Hur många veckor?
Hur gammla är illervalpar när de får säljas? Har faktiskt aldrig vetat detta. 
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Normalt är som kattungar mellan 8-12 veckor.
Tack! När brukar de flesta uppfödarna sälja sina valpar, eller varierar det såpass?
Beror helt på vad du och uppfödaren kommer överens om, vissa uppfödare vill inte sälja valpar innan 10 veckors ålder för de vill sälja dem helt leveransklara dvs, chippade, vet.besktigade och vaccinerade, andra säljer från 8 veckor och litar på att köparen vaccinerar, beror också på var i landet du köper iller och när det passar dig att åka. Jag ex bor i göteborg och har köpt min valp i Uppsala så då krävs det liter mer planering och tanke kring när man ska hänmta valpen så det passar både våra önskemål och uppfödarens.
Vanligast är att uppfödarna säljer vid 8 eller 10 veckor. Ibland säljs valparna vid 8 veckor beroende på den individuella mognaden och om valpen flyttar till ett hem där det redan finns illrar, men oftast säljs valparna vid 10 veckors ålder. Vid vissa fall säljs de vid 12 veckors ålder men det är mer ovanligt. Oseriösa uppfödare eller farmer brukar sälja sina valpar vid 6 veckors ålder men detta är rent djurplågeri då valpen är långt ifrån mogen att lämna mamma och syskon då. Att de säljs så tidigt brukar tyda på att valpen inte blivit hanterad och att det blir lättare att få den tam ju tidigare den säljs..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 förresten: kattungar får inte säljas före 12 v ålder.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Jaha är det något nytt? För när vi köpte katt för nu 9 år sedan så fanns det inget som sa att de inte får säljas innan 12 veckor och alla uppfödare päronen kikade hos de har en norsk skogis hade kattungarna leveransklara mellan 8-12 veckor.
Tror det är en ny lag från 2008 som säger att kattungar inte får säljas före 12v ålder.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Spinner vidare Jossan H:s inlägg
Farmer och oseriösa uppfödare som släpper tidigt kan innebära dyra veterinärkostnader och ett liv i fara. Jag lärde mig den hårda vägen. Risken finns som i mitt fall att dem säger att valpen är äldre, mendans den e yngre oxå. Nu var hon troligtvis typ 4 veckor.
Jag ångrar inte min prinssessa, men hade jag varit kunnigare tittat på bilder från andra kullar i olika åldrar och tittat vad de vägde så hade jag ju själv kunnat se skillnaderna.
Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.
/Pernilla
# 7 Jaha då satt jag helt enkelt på gammal info vi köpte som sagt vår skogis 2003.
Farmare säljer mycket riktigt tidigare, min första iller var farmar uppfödd och han var 5 veckor när jag fick honom.
Okej tack! :D