Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1328 ggr
miss-starfield
0

Diarre hos lillflickan nu

Hon har inte varit fast i magen innan men hyfsad imorse var hon nästan helt bra, men emot eftermiddagen var hon lösare och nu fick hon kycklingmage det fanns det eller kycklinglever så jag valde mage och direkt efter jag vet inte pga av kycklingen kom det bara brunfärgat vatten typ.

Jag vet att risken e stor för uttorkning på iller och hon e så liten vad gör jag allra bäst just nu för att motverka uttorkning?

Hon har enbart fått orijen idag blötlagd och hon har ätit det med lite matningshjälp från mig och nu precis kycklingmage. Vad bör hon äta? Hon e van vid rått kött men på sista tiden fått mest hundmat hos uppfödaren.

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

illernettan
0

#0 Eftersom lilltösen är så liten så skulle jag prata med veterinär och det pronto! Det kan gå fort…..

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

Kolla så hon inte är uttorkad genom att lyfta lite på nackskinnet- åker det genast tillbaka är det lugnt, men det kan gå fort! Blanda fodret med mycket vätska och se till att hon äter/dricker. Hon kommer nog vara lite dålig i magen nu med allt nytt att äta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

miss-starfield
0

Ingen uttorkning än hon var lite uttorkad när hon kom om man tog i nackskinnet men inget tendens nu. Fodret e redan i mkt vätska, kommer för säkerhets skull sätta kl några gånger  inatt och kolla till lite extra. Hon e pigg för övrigt och börjar visa mer och mer att hon e hungrig.

Kycklingmage var tydligen extra gott för den tallriken springer hon och kollar lite extra på och slickar på Skrattande

/Pernilla

miss-starfield
0

Okej jag e nervös nu hon visar inga tecken på uttorkning, men hon bajsade två bättre bajsar inte bra men mer än bara vätska iaf sen när hon vaknade sist då sprutade det ut bara gul vätska det var inte ens riktigt bajsfärgat. Hon drack lite sen iaf men mat var hon inte intresserad av inte ens lite, men hon ätit mkt ikväll så kan ju bero på det.

Problemet e ju att bästa illerveterinären e ju inte öppet förrän imorgon. Jag har ordnat skjuts inatt om hon skulle bli sämre (Jag har varken körkort eller bil) så dem detaljerna e avklarade då får det bli malmö djursjukhus.

Och medans jag skrev detta sa vaknade hon och bajsade var mest lite slem i det annars var det som vätska Rynkar på näsan Varken mat eller vatten ville hon ha nu.

/Pernilla

FerretCrow
0

Har du gett henne lactos grädde idag? av det kan dom bajsa gult och löst

miss-starfield
0

lite har hon fått ja men det var först efteråt det kanske var dumt iofs jag kan ha spätt på det hela Rynkar på näsan

Hon e inte uttorkad än iaf men hon har inte ätit eller druckit de senaste två timmarna kanske. Jag har försökt få i henne vatten åtminstone ger henne en liten stund till sen åker jag in med henne om hon inte börjar dricka igen.

/Pernilla

JossanH
0

Har hon fått äggula kan även det ge gul avföring. Är det mycket slem eller är det konsistens på bajset? Hon lär tyvärr inte äta och dricka all sin vakna tid men det är bra att du kollar henne så att hon får i sig vätska som hon ska. Att hon blir dålig i magen är inte så underligt pga alla omställningar i kosten. Håll bara ett öga på henne så hon inte blir uttorkad så ska det nog bli bra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

miss-starfield
0

Äggula har hon med fått pyttelite av. Det e lite slem annars bara vätska.

Nej jag vet ju att det blivit en ordentlig omställning till bra mat och att det kan slå ut magen ett tag. Hon e pigg annars. hundmat kommer jag iaf inte ge fick rådet att det gick lika bra.

Jag börjar känna mig lugnare efter hennes buspass nyss. Hon e iaf inte matt :)

/Pernilla

JossanH
0

Det är bra, ha koll på allmäntillståndet. Försök att hålla dieten till ett fåtal saker och ge det andra som tillskott men kanske vänta lite med det för att se om magen stabiliseras på en mer ensidig kost.

Sajtvärd på Iller.ifokus

miss-starfield
0

jag funderar på om jag skulle köra på kycklingenmagen då hon ätit kycklingar där innan. då blir det ju liknande lite iaf  jg vet att det inte blir fullständigt men kanske böttre en kort tid och intoducera det andra när magen e lugn men det kanske e dumt. Den dåliga magen kom ju när hon bara fick blötlagt torrfoder.

/Pernilla

miss-starfield
0

Efter en natt utan bajsning men hon vägrade äta och dricka så började hon nu på morgonen fortsätta bajsa vätska och även kräkas. Så jag ska åka in med henne väntar bara några minuter på att vetiernären ska öppna har varit i kontakt med djursjukhuset.

/Pernilla

FerretCrow
0

#6 laktosfri grädde och äggula kan ge kul avföring.

#11 hua önskar er lycka till. Kan du kanske få tag i maten hon är van för att ha den som bas ett tag menadans du blndar ut det med annat foder sakta men säkert

JossanH
0

Aj du, det låter inte bra.. låter som att hon skulle fått någon magsjuka eller liknande om hon även kräks, vilket inte är vanligt hos illrar. Hoppas det har gått bra hos veterinären och att hon nu skyndar sig med att bli frisk!

Sajtvärd på Iller.ifokus

miss-starfield
1

Nu är vi tillbaks hemma. Hon var rejält uttorkad efter morgonens kräkningar. Dem trodde att troligtvis berodde hennes dåliga mage och tillslut kräkningar på att maten var för kraftig då hon är så liten dem tippade på under 5 veckor, uppfödaren hävdar bestämt att hon är 6,5 vecka, men som det lutar åt nu så kanske jag köper hennes mamma om hennes andra ungar oxå åkt då så klart. Kan ju inte vara fel för lilltösen iaf.

Hon kommer äta mjölkersättning varannan timme en tesked och 1/3 tesked kattmat för känslig mage mjukmat då blandat med mjölkersättning. Hon har fått första omgången mat och har inte kräkts och verkar piggare än någonsin nu.

Hon fick 3 sprutor vätskeersättning i varsin omgång och en antibiotikaspruta och ska gå på antibiotika i 5 dagar nu för att förhindra att hon blir sjuk nu när hon är nedsatt.

Jag är bara glad att hon e pigg och att hon mår bra just nu iaf.

/Pernilla

miss-starfield
0

Vill tillägga om åldern 6,5 vecka är det svaret som jag fick idag. Fick ju ringa hennes uppfödare och berätta lite…

/Pernilla

FerretCrow
0

#15 kan du PM vem som är uppfödarn?

miss-starfield
0

Ja just det hon slutade kräkas imorse efter hon verkade fått upp all mat såg kycklingmage som inte såg speciellt bearbetad ut. 1 timme senare blev hon lite piggare och ville ha mat och dricka igen men det fick hon ju inte stackaren.

Jag e så lycklig för att hon verkar mkt piggare nu än tja någonsin och jag trodde ett tag faktiskt att det inte skulle gå vägen.

Nu blir det en massa nattvak och matning men jag gör det med glädje just nu iaf. Min prinssessa klarade första ronden iaf.

/Pernilla

UlrikaD
0

Otroligt glad för din skull att hon verkar må bättre nu. Har du möjlighet tycker jag helt klart att du ska ta mamman också. Eller anmäl honom så djuren som blir kvar blir omhändertagna.

Tycker det här är fruktansvärt:(

miss-starfield
0

Möjlighet har jag men hon e uppväxt i bur men hon e trevlig blir lite mer jobb med träning av två, men jag har ett rum jag kan göra till helt illerrum så länge om så är. Jag e sugen mamman e fin och trevlig helt klart och jag skulle känna mig tryggare för lilltjejen oxå. Jag ser mest positiva fördelar faktiskt men så klart en kostnadsfråga med tyvärr jag kan inte ge hur mkt som helst för henne, detta har redan kostat en del och jag måste vara beredd på att det kan kosta mer.

För lilltösen ska klara sig det har jag bestämt :)

Finns det några nackdelar med att ha mamma och dotter? På längre sikt då?

/Pernilla

UlrikaD
0

#19 Du borde få mamman gratis för det du har behövt utstå och vad tösen har fått utstå:(

Jag ser inga nackdelar med att ha mamma och dotter. Är väl bara att det är två honor som ska kastreras/chippas sen när tiden är inne.

Jag har en mamma (5 år) och dotter (2 år) och de är bästa vänner:)

miss-starfield
1

Jag kommer hämta mamman och jag blir kompenserad väl så faktiskt uppfödaren har gjort sitt nu i dett fallet.

Jag håller inte med honom i allt men jag låter det hela gå nu för nu jag tror allt löser sig nu.

Men jag ska iväg och hämta henne nu :)

/Pernilla

VeronicaKahlbäck
0

#21 Va roligt, hur många valpar fanns det kvar? Skönt att hon repat sej!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

miss-starfield
0

Inga valpar kvar. Var bara honorna kvar. FÅr starta en ny tråd nu en roligare tråd känns det som.

/Pernilla

illernettan
0

Så skönt att läsa att lilltjejen får tillbaka sin mamma och att du har tid och plats för båda. Blev glad i hjärtat när jag läste det.

Ett stort lycka till ifrån mig och alla illerbrats här hemma. Dom hälsar att " mamma är bäst!"

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

miss-starfield
3

Tack!

Jag kan säga att prinssessan tyckte nog att mamma var bät oxå vilken lycklig prinssessa det blev när hon såg sin mamma. Hon skrek högt som sören och sen blev det glädjerusning och glädjehopp innan. Jag har aldrig sett henne så glad så det var verkligen helrätt att ta hem henne.

/Pernilla