att de inte blir mer än några hundra, så jag slipper tänka på kostnaden.

Doktor-och-Designer
0

Hur mycket ett veterinärbesök varierar ganska kraftigt, alltså bara priset på besöket. Här i Stockholm där vi går kostar det 600-700 kr. Förutom priset för själva besöket så kan det tillkomma en kostnad om illern behöver sövas. Så du får vara beredd på att det kan kosta lite över 1000 kr.

emoflickan
0

Om illern inte behöver sövas (för då spolning) så tippar jag också på ett par hundra. Jag har varit inne med willa tre gånger och då¨har det kostat 350 kr gången, detta var på valla djurklinik i linköping som brukar ta ut ganska saftiga priser.

JossanH
0

Skulle säga att det beror mycket på storleken på kliniken och vart den är belägen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[StrangePoetry]
0

#3,#4 Hallandsdjursjukhus slöinge som jag besöker tar ca 450 för besöket har jag fått upplysa mig om nu, och sedan får jag se vad som tillkommer. Jag får helt enkelt hoppas att det inte tillkommer något mer. >.<

Det jobbigaste är att vi måste vänta då det just nu inte fanns någon ledig tid fören efter helgen…Att behöva vänta gör mig riktigt orolig. Tänk om det hinner bli värre!?

Tack ska ni ha för svaren.

JossanH
0

Hur illa är det då? Har ont? Är avföringen annorlunda? Eller är de bara fulla?

Är analsäckarna inflammerade brukar man märka det på att illern har ont, blir dålig i magen, gnider rumpan mycket mot golvet och då är det förstås jobbigt att vänta.
Men är de bara fulla så att illern inte har ont brukar det inte vara några större problem att vänta några dagar.
Egentligen ska ju illrarna klara av att tömma själva och man ska inte behöva åka in för att få det fixat hos en veterinär. Ibland är de mer fulla och ibland mindre. Så håll lite koll så det inte börjar bli plågsamt för henne men av det jag har läst här över så är det inte akut ännu?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[StrangePoetry]
0

#7 Nej det är inte akut ännu. hon är pigg,glad och busig och avföringen ser helt normal ut. Men illrar är ju illrar, jag vet ju att saker kan gå från bra till dåligt väldigt snabbt om något vill sig illa så jag vill ju självklart inte vänta. Men nu är det allt jag kan göra.

De sa att jag var välkommen in tidigare om hon skulle bli sämmre, men då är det ingen garanti att vi får komma till någon som har erfarenhet och kunnande om just illrar.

När det kommer till mina småtjejer är jag världens höns mamma och jag är riktigt bra på att oroa mig för min minsting.

UlrikaD
0

Finns det ingen annanstans du kan komma in?

Jag vet inte riktigt hur fort sånt här kan gå, har haft turen att slippa det, men det vore ju skit om det blev värre och du var tvungen att åka in under helgen på jourtid. Då blir det massa tusenlappar utan att man ens gör någonting.

JossanH
0

Ärligt talat tror jag inte det är någon fara alls att vänta. Som sagt ska illrarna helst klara av sådant själv och man ska inte behöva förebygga inflammationer genom att hjälpa till att tömma om illern inte har problem med det. Alla gånger jag varit inne och tömt (2ggr på en iller och nu inte alls längesedan med en) har jag åkt då illern visat besvär. Första gångerna var det tydligt att illern mådde dåligt av det och hade ont för han var sur och på jättedåligt humör.. Nu sist såg jag förändring på avföringen först och att marcello verkade besvärad och drog rumpan i golvet. De kändes inte enorma och besvären gav med sig efter en dag men efter ytterligare ett par dagar (utan besvär) så var analkörtlarna så stora att dom syntes gott och väl utan att behöva känna på dem. Åkte in och fick dom tömda. Ingen inflammation, men rejält fulla. Om hon inte har besvär skulle jag inte oroa mig för att vänta tills efter helgen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AmeliaH
0

Jag var inne nyligen med min ena iller för just tömning av analsäckarna. Jag var där en första gång för att under söka och fick sedan vänta två dagar för själva ingreppet. Frågade då veterinären om det var väldigt akut och hon sa att det inte är akut på det sättet att det är farligt för illern men däremot så kan det ju göra ont.