Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 2153 ggr
Elin-a
0

10-veckorsiller - två Febrivac sprutor?

jag vaccinerade King Louie nu när han blivit 10 veckor gammal, allt gick kanon, inte ett knyst eller motstånd från honom och veterinären som sällan träffat illrar kunde kolla tänder och hjärta osv men han var lugn som en filbunke. Men veterinären säger att han bör få en till spruta om 4-6 veckor, men vad jag läst här på forumet ska det räcka med en spruta om illern blivit 10 veckor vid spruttagandet. Ska jag ignorera veterinärens råd om en till eller ska jag boka en tid till den andra sprutan med?

TottsiGirl
0

Febrivac Dist räcker med en spruta helt riktigt. Tyvärr är många veterinärer inte alls insatta i hur det fungerar med iller. Så har hon gett honom illervaccin (Febrivac Dist) så behöver han inte något mer nu. Så dubbelkolla i vacckortet och sen behövs de ingen mer tid förrän om ett år =)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Odis
0

Jaha för Odis fick också två sprutor i början och han vaccinerades med Febrivacc av en illerkunnig vet på blå stjärnan:S Nu när jag bokat tid för Fridolf i augusti så bokade de samtidigt in den andra vacc. tiden och då är det exotiska avdelningen som har stor illervana i göteborg.

UlrikaD
0

Som TootsiGirl skriver så är det FebrivacDist som gäller. Då tar man en spruta vid tio veckor och sedan tar man inte förrän vid 1 års ålder igen.

Har uppfödaren däremot vaccinerat innan 10 veckors ålder så behöver man ta en spruta till.

Tar man två sprutor är det stor risk att övervaccinera sin iller och det finns det ju ingen anledning till.

Om Blå Stjärnan säger detta helt plötsligt så får man väl tala om för dem igen hur det ligger till.

Jag vaccinerar mina på Smådjurskliniken i Majorna då de är mycket billigare än Blå Stjärnan på just vaccineringar.

emoflickan
1

Elin, om din valp var 10 veckor vid vaccination så behövs det inte en andra spruta! Det är enbart om valpen varit yngre än 10 veckor som detta rekommenderas. Detta skriver bland annat Marianne Tornvall om som är en av dom mest rekommenderade vetrinärerna i Sverige gällande iller. För mig är det en självklarhet att inte övervaccinera..

Instämmer med #1 att det är tråkigt att det är många veterinärer som inte är uppdaterade gällande sånthär. Tycker det också är ofta man läser om kliniker som ska ha stor vana gällande iller som t.ex rekommenderar att man ska fasta illern 12 timmar innan operation osv..tyvärr är det ju lite så att vi illerägare själva får vara "mer kunnande" när vi ska till veterinären.

Odis
0

Kan vara så att de bara gör samma sak med Fridolf som med Odis för när jag tänker efter på det som skrivs så vaccineradejag Odis när jag fick hem honom vid typ 5 veckors ålder. Kan vara därför han fick två sprutor och så bara antog tjejen i receptionen att denna illern skulle dte göras likadant med.

Vad gäller priser på blå stjärnan så varierar det, dom har mängdrabatt så med den blir blå stjärnan billigast då min iller vaccination går på 200 kr.^^

Elin-a
0

okej, men då kör jag på känsla! Litar på era ord och väntar med nästa vaccination tills han är 1 år :). Han har inte fått vaccinering innan han var 10 veckor då jag blev rekommenderad efter att ha läst här, att vänta tills han blivit 10 veckor så det var första, och då enda sprutan han får i år :).

UlrikaD
0

#5 Det var otroligt billigt. Förra gången jag ringde skulle de ha runt 500kr och Majorna tog runt 300kr. Och då blev det Majorna:)

Odis
0

yepp men de blir bara så billigt med mängdrabatt ag vaccinerar 3 djur samtidigt då får man 150 kr rabatt per djur.

JossanH
0

Dubbelkolla att det verkligen är febrivac dist du fått så de inte vaccinerat med kattvaccin och därför följt deras rekommendationer. Odis: visst var det några år sedan Odis vaccinerades första gången? Det var inte fervac d som användes då? Det skulle ges med 2 doser som grundvaccination, oavsett ålder på illern, och där efter vartannat år. Efter fervac kom sedan febrivac istället som inte kräver dubbla sprutor men som ska tas varje år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

sedan så tar de rabatten på de biligaste vaccinet så syrran får pröjsa nästan fullpris på sina djur då jag får nästan hela rabatten hehe

Odis
0

#9 kan också så vara fallet Odis vaccinerade ju 07 första gången. Det är inte lätt detta med valp igen när allting ändras hela tiden:P

Elin-a
0

#9 ja det var febravic dist, fick ett sådant klistermärke på vaccinationsintyget och hade ringt och bett de beställa in det innan ifall de inte hade det inne så det ska stämma :)

Elin-a
0

febrivac dist* menade jag såklart ^^

JossanH
1

#11 mitt minne är kort men vaccinskiftet var nog tidigare än 2007 vill jag tro.. inte för att det egentligen spelar någon roll ;) #12 amen dåså! :) då är allt i sin ordning och du kan ställa in dig på nästa vaccination om ett år!

Sajtvärd på Iller.ifokus