Söker iller hona! Se hit!
Hejsan, Med mycket tänkande har jag nu kommit fram till att köpa mej en iller, valp som vuxen. Vuxen passar nog bäst då detta ska bli min första iller :)
Jag är 15 år (många tkr att jag e för ung, men mamma e ju med på det hela), Jag har läst på som bara den, och jag vet då vad det innebär att ha iller och att det hittar på en massa bus!
Jag bor i en 5:a (i ett nybyggt område i sthlm) med uteplats / trädgård, då vi har salllad, tomater och en massa fina blommor planterat. Där kommer jag krypa runt med illern i sele på sommar och kortare stunder i vinter för att sedan komma in i ett varmt kärleksfullt hem.
Illern ska inte få bo i bur då jag iller säkrat ett rum på 12 elr 13 kvm.
Självklart får hon vara i resten av lägenheten när ngn e hemma. Jag har en kisse som är ganska självständig och vistas mästadels utomhus på gården. Och jag tror det kommer att funka bra.
Jag söker helst en nybörjar iller som är snäll och livlig och full av bus och påhitt. Helst kastrerad hona. Men en valpis går oxå bra.
Ledsen att säga detta men just nu har jag bara 1000kr sparat efter att jag jobbat. Mammsen säger att jag får köpa illern så köper hon maten och allt annat. så jag har jobbat för 42 kr /h >.<
evt kan jag betala 1500. Vi får väll se vilket pris mamma går med på.
Så om du har en iller till salu/omplacering som e snäll och som du tror passar som 1:a iller så skriv info och ladda gärna upp en bild.
Annars kan du kontakta mej via mejl: issan_almqvist@hotmail.com

Jag tycker nog att du ska kolla runt efter omplaceringar, men sj tycker jag att du inte är för ung, jag var 16 när jag köpte Ronja=)
Men jag har velat ha iller sen jag var 11-12 år… och min pappa hade iller när jag var liten, så han visste vad det var för djur han lät mig skaffa.
Det bästa tipset jag kan ge dig är: Ha inte för bråttom, åk och kolla på olika illrar och köp den som du känner att kemin stämmer överens med, för det är väldigt viktigt när det är det första egna djuret i en ny art!
Lycka till!

Japp, jag e ganska kräsen när det gäller val av iller. jag har bara kollat på blocket och eniro (tills jag hittade denna sida) , alla illrar där passar inte mej så bra, då vissa bits och andra annonsskrivare e oseriösa.
Jag får hoppas att jag hittar den iller jag söker här på iller iFokus ;) alla e så trevliga här! :D

De flesta annonser här är annonser inklippta från typ blocket. Men det finns andra med. Hur mycket erfarenhet har du av iller? Tycker att du ska åka på träffar och känna lite på dem, fyskiskt och psykiskt, Det har hänt, och kommer hända fler, att de tror att illerna är ett jättebra djur för dem, men sen i vardagen fungerar det inte alls… Alla dem jag har nu är sådana som har fått ge plats åt andra djur, annat jobb eller "ändrade förhållanden" självt eller mixat, eller så har ägaren kommit på att deras iller inte alls är som de hade trott att de skulle vara, tråkigt nog.
Ta och åk och träffa flera olika personer som har iller, hemma hos dem, alla här är jätteduktiga på att bjuda hem folk, känn på den "speciella" lukten och se hur deras illrar lever.
Det är jätteviktigt att inte flera illrar komme att åka runt till nya hem stup i kvarten.
(Sen tror jag att din budjet är för tajt, 1000 kr är inte mycket att komma med, tänk om den blir sjuk? iller-vet. kostnader stiger snabbt i höjden, hittills har jag haft tur och det har inte hänt ngt, men den dagen kommer… så jag samlar på mig hela tiden.)

Ska gå till spånga expo den 29-30.
Sen ska jag ju kolla på illern innan jag köper. Då får jag nog en liten nys om hu illrar med dess mattat och hussar lever ;)
Jag tror du missuppfattade mej, jag ska köpa illern för 1000 kr, för mamma sa att jag skulle köpa illern, så står mamma för övriga kostnader, såsom vet, försäkring, vacc osv.
Ha det bra! :)

#2: Tänkte bara säga att alla illrar bits, det är mycket ovanligt att de inte gör det, och särskilt i början. Det tillhör illerns naturliga instinkter att testa gränser, och ta reda på var i rangordningen i flocken den befinner sig, och det gör den genom att bita dig och se hur långt de kan gå innan du sätter stopp. Det är då det kommer in tonvis med rätt uppfostran och tålamod, och det är då många tröttnar och tycker att det är för besvärligt med iller och omplacerar dem. Uppfostringstiden kan pågå huuur länge som helst, och det finns ingen garanti att din iller någonsin blir helt bitfri.
Nästa grej de gör för att testa gränser är att de bajsar och kissar överallt utom på lådan ungefär. De hittar hela tiden nya hörn och kryper in under byråer t.ex., så räkna med att torka mycket bajs och kiss.. Även detta gör att många tröttnar på illern.. en iller bryr sig inte om du har ett nylagt fint trägolv, den kissar och bajsar där det passar den. Och det är mycket ovanligt att en iller blir helt rumsren, även om det finns några få som har turen att få en iller att så småningom bli det.
Ta med sånt här i beräkningarna också, det är otroligt viktigt att vara beredd på mycket jobb!
5#instämmer..vi har ju t.ex frodo som fortfarande markerar med bett nästan varje dag (dock inte så hårt) men han kan knappt hanteras av andra än mig o sambon. Sen har vi ju bilbo som högg oss så in i helsike i två år innan han blev lugn (mot oss) han tål inte andra o hugger riktigt illa.

#7: Nej visst kan det väl hända att de FINNS illrar som inte bits märkvärt, men det är ju faktiskt ett undantag. Man kan med rätt stor säkerhet räkna med att bli biten av sin iller.
man ska alltid räkna med det som sagt.

HAHA, jag har läst på och vet att illrar bits väldigt mkt, både i lek och i annat fall. Självklart sägar man ju till om de bits.
Att de bajsar mkt utanför lådan vet jag oxå. Antingen testar de gränser elr så retas dom. Men har iaf bestämmt mej för en iller och jag kommer göra allt för att h*n ska bli snälllis.
Dock vill jag nog inte ha en valp utan en omplacering, då det e enklare som nybörjare. elr vad trk ni?
#10 om du ska börja med en omplacering så finns det två viltfärgade hanar som letar hem, de är iofs 5-6år gamla just nu, men de är exemplariska nybörjar illrar. kan putta upp tråden om du vill?
edit: såg nu att du ville ha hona..
#11 det var dessa illrar som jag tippsade om trissan när du mailade och var intresserade av mina tjejer.

Jag har mailat de två hanarna faktiskt, i mailet så skrev jag att jag ville ha en. Men ägaren ville att illrarna skulle ha ett gemensamt hem har jag hört. och så e det lite dummt mot illrarna att sära på dom. jag pratade med mamma igårkväll, då sa hon att det kanske var ok med två illrar, men imorse sa hon att det blir dyrt och att vi inte kunde ha två, isf så får jag vänta ngt år så jag e mer van.
men om jag fick chansen skulle jag gärna köppt de två hanarna, då hon som har dom som akuthem säger att dom e jätte mysiga. Jag har dock inte fått ngt svar av omplaceringshemmet. Jag låg och tänkte igårkväll på hur det skulle vara med en hane, (kastrerad), och jag tror att jag vill ha en hane elr hona. vilketsom lixom. ;)
Tack för er hjälp.

Har fortfarande inte hittat en iller, Jag vill hitta en så seriös säljare som möjligt för att få den bästa illern, ska kanske spara på mej lite mer pengar. Somsagt så betalar mammsen alla andra kostnader så ni inte börjar klaga och säga att jag inte ska köpa iller om jag knappt har råd att köpa en ;) Men hon sa att jag var tvungen att spara ihopp lite pengar själv ;)
*Putt, putt* <3

*Putt* 
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, vet du :)

HAHA! ^^ Jag kan inte prata om annat än illrar! :P
Jodå, jag vet hur det är :D Min väntan var olidlig!

Det enda jag vill göra efter skolan är att komma hem till mitt rum (vilket är en timme från skolan), och fixa till mitt rum med gammla tröjjor på golvet och fina plädar och myshörnor. Längtar tills jag fått besked om en iller som kommer bli min, då kommer jag tömma och fylla kisslådorna helatiden!och åka till affären och köpa allt jag kan komma åt som illern skulle gilla :D
Kan bara inte vänta. Men jag vill ju ha den bästa och finaste illern som passar mej, det e inte så att jag tar första bästa ;)

*Putt*

*puttar igen* :D

#22 denna tråden är från 2007 så jag antar att denna inte är aktuell längre :P