Iller iFokus

Iller

Etikettersajtenifokus
Läst 4832 ggr
FerretCrow
0

NTD-Neural Tube Disorder

Är det någon som har råkat ut för detta i sin avel/valp kullar?

vet ni några bra länkar med info och berätta gärna om er erfarenhet av detta.

Vill läsa på om detta då det inträffat i Miilo och *** kull.

Sätt nu inte igång att smutskasta mig då detta inte är en sjukdom utan en missbildning som kan uppkomma pågrund av olika andledningar.

texempel:

• miljön
  • Kost
  • vaccine
  • genisk krock
  • med mera

Det kan även vara ärfligt men det är ingen säker ställt alls om detta.

det är även detta som förekommer när vi människor får missbildade barn och det är ju inget fel med detta.

Vet tyvärr många uppfödare som tycker detta är hysch hysch..

Men jag tänker iaf gå ut om detta då jag anser att det inte finns någon andledning att sopa under mattan.

skickar med en länk till dom som inte vet vad det är.

http://tech.groups.yahoo.com/group/Ferret-Genetics/message/3998

FerretCrow
0

Kan även tillägga att bilderna i länken är lindriga mot hur det kan se ut och då hade inte miilo och *** valpar fullt så stora missbilningar som dom på bilderna. så här var det mycket lindrigt.

ninaeliz
0

Håper at det ikke er noen som har opplevd dette.. Det må være grusomt…

Men på en annen side, så er det viktig å dele erfaringer…
Er jo interesant, selv om det er forferdelig…

LinaN
0

Vad otäckt det såg ut…. och om detta ändå inte är bland det värsta så är det ändå väldigt otäckt…. :/

Men som jag förstått. av det lilla som jag hunnit läsa, så är de valparna ofta död-födda. För tvi vale för att bli tvungen att avliva sådana valpar om de levde… :/

Tycker det är bra att man tar upp sånt hära, och det borde dessutom göras viss sammanställning på det som grund för en framtida forskning om vad som orsakar den här missbildningen. För att se om det finns heriditet eller om det är helt random….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sarae
0

Det finns en hel del information om detta på nätet, både på iller, men främst på människa, då det även förekommer hos oss.

Det är en utav de vanligaste defekterna hos illervalpar, och kan yttra sig visuellt annorlunda från fall till fall.

Satmaran
0

Hu, så hemska bilder!

Väldigt glad att jag har sluppit se detta hos oss!

Jag skulle inte våga avla vidare på min hona om detta hade dykt upp. Så stora missbildningar kan ju medföra att valpen inte kommer ut och därmed skadar mamman allvarligt.

Tack för att du tog upp detta FerretCrow! Jag har aldrig sett eller hört något om detta tidigare. Skrämmande och samtidigt så sorgligt!

FerretCrow
0

#5 det att inte våga avla vidare på honan ser jag som lite fel då felet bara kan ha varigt kombinationen med fler andledningar. och skulle det vara ärftligt skulle det ju inte behöva vara på just din hona som exempel. utan på hanens sida. om det skulle vara ett exmepl att detta senare visar sig vara ärftligt på miilos sida ska du sluta låna in hanar från *** då eller då miilo har alla dom generna i sig? vill bara förstå hur du tänker =)

Satmaran
0

Det var bara en omedelbar reaktion på bilderna jag såg.

Självklart skulle jag misstänka Salami som boven i dramat om detta dykt upp hos våra honor, eftersom vi inte sett detta tidigare. Då skulle valet vara enkelt för mig. Salami hade i så fall genast tagits ur avel. Om det dykt upp hos andra honor som inte är besläktade med våra, kan det ju vara som du säger en olycklig genkombination, som jag inte skulle vilja medverka till igen.

Mig veterligen har detta inte heller dykt upp hos ***. Men ska naturligtvis fråga honom om han sett detta fenomen, någon gång.

Jag har inte riktigt kunnat smälta dessa bilder än och inte heller satt mig in i problematiken, men du får gärna maila mig och berätta allt du vet.

Min reaktion var inte menat som någon kritik på något sätt och du vet att jag inte lägger mig i andras tänkande eller sätter mig till doms över någon. Förstår att du känner stor sorg över att det blev så fel. Naturen har sin egen vilja…. ibland vill den inte som vi vill.

Faxlin
0

Jag har råkat ut för detta två gånger faktiskt med iller. Men även med hund.
Det som är att man oftast blir skiträdd och slutar med avel på sin hona. Det gjorde inte jag. Men jag testade samma hane på en annan hona och resultatet blev lika där. Dessa båda honor var obesläktade. Så då var det lätt att konstatera att hanen var boven i dramat. Hanen togs då ur avel av den uppfödare som hade honom.

Men det är en risk man tar. Det är det dock alltid när man beslutar sig för att ta en kull på sin hona. Man måste veta att man kan förlora sin älskling när man tar beslutet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#7 nej jag tog det absolute inte som kritik utan jag ville bara förstå hur du tänkte=) Jag har heller aldrig hört om detta i *** uppfödning eller hos dom linjerna. men hojjta till när du pratat med honom =) kan inte heller smälta bilderna riktigt dom är riktigt hemska. och jag kommer absolute inte ta Miilo ur avel nu pågrund av detta. jag kommer att para honom med en annan hona och blir det då ntd valpar igen tas han ur avel då det då är ganska säkert på att det är i hans gener det sitter.

#8 men vad bra att hanen parades med en annan hona så att det blev uppkollat. detta ska jag göra med miilo oxå. men som sagt så kan det ju vara mer orsaker än geniskt. har även läst att forskare tror att vaccinet kan orsaka det precis som flera andra saker kan orsaka detta. det som är jobbigt är att det inte finns något svart på vitt vad som orsakar detta. men vi vet ju inte heller varför vissa människor får ntd bebisar=( Men roligt att få höra din erfarenhet.

sotlynx
0

Med tanke på hur bilderna ser ut har jag råkat ut för samma sak med två av mina kaninhonor som är helt obesläktade. Båda hade nyligen vaccinerats mot kaninpest innan dom blev parade. Efter det har den ena fått finfina bebisar. Den andra vågade jag aldrig låta få någon kull igen. Hon mådde dåligt och var deppig lång tid efteråt.

FerretCrow
0

#10 ja detta verkar ju vara bland det vanligaste bland missbildningar hos både djur och människor och det finns ju inget man kan göra åt. det enda man kan göra är att kolla om individerna som fått dessa ungar gar det i generna alltså ärftligt och har dom det får man ta dom ur avel.

Det folk måste komma ihåg är att detta är ingen sjukdom…så stöter ni på uppfödare eller om ni själv får detta så är er iller inte sjuk och uppfödaren/illern behöver inte smutskastas inom iller världen.

LinaN
0

Detta är ett stycke ur min senaste tenta som handlar om fostrets utveckling.

**Teratologi- läran om teratogena ämnen, risker för den prenatala utvecklingen hos ett foster.
Det är inte bara ämnen såsom de som finns i läkemedel oavsett om de är receptbelagda eller ej, utan även droger oansett om de är legala eller illegala droger, samt så är fysiologiska ting i högsta grad påverkande för fostrets utveckling; maternal stress, alltså stress hos modern under graviditeten, hormoner, inkompatibla blodtyper, kosthållning, moderns befintliga sjukdomar samt hennes ålder.
Grundstenarna i vilka effekter som en teratogen kan ha på fostret är följande tre:
**

• Dosen, hur stor dos? Dosens storlek anger omfattningen av skadan.
  • Disposition, vilka förutsättningar har modern för att metabolisera och bryta ner drogen och hur mycket av drogen/teratogenet kan övergå via placentan?
  • Tid, under hur lång tid och under vilken tid i fosterutvecklingen utsätts fostret för teratogenet? Vissa skador uppkommer lättare under en fas medan andra skador uppkommer vid en annan fas. Rent generellt är den mest kritiska perioden då fostret är som känsligast under den embryonala utvecklingen.

Man anser att teratogener kan påverka fostret så tidigt som en till två månader INNAN befruktningen sker, men att störst känslighet finns tre veckor efter befruktningen skett under den embryonala fasen.

tror att detta gäller alla varelser oavsett om man är människa, iller eller kanin.

FerretCrow
0

#12 jo precis man ska absolute inte ta ett djur ur avel bara för att detta inträffar en gång eftersom det finns så otroligt mycket som kan ha orsakat detta. tack det är mycket fin info du bidrar med =)

LinaN
0

#13 sålitet så. Tyckte det var relevant i frågan, och igårkväll hade jag inte hjärnan med mig att se att det gällde samma sak ^^

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske var det något sådant som min Lina råkade ut för när hon parades efter att ha fått en P-spruta när hon var ca 5-6 månader gammal. Hon löpte först igen efter ca 1½ års tid, när jag då parade henne fick hon så småningom 3 valpar. Alla 3 var mycket längre än normalvalpar är, normalvalpar är ca 5-6 cm långa medan Linas valpar var ca 10 cm och väldigt smala. Alla såg dock normala ut i utseendet, dvs att dom hade inga krökta nackar, saknade inga lämmar och liknande. Dom var bara mycket längre och mycket smalare än normalstora valpar. Har tyvärr inga foto på dom då jag inte ansåg att jag ville ha det. Lina parades om året där på igen och fick då 6 normalstora och friska valpar, så jag har själv hela tiden tillskrivet  missbildningen och dom döda valparna på P-sprutan hon fick när hon var 5-6 månader.

Fotot är på Lina med sin 2:a och normala kull som idag är snart 5 år gammla.

Satmaran
0

Nu har jag pratat med ***. Han känner inte igen detta alls och har inte haft missbildningar hos sina djur. Inte vad han sett i alla fall, honor kan ju dock ha ätit upp valpar som varit defekta. Det vet man ju inte. Men det känns i alla fall betryggande att det inte är något som han känner igen.

Himmel, det är ju så mycket som kan spela in, just vaccinering för nära inpå parningen eller under graviditeten. Läkemedel, eller ex. frontline, eller stronghold!! Kemiska ämnen i filtar eller sovpuffar, som inte tvättats innan användning! Tidigare p-spruta! Något i kosten! Många frågetecken där?????

ferretgirl
0

Jag stod just i begrepp att vaccinera Agnez när hon skulle paras, men så av personliga saker fick jag ringa och be om en ny tid för det. Så jag fick tid den 30 mars, men även denna tid fick avbeställa pga att det kom grejer emellan. Var meningen att jag skulle ringa idag och få en ny tid till nu på fredag torsdag eller på tisdag. Men detta får nu vara tills efter Agnez har fött ev valpar, dom beräknas födas nu mellan den 15 och 20 april. Så jag kommer inte att risker något där inte, så när hon har fött valparna så kommer hon att vaccineras. Och jag vaccinerar alltid mina valpar inna försäljningen, och Agnez har alltid vaccinerats så hon borde ju ha lite antikroppar att ge sina valpar.

FerretCrow
0

#15 detta kan ju ha varigt ntd då valparna inte behöver ha synliga missbildningar utan kan ha inre fel.

FerretCrow
0

#16 ja allt detta kan spela in och även ännu mer. kan vara även kemikalier och liknande vi använder att göra rent med eller bara stress under honans graviditet man inte ens själv märker av. så om detta inträffar behöver man inte riva ner himmel och helvete så att säga.

#17 tror jag skulle gjort samma sak i din sits känner jag =)

LinaN
0

#19 gällande kemikalier så föresråkar jag grönsåpa. det är den naturligaste rengöringsmedlet vi kan köpa i affären och jag använder det till hästen, i stallet, till kläder, ibland till mitt egna hår, och även till att rengöra illrarnas bur och lådor, samt kattens låda.

Pirjo
0

#0 Vilken typ av NTD är det du frågar efter? NTD (som ju faktiskt vanligtvis brukar översättas med Neural Tube Defects också) är ju inte en sjukdom i sig, utan en sammanhållande benämning på en hel grupp av medfödda neuraltubsdefekter.

sarae
0

Vill bara ge dig en ros ferretcrow, för att du går ut med det här!

Ntd, är mycket vanligar än vad folk tror, och jag tror att en hel del uppfödare råkat ut för det, och antingen inte känt igen det och bara avfärdat valparna som dödfödda, alternativt att folk inte vågar gå ut med det.

Vad gäller ntd på männsikor, så spekuleras det i att det kan orsakas utav folsyrebrist, diabetes hos den gravida kvinnan (tillför insulin), att kvinnan äter nån form utav antiepileptikum, och en rad andra yttre faktorer, förutom att det kan vara ärftligt. En familj som en gång drabbats utav NTD hos ett barn, löper större risk för att drabbas utav det igen.

Tilläggas bör, att i en kull med ntd valpar, så kan det finnas levande valpar som antingen inte är drabbade alls, eller som r drabbade, men det inte syns på dem i början. De kan ha en normal tillväxt de första veckorna, men sedan när valpen tar näta steg i utvecklingen, och ska börja äta fast föda, så tar utvecklingen stopp. valpen blir "efterbliven" så att säga, och stannar på en 3 veckors valps nivå, och är oförmögen att börja äta själv.

FerretCrow
0

#20 japp det är grönsåpa här oxå =)

#21 vad jag uppfattat så ska detta vara exakt samma sak. men har lite olika namn bara. det är alltså missbildningar hos människor och djur som kan påverkas av olika saker. har du någon erfarenhet av detta piro? vore snällt om du isf kunde dela din information med oss =)

#22 tack Skäms *rodnar* jag känner att detta är inget att sopa under mattan med då det varken är honan eller hanen det behöver vara fel på utan det är något annat som spelar dom ett spratt=( men som sagt vill jag försöka få mer kött på benen om detta så att jag sedan kan lite mer om det åter igen uppkommer i min avel i framtiden.

Just nu känns det bara väldigt jobbigt. Jag har fått lite skit för detta nu om att det är mitt fel som lånade ut Miilo i avel fasst jag inte var erfaren och hade tage kullar på iller med mera. men hallå? hur ska man kunna bli erfaren om man aldrig ska få starta. och jag känner att jag tagit mitt ansvar som ägaren till hanen. dagarna innan valpningen har jag pratat med honans ägare dagligen och hört hur det är med honan. sedan dagen under valpningen pratade vi i omgångar hela dagen och även idag har vi pratat. Har även läst och försökt få fram och lära mig mer om jusst ntd och ringt folk som har erfarenhet. jag har knappt sovigt en blund inatt och har gråtigt som en idiot nu på morgonen för att detta hände kullen och att *** skulle få utstå detta. Hon tvättar fortfarande sin valp och pysslar om den Gråter vad mer begär folk att jag ska göra?

LinaN
0

#23 man måste börja någonstans. Men så fort det gäller djur så kan man få rätt mycket skit om man inte "gör rätt" men vem bestämmer vad som är rätt?

Den som haft 20 problemfria kullar? Eller är det den som har haft otur och fått problem med sina kullar? Är det den som aldrig tagit en kull öht?

Det är strongt av dig att ta upp detta, att bringa det i ljuset och ta upp detta till diskussion. Men den som går i spetsen för sådana här diskussioner får ofta massor skit på ett eller annat sätt, och det av olika anledningar. Det kan vara pga att andra känner att de hade velat göra det, men du gjorde det. Det kan utlösa känsloreaktioner som inte alltid är positiva. Vill du prata med någon så skicka mig ett pm så pratar vi där.

Det är ju fortfarande inte säkert på att det är Miilo det är fel på, det kan ju lika gärna ha varit något annat som spökat, miljö-gifter/teratogener mm. Men om man inte har provat alls så vet man ju inte hur resultatet blir.

FerretCrow
0

#24 jo jag kan inte heller förstå vem som ska ha rätt och vem som ska ha fel=(

Får ju hellre infon om ntd hos någon som kanske bara haft 3 kullar men råkat ut för detta i varje kull än någon som haft 50kullar som aldrig fått erfara detta, men det är ju då min åsikt i det hela.

Och som sagt kan det vaar mycket som spelar in. Miilo kan bära på detta det sopar jag absolute inte under mattan men det kan även vara honan som bär på det. Honan kan även haft stress eller brist på vitaminer eller någon annan andledning.

ferretgirl
0

#22# använder också för det mesta grönsåpa (9 av 10 gånger) när jag rengör illrarnas burar och toalådor. Har det tagit slut och jag får en fix idé att jag måste rengöra burarna precis just idag, då tar jag oftast antigen bara lite diskmedel eller t.o.m hårschampoo bara för att få det något så där rent (detta för att då man har det själv och stoppar fingrarna, så inbillar jag mig att detta inte är lika farligt som t.ex ajax eller vad man nu har för rengöringsmedel för golv och andra ytor). Men oftast så har jag såpan hemma och gör rent med det, då jag även har detta till mina golv, skåpsluckor och ugnen så tar det ju slut ibland och då använder jag diskmedel eller schampoo åtminstone i burarna och toalådorna.

FerretCrow
0

#26 jo att använda det någon enstaka gång tror jag inte har någon påverkan =) så du kan nog städa idag med det och ha gott samvete iaf.

Pirjo
0

#23 Nej,  Neural Tube Defects är inte bara en sak utan det är som jag sa ett sammanfattande namn för ett antal olika defekter orsakade av missbildningar i nervsystemet . Och det är därför jag också frågar vilken av dom olika typer av  defekter som du frågar efter.

FerretCrow
0

#28 jag undrar om allt inom detta =) ju mer fakta man kan få ju bättre är det=)

Pirjo
0

Jag har själv blivit förvanad av mina mentorer att sånt här kan hända  i o m att det var en silvertomte jag skulle ta kull på. Och risken för NTD-skador är stor när det gäller silver/silvertomte/DEW  och/eller dom som har anlagen när det gäller att att kombinera dom rätt. 

Varför jag frågar om vilken typ av NTD som du vill veta om är för att jag bara har erfarenhet av en typ - ryggmärgsbråck. Och synligt ryggmärgsbråck är inte vackert kan jag tala om.  Jag har hanterat och haft att göra med både levande och döda valpar med ryggmärgsbråck, och det är inte kul vackert. 

Väldigt många av dom valpar som drabbas av NTD-skador kan man inte ens veta att det är det, det handlar om - kan du verkligen se skillnaden på en ofullständigt gånget foster och en NTD-valp? Beroende på hur länge och hur många gånger som hona o hane har parat sig så kan det finnas skillnader på ålder och utvecklingsgrad på valparna. 

Inget illa ment, men man ska nog vara väldigt säker innan man rakt av sätter diagnos på varför valparna dog, specielt när man inte sjäv varit där och kunnat undersöka dom valpar som fötts utan bara haft foton att utgå ifrån.   Om det varit grava missbildningar och då är det lättare men du säger att det inte var det och då undrar jag bara hur ni kan rakt av få det till NTD? Det finns ju faktiskt andra orsaker till att valpar dör också.

FerretCrow
0

#30 okej. jo jag har visat foto för några andra uppfödare dom kan lite om detta och dom berättade för mig att dom trodde det var ntd som jag aldrig hört talas om. och när jag började kika på bilderna på nätet och dessa valpar såg jag en sen helt klart var en ntd valp.

Dom har huvuden böjda som en valp inte ska kunna ha och dom är helt raka i kroppen och inte böjd som en liten korv och från den minsta till den största valpen är det nästan dubbla storleken som skiljer och hur kan detta uppstå om illrarna paras i 2-3 dagar?

även huvuden var lite konstigt formade. vad tror du annars att det kan vara pirjo?

Faxlin
0

Jag har också sett bilderna. Men anser att bilder är svåra att avgöra något med faktiskt. Så jag håller med Pirjo där. En bild kan vara så oerhört missvisande. Det kan vara n fel vinkel. Att man lagt den döda valpen fel. Dessa valpar var dessutom gnussade av ägarna för att försöka få liv i valparna. Så mycket spelar in. Jag vill personligen inte uttala mig om just dessa valpar utan att ha sett valparna irl. Ett foto kan ljuga faktiskt.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#32 så smurfina har visat dig bilderna då eller? för jag har ju inte gjort det. kan inte du kolla på valparna i verkligenheten eftersom ni båda bor i gävle?

Pirjo
0

Att det finns skillnad på storlek säger faktiskt ingenting - det kan finnas väldigt stora storleksskillnader mellan valparna i en kull utan att det på något sätt är onormalt (har själv haft det i en kull - den minsta valpen var i princip bara 1/3 så stor som den största). Och jag vill inte ens spekulera i någon orsak när det gäller den här kullen när jag inte själv sett valparna IRL och inte vet alla omständigheter. Och jag håller med Åsa - när det gäller foton så är det mycket som spelar in när det gäller utseendet på valparna. Och det skulle ju alltså inte vara så grova defekter som i dom bilderna det har länkats till i #0 - alltså kan just bildvinkel + att man försökt få liv i valparna ge en missvisande bild.  Jag säger alltså inte att det absolut inte kan vara NTD, utan säger bara att min åsikt är att om det är eller inte är NTD går nog inte att i detta fall inte går att bestämma på grundval av foton.

Dom valpar (2 kullar, en hos mig och en hos en annan uppfödare) som jag själv bedömt som NTD har jag alltså själv hanterat och sett IRL och också vetat bakgrunden till och också trolig orsak till hur det kommit sig att dom fått defekten plus att hos ca 80% av dom valparna var defekterna grova av typen öppen skalle med synlig hjärna osv.

Faxlin
0

#33: Ja jag har fått se bilderna av Pia såklart. Jag ska kika på valparna med. Det är redan bestämt.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#34 okej men vad var deb troliga orsaken i dom kullarna tror du? något som vi andra inte tänkt på här?

#35 ok till mig sa hon att någon med extremt lång iller uppfödnings erfarenhet skulle kika på dom. och hur länge kan man igentligen vänta? är det så bra att vänta tills efter påsk att undersöka dom?

FerretCrow
0

Nu är åsaF en av dom som tittat på valparna och det var någon möjlig ntd men vill ju gärna ändå att folk skriver här så att man lär sig.

Denna kommentar har tagits bort.
Faxlin
0

Dessa valpar såg inte ut att vara missbildade överhuvudtaget. Det var en jämnstor kull. Visst fanns det en liten storleksskillnad mellan den största och den minsta, men inget som är onormalt.
Hullet var fint på dem alla och de var välutvecklad med allt på rätta ställena.
Inget konstigt mer än de valpar som blivt illa tilltygad av honan när hon försökte få ut de döda valparna ur sig.
Men då hela kullen strykit med kan man aldrig garantera vad som är fel. Dock var dessa valpar lite större än vad jag de borde ha varit. Så jag tror att de dog redan innan förlossningen då de inte kom ut när de skulle.
Men detta är helt och hållet min personliga åsikt med hänsyn till den erfarenhet jag har av missbildade avkommor (både från iller och hundar) och friska avkommor.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

#36 I vårt fall var den troliga orsaken genetiskt från hanens sida. Honorna var helt obesläktade och dom hade t o m olika pälsfärg. Från början misstänkte vi faktiskt att det kunde var vår egen hona (silvertomte) och kombinationen med just den här hanen, men samma hane fick alltså en kull till med exakt likadant skadade valpar och det var med en viltfärgad hona och då var det ju ganska klart att det inte kunde vara vår hona eller ens någon typ av miljöpåverkan . Och vi fick senare reda på att en släkting (en helbror) fått kullar som dött, men att ingen tänkt på att informera vidare om det (troligtvis pga okunskap om vad det kunde ha för betydelse)….och att det i dom kullarna också kunde ha funnits skadade valpar….

Och jag tycker att det inte är någon mening att hålla på o skylla sånt här på nån överhuvudtaget. Sånt här händer och vare sig orsaken är genetisk eller beror på andra faktorer så är det ingenting som man kan förhindra i förväg - det finns ingen VDN-märkning på djuren och det går inte att förutspå allt i förväg heller. Tyvärr så verkar det alltid finnas såna som gärna letar efter syndabockar i situationer som denna, har ju själv blivit beskylld för både ett som annat i liknande situation.

Och när det gäller att ett avelsdjur fått en kull som ev har dött av NTD-skador så är ju enda chansen att kolla om orsaken är genetisk och från vilken sida, att man provar hane med annan hona och hona med annan hane. Och sånt går ju inte att göra i förväg, nån gång måste ju vara den första för både hona och hane. Och om det då händer nånting sånt här så vet man i alla fall att vara förberedd om man testar  en gång till….

Har du jämfört stamtavlorna och kollat på vad det finns för pälsfärger och teckningar i linjerna och hur nära dom finns?

FerretCrow
0

jag har nu fått bilder från en kull i *** linjer och där det förekom ntd, så nu vet jag tyvärr vart det kommer ifrån. kommer inte att namnge denna person då jag lovat att inte göra det. det räcker för mig att veta att det inte är miilo som bär på detta. såklart är jag medveten att detta kan uppkomma utan att någon iller har det i generna, men det med att miilo ska bära på detta ä'r jag inte alls längre orolig för.

#42 tack så hemskt mycket pirjo för bra info =)

cacao
0

NTD är intressant att läsa om precis som alla defekter som uppstår så måste exempel finnas för att man också ska lära sig och tyvärr blir det ju då kullar som drabbas och inte så skoj för dom kan man gott säga!

NTD är vad jag vet inte bara en defekt som förärvas utan beroende på miljö och annat så kan den också dyka upp helt utan att någon av föräldrardjuren är genbärare av någon defekt.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Pirjo
0

Nu med info från Åsa om hur valparna såg ut förklaras i alla fall lite av utseendet, dvs t ex "dom är helt raka i kroppen och inte böjd som en liten korv". Enligt min erfarenhet så är ofta stora valpar inte böjda på samma sätt som valpar i normalstorlek. Plus att döda valpar inte heller behåller den böjda positionen. Och eftersom mamman t o m haft problem med att få ut dom kan ha gjort att nackarna böjts. Som Åsa säger så låter det faktiskt som att valparna ev dött redan innan födseln startat eller under själva födsloarbetet, vilket ju också skulle förklara svårigheterna med att få ut dom. Hur lång blev dräktigheten? Tyckte mig förstå av Åsas inlägg att dräktigheten gick över tiden?

Faxlin
0

#49: Dräktigheten vad 43 dagar. Men som vi vet så är det 42 dagar +-2 dagar som räknas som normalt. Jag skulle tippa på att dessa valpisar skulle kommit ut okej om de fötts dag 40 istället för 43 eller kanske ännu hellre dag 39.

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

#48 Visst är det så att NTD också kan förekomma pga miljöfaktorer, men när det gäller iller så har vi också nånting special (som vanligt när det gäller iller), vissa pälsfärger ger högre risk. Silvertomte t ex sas redan i "gamla tider" bära på en "dödsgen" som orsakade döda kullar om man parade silvertomte med silvertomte - DEW ska visst vara bärare av samma letala egenskap enligt det jag läst.

Pirjo
0

#50 Vilken dag i parningen är dom 43 dagarna räknade ifrån?

Faxlin
0

#52: Första dagen.

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

#54 OK, då har dom nog vuxit i rasande takt dom sista dagarna och hade kanske klarat sig om dom fötts lite tidigare precis som du säger.

Faxlin
0

#56: Ja det är vad min erfarenhet sade mig av undersökningen av de små. Och jag undersökte dem alla väldigt,väldigt noga. Kontrollerade allt på dem från nos till svans. :-) Tragiskt i alla fall när så små liv försvinner utan att ha hunnit leva. Men huvudsaken är att honan mår bra i alla fall. Det är en fin tös.

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

#57 Håller med dig, det är alltid lika tråkigt när en hel kull stryker med, oavsett orsak. Och det är en grym början för den som tar sin första kull på sin hona.

Faxlin
0

#58: Ja det är verkligen en hemsk början som inte önskar någon.

Audiatur et altera pars

Smurfina73
0

#50 ..Räknar vi från den första dagen så blev det tom dag 45.

Vi kände tydliga röresler dagarna innan..men kan bara varit från den enda valpen som levde. Jag är rätt så säker på att alla andra var döda redan INNAN dom föddes då hon hade svårt få ut dom…jag lära hjälpa till..Hon gick till lådan hela tiden för det kändes väl som hon var nödig..kroppen hjälpte inte till som den ska.. Röck in och hjälpte ta bort slemsäcken och försökte massera liv.Direkt då hon märkte dom inte andades så stack hon till den lille pipande killen

Iomed att hon sen fick en till unge ett dygn efteråt , samtidigt med moderkakan, så misstänker jag att mjölken kanske inte rann till riktigt..så den lille helt enkelt svalt ihjäl.

Grynet var väldigt mån om den..fortfarande efter att den dött så skötte hon den ömt. Det var den enda hon inte ville lämna ifrån sej efteråt. Jag hörde tydligt smackande och den lille hittade det han sökte på mammas mage…självklart i efterhand önskar jag att jag hade stannat vaken ännu en natt för att hela tiden kolla allt fortsatte vara ok. Om Om Om…huvvet är fullt av OM. 

Rikare i livets rygga nu och bär det med mej och kommer göra ett nytt försök med Grynet så småningom. Vill hon ska få bli mamma och vara mamma en gång innan hon sen får gå i buspension..=). Hoppas självklart det går bra den gången och kommer nog iakta försiktighets åtgärder..framför allt vaka henne som en hök.

Pirjo
0

#60 OK, då är det nog t o m förklarligt att dom hann växa sig så stora.

Håller tummarna för dig med ditt nästa försök!

Satmaran
0

Oh Shit! Hoppas att Salsa bestämmer sig för att krysta ut sina småttingar snabbt som tusan nu då!!! Det bubblar och pyr därinne, men Salsa visar inga tecken på att verkligen vilja få ut de små!

Hon kan ju ha tid på sig till lördag, men nu blir jag orolig!!!

Ingen av mina har någonsin gått över 42 dagar från första parningstillfället, så jag har ingen erfarenhet av detta.

Otroligt vad det gått snett för många av tjejerna detta året! Skrämmande!!!

En parentes i det hela. (TVI!! och åter TVI!! för kontrakt!!! Vettiga överenskommelser mellan parter som litar på och förstår varandra är det enda som krävs. Pengar är inte allt! Går det åt hel**te, så kan man väl inte se till kontrakt? Någonstans måste väl känslor, empati och förnuft spela in?)

Men det kommer ju från en Satmara som aldrig varken skriver eller skriver på kontrakt ;)

LinaN
0

Så gott folk! *tar på sig adminhatten*

**Nu har jag städat upp litet i konversationen, eftersom det förekom en del otrevligheter som kunde ha tagits via pm eller via Medarbetare och Sajtvärd istället. Som Medarbetare har jag den möjligheten och det ansvaret att hjälpa till att hålla en trevlig ton här på forumet. Vilket jag nu enhälligt gjort.
**

Men jag hoppas att det nu framöver kommer hållas en vänlig ton och att vi kan fortsätta diskutera NTD men vi behöver inte dra in vems gener som ställer till det i någon specifik linje.

Ingen mer pajkastning i någondera riktning.

*tar av sig hatten och återgår till den vanliga LinaN*

Smurfina73
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#61 Tack för dom orden…Första tanken då jag fick veta att DET var det och inget annat var förtvivland..då bestämde jag mej för att inte vilja genogå det mer själv eller låta henne gå igenom det.  Men idag då jag kunnat lämna dom första hemska dagarna bakom mej och fått det som var min egen känsla bekräftat så känner jag helt klart för att göra ett nytt försök i framtiden.

Satt en lång stund med Grynet inatt…då lugnet åter lagts sej efter första glädjelekarna då gon träffade sina "homiez"….Hon låg på rygg med slutna ögon ..såg ledsen ut i mina ögon…jag masserade hennes mage lugnt och pratade om det och att hon SKA få bli mamma och sen få leva med sin bebis resten av sitt liv. Precis som min katt Gizmo fick göra. Tyvärr gick hans mor bort i cancer för nåt år sen men han fick ha henne vid sin sida lääänge.

Sen fick hon Vetegrodds slickar och lite grädde innan nattning…Så OM inge efterverkningar kommer nu så lovar jag att ett nytt försök kommer göras. =)

Önskar det var den bilden som jag såg framför mej än…dagen innan..

Smurfina73
0

#62 TACK TACK TACK!!! Gissa vad det värmer.

Håller helt klart med om att det så borde vara. För mej är det en självklarhet att faderns sida har första tjing på valfri valp, alt kostnaden för att den säljs. Han ska ha sitt utan tvekan.

alla ni som har såna underbara pälsisar som precis börjat kladda med maten och snart hänger i gardinerna och tar sej upp på ställen du trodde var omöjliga..Pussa extra för varenda bus..hehe.. Jag följer era foton med en liten tagg i hjärtat…

FerretCrow
0

*Redigerat av sara, medarbetare*

cacao
0

Respektera nu forumets regler och vad LinaN skrev i tråd #63

Det hela är nog så tragiskt utan att ni officiellt behöver delge resten av forumläsarna vilken som gjort och sagt vad och hur kontrakt osv är upprättade. Ni har nog bägge blivit en eller fler erfarenheter rikare av detta oavsett om det skedde på bekostnad av en förlorad kull.

Tråden handlade om en defekt, låt den forstätta att handla om det då ämnet är både intressant och viktigt.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Nea
0

Nu är det lätt att vara efterklok. Men ett litet tips till nästa valpning och för de som skall ha valpar snart. Har inte valparna kommit på dag 42 från första parningstillfället skulle jag råda er att åka till vet. och starta det hela. Då vet man att valparna kommer ut i tid och att de förhoppningsvi inte är förstora för honan att födas pga av överburenhet.

Detta är inte första fallet med en hona som har gått över tiden där det blir komplikationer jag har hört talas om. I vissa fall har de fått snitta honan. Efter detta har de erfarna uppfödare jag har pratat med sagt att om det inte har hänt något dag 42 så åk in med honan för att starta det hela för att öka chansen att rädda valparna och framför allt för honans skull.

Satmaran
0

Bra råd, men i Salsas fall så är jag inte säker på när parningen ägt rum. Salami kom hem på måndagen. Då hände inget. Han gjorde sina försök, men Salsa var inte alls välvilligt inställd. Den enda fullbordade parning jag såg, var först på lördagen, men även då lyckades hon slita sig lös efter 10 minuter. Efter det försöket rörde han inte henne mer! Det kan ju ha hänt något på onsdagen, när jag var iväg några timmar, men jag tror inte det.

Livliga krabater huserar där inne i alla fall ;) Om de inte rör på sig, så åker jag så klart in med henne. Men än så länge ser ju allt bra ut och det är ju troligt att de kom till på lördagen. I så fall är hon idag på dag 40.

Faxlin
0

De kan dock röra på sig även om honan har gått för länge. Så det är det som är lite knasigt i sådana här fall. Men jag håller tummarna för henne.

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

Nu har det ju efter Åsas "inspektion" visat sig att den här kullen inte drabbades av NTD så det finns ingen orsak till att diskutera denna kull ytterligare. Förutom på en punkt! Det tål att tänka på att inte basera "diagnos" av NTD, speciellt i milda fall, på enbart foton, det måste till en rent fysisk inspektion. Döda valpar ser inte ut som levande valpar i stillhet, och som Åsa sa i tråden tidigare, det finns många faktorer som kan vara missvisande i en bild (bildvinkel, olika åtgärder man tagit till för att återuppliva valparna, saker o ting som skett under födsloarbetet osv osv) och som man måste, och kan  ta hänsyn till vid en fysisk inspektion.

En överlevande NTD-valp behöver inte heller nödvändigtvis uppföra sig enligt textböckerna. En överlevande i en av dom kullarna som jag haft erfarenhet av visade alltså inga fel och han utvecklades precis som en normal valp, började äta själv, men hittades sen död, utan synbar dödsorsak, när han var drygt 4 veckor gammal. Han var alltså den enda som överlevde födseln i en kull där dom döda valparna hade grava NTD-skador. Så på ett sätt är det faktiskt nästan bättre (hur galet det än låter) att alla valpar dör redan vid födseln. Det blir ett ännu större trauma när en valp som utvecklats fint i t ex 4 veckor, sen dör knall o fall utan synbar orsak, man har ju då hunnit bilda starka känslomässiga band till just den valpen.

#69 Håller tummarna för att allt går bra!

Smurfina73
0

Håller med om att det är mycket lättare för alla inblandade att hantera om alla föds döda. Jag var oxå helt inställd på att det kan hända speciellt då det inte varit extremt med rörelse i magen. Vi fick känna efter riktigt för att känna. Tills det hade jag tom funderat på sken dräktighet. När jag inspekterade bebisplatsen och sen igen efter ca 30 minuter då jag tycktr mej höra pipande som inte kom från programmet på Animal Planet så blev jag överlycklig. Det fanns ungar ändå…=) .

Det trista så här i efterhand då det konstaterats det inte var så är att jag helt säkert vakat henne så den lilla åt eller annars börjat med stödmatning…men iomed det var så säkert med just diagnosen så bestämde vi att naturen får ha sin gång.

Jag tror nog att han hade haft stora chanser att överleva i sånt fall iomed mjölken antagligen skulle runnit till riktigt efter moderkakans utkomst senare under dagen/kvällen. Grynet hade även fullt upp med att tvätta och greja och då hon antagligen inte kände sej klar så kunde hon inte slappna av och bara låta amma. Hade behövt hjälpa och hela tiden lägga på plats. Det räcker med så kort tid utan för en sån liten krabat.

UlrikaD
0

Först och främst vill jag beklaga så jättemycket för att Grynet inte fick bli mamma den här gången. Måste varit en hemsk upplevelse både för Grynet och matte.

Sen undrar jag om man verkligen kan vara säker på att det inte är denna sjukdomen bara för att en enda person studerat de döda valparna. Borde inte någon som har sett döda valpar med just denna sjukdomen tittat på dem för att veta säkert?

Det är ju många gånger så att uppfödare har olika åsikter om olika saker. Någon annan uppfödare kanske skulle sett något annat på dessa valparna? Bara en tanke…

Sen vill jag bara tillägga angående kontrakt det är man ju faktiskt två om. Även om en person skriver ett kontrakt så är det ju upp den till som ska skriva på om man tycker att kontraktet är ok eller inte. Tycker man att kontraktet är fel så antingen omförhandlar man det eller så skriver man inte på helt enkelt. Man ska ju aldrig skriva på någonting som man inte tycker är riktigt. Samma som vilket kontrakt som helst. Man köper ju tex inte en bil och skriver på ett kontrakt att man ska betala ex 1000 kr för bilen varje månad i resten av sitt liv. Då köper man bil någon annanstans.

Ännu en gång, beklagar sorgen, men jag är så glad att Grynet mår bra, det är ju alltid det viktigaste!

Pirjo
0

#73 Letar man efter en 100% säker diagnos på forum, så är man nog ganska så illa ute. Den säkraste diagnosen kan bara en veterinär göra och ofta kan inte ens h*n garantera att diagnosen är absolut 100% säker.

En erfaren uppfödare vet hur en död valp ser ut och kan också bedöma ifall det finns synliga missbildningar (dvs det som påstods i detta fall) eller att valparna inte ser normala (med tanke på att dom är döda) ut och det spelar ingen roll om man är väl förtrogen med NTD eller inte. Men visst kan man göra olika bedömningarberoende på ens egna erfarenheter.  Hur en död valp ser ut är också individuellt och det finns inget facit där heller som man kan gå efter, det hela baseras helt egentligen helt på vad man har för erfarenhet av sånt. 

Sen är det ju faktiskt också så att NTD i vissa fall inte ens är synligt, men i detta fall har ju ferretcrow t o m gett en beskrivning på det hon och "några andra uppfödare som har kunskap om detta" uppfattat som missbildningar.  Vilka i mina ögon verkar vara helt normala saker som troligtvis orsakats av den förlängda dräktigheten, den svåra förlossningen och återupplivningsförsöken. Man får inte heller glömma att en död kropp reagerar annorlunda på saker och ting än en levande kropp och att det då kan uppstå missformationer som det är lätt att missta för medfödda skador om man inte varit med om sånt tidigare.

UlrikaD
0

#74 Du har självklart rätt i detta. Det jag funderade på bara är om man kan göra en helt säker diagnos på en människas åsikt? Just om det finns misstanke om genetiskt fel så kanske det är lika farligt att gå ut och säga att det INTE är det som att gå ut och säga att det ÄR det. Om du förstår vad jag menar? Det kanske hade behövts fler par ögon och ev. någon som sett just denna defekten som det pratas om på riktigt.

Pirjo
0

#75 T o m en veterinär är ju bara en person, om man nu inte rantar runt till ett flertal. Och som jag sa så lär man nog inte få en helt säker diagnos ens av en veterinär - diagnoser bygger ju på både en persons grundkunskaper och på erfarenheter. Och hur  en död valp ser normal ut (utan missbildningar) är  nog dom flesta lite erfarna uppfödare, som varit med om döda valpar, ganska så överens om. 

Som det står redan i början av tråden så kan alltså NTD orsakas av många olika saker och behöver alltså inte vara genetiskt betingat. Att få reda på ifall nånting sånt i ett fall är ärftligt betingat går bara att få klarhet i genom att para honan med annan hane och hanen med annan hona och då ska dessa nya partners inte på något sätt vara besläktade med tidigare partners (blir lite snurrigt att försöka förtklara, hoppas du förstår vad jag menar). Det var ju så t ex jag kom underfund med att hanen i vårt fall troligtvis var den som gav NTD-valpar och att det i det fallet var ärftligt betingat inte orsakat av miljöpåverkan. Det finns ju inga tester man kan göra för detta, än så länge i alla fall.

En sak till ang NTD - NTD är alltså ett samlingsbegrepp på ett antal olika defekter och dom defekterna visar sig olika på dom drabbade valparna. Jag frågade ju faktiskt ett flertal gånger vilken typ av NTD det var som man misstänkte, men fick inte något svar. Var och en av dom olika typerna visar sig också olika på dom drabbade djuren och det kan t o m skilja sig på hur hur t ex ryggmärgsbråck ser ut på olika djur. Alla NTD-skador ser inte likadana ut så har man sett en så betyder det inte heller automatiskt att man vet exakt hur alla andra kan se ut.  Det man utgår ifrån är hur en normal död valp ska se ut.

Faxlin
0

#75: Du har rätt. Självklart är flera människors åsikter som själva har upplevt detta bara positivt. Nu gick itne det i detta fall tyvärr. Och erfarenheten har jag av detta i två egna illerkullar och sedan genom hundaveln med. Dock tar inte detta bort att det hade varit välkommet med flera ögon av fler som är bekant med det hela.
Sedan vet jag också om att jag skrev att det var min personliga åsikt med tanke på min egen erfarenhet. Så jag har inte gått ut och sagt att det INTE är det, bara att jag betvivlar det. Läs gärna mina inlägg igen högre upp så ser du detta och också att jag påpekar att det är personliga åsikter det handlar om.

Audiatur et altera pars

Smurfina73
0

Vad jag förvånades över var att jag inte såg något tecken på missbildning alls. Fick det en kattmammas första kull (åt ppiller utan vetskapen om att hon kräktes upp dom)..då syntes det direkt.

Jag hade inte ens tänkt den tanken..men å andra sidan så hade jag vid det ögonblicket aldrig sett varken en nyfödd illervalp eller en dödfödd sådan. Men självklart fanns skillnad på dom om man jämförde med hur dom såg ut då dom kom ut och sen när mamman slutligen "slängde ut" dom…

Jag ville att ett par ögon till fick se dom..speciellt någon som varit med om en hel del djurfödslar…inte då bara iller. Viktigt för mej att veta ifall jag ens ska våga para igen och framför allt att inte sträva och tro det är något fel på dom om dom föds med sådant utseende. Jag tror att varje "mormor" känner instinktivt direkt om något är helt fel med bebisarna.

Kändes viktigt med ett par ögon till..någon som vågade klämma lite mer och undersöka…Även om där funnits nå konstigheter så finns det extremt mycket annat som kan ha gått fel än just NTD. Väldigt vanligt med dödfödsel bland illrar ändå..speciellt bland första gångare. Det var något jag hörde från alla håll under dräktigheten oxå..att inte bli rädd om det händer.

Jag tror det är farligt att gå ut med något sånt om man inte själv sett dom i verkligheten…speciellt om man inte har stor erfarenhet av det själv.

Jag hade inte tjänat det det minsta på att inte vilja få ut det OM så varit fallet..
Vill juh absolut inte uppleva det igen och då är det viktigt få kunskap.
Jag känner tillit till Åsas erfarenhet och min egen magkänsla.
För mej var det en enorm lättnad ..för tillfället….Mn det kommer säkerligen finnas med i bakskallen nästa gång…kommer inte slappna av innan dom 4 mest kritiska veckorna passerat.

Smurfina73
0

NÄR ska man misstänka genetiska fel? Om man hör någon få döda valpar eller? JAG hade inte en endaste tanke på den saken innan jag fick läsa om det här ute.

Visst..om man själv misstänker att ens egen iller bär på något och sen parar den och det går fel…ja då kanske det ligger nära till hands…men inte är det det första man tänker om någons valpar dör? JAg skulle iallafall inte göra det..men å andra sidan har jag inte utnämnt mej som illerproffs heller..fast jag köpte min första lilla tjej-91. (Av en kille från Skåne som kom till Gävle med en släpvagn full med små små iller valpar)

FerretCrow
0

Någon dom kanske fått erfara detta och kan berätta lite mer nu några år senare?

sarae
0

har ju diskuterats lite i Danmark te.x…

Finns även bilder och intressanta länkar

http://ferretopia.eu/index.php?topic=3181.0

FerretCrow
0

#81 tack för tipset sarae. lyckades hitta denna gamla länk och alltid roligt att se hur det ser ut idag ;)

VeronicaKahlbäck
0

#82 Detta måste vara högaktuellt då väl ska para killen nu igen?

Hoppas du hittar vad du söker!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
0

#83 Nja jag har ingen rädsla för detta alls då Jag ej kan finna någon i stammen som haft detta problem på hanens sida men har bekräftat att detta fanns på denna honas sida. Men enligt dom som sett valparna med egna ögon har bedömt att det aldrig var NTD valpar. Men ramlade över denna tråd tidigare idag och blev nyfiken på mer info. man kan ju aldrig lära för mycket Skrattande

VeronicaKahlbäck
0

#84 Men vad bra!:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

#84 Hanen som Pirjo nämner i inlägg #42 kommer så vitt jag vet från samma ställe som Miilo.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Såg nu att det hänt i en till kull från Miilo :(

animal-lover
0

Såg också det, tråkigt :( Hoppas överlevarna i kullen klarar sig

JossanH
1

Jag har full förståelse för att man testar ännu en hona med samma hane om det råder spekulationer om ntd i en kull efter en avelshane. Tråkigt nu när han blir fader till 3 kullar nu under detta år utan att testats efter denna kull.. Håller tummarna för de överlevande valparna! Måste vara hemskt att få missbildade valpar.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#87 Kullen 09 från miilo visade sig att det aldrig var NTD utan valparna var döfödda där av att honan födde på dag 45 och alla valpar kom aldrig ut fören dag 46. och det var flera då som kollade valparna.

Det är otroligt tråkigt att detta har hänt Men honan i detta fall är 3-4 fallet på samma linje tyvärr. men ingen kan veta säkert vart det kommer ifrån då det inte behöver vara genetiskt utan andra saker kan påverka detta.

Miilo fick en  kull 2009 men kullen dog av att den gick över tiden (alltså inte NTD). Han fick en fullt frisk kull i Norge. Visar det sig att det blir NTD Valpar här hemma Ja då tas han ur avel självklart och även valparna i norge kommer nog att stoppas i avel. då jag självklart då inte kommer avla på honom. Men efter att ha pratat med flera erfarna som är mer insatt i detta och har erfarenhet så säger dom att bär han på genen så skulle det visa sig på dom flesta kullar inte bara 1 kull av 4st. Kom även fram att honan i Norge har haft NTD längre bak i sina linjer och då bör det verkligen ha slagit ut där. Men som sagt det kan vara både Isa och Miilo som bär på genen. Jag och jessica har haft kontakt sedan valparna föddes om detta och kommer båda ta en funderar hur vi skall göra då detta inte är kul för någon av oss. Ber om ursäkt till alla som kontaktat mig och frågat om jag blivit farmor igen när jag sagt att jag inte vet, jag sa nämligen att jag inte visste efter att jessica och jag pratat om att detta ville hon smälta och själv skulle få gå ut med detta. hoppas ni har överseende med detta men var inge roligt att ljuga =(

FerretCrow
0

Kan även tillägga att jag informerat om denna tråd till dom som velat låna Miilo. Nu var ju inte som sagt denna kull NTD enligt dom erfarna som tittade på dom och även den veterinär som visst gjort en bedömning. Men jag ville ändå informera då jag inte vill undanhålla något alls.

FerretCrow
0

#86 och vilke hane är det isf. bara för att den kommer från samma ställe behöver det ju inte vara samma linjer. Men pm mig gärna om du inte vill skriva här.

JossanH
0

Hur konstaterades det att det inte rörde sig om NTD i detta fallet? Gjordes det en obduktion eller är det delade meningar från olika personer där man helt enkelt valt att helt avfärda risken för NTD?

Lika dumt som att till 100% fastställa att det rör sig om ärftlig NTD, lika dumt är det att skylla på andra avelsillern, miljöpåverkan eller andra faktorer när inget helt har kunnat uteslutas.
4 kullar är ganska många kullar för en och samma iller i vanliga fall och nu när det finns ett klart fall av NTD och ett "misstänkt" fall av NTD efter samma hane är 4 kullar plötsligt väldigt många kullar.

Vad vet ni om valpen i Norge som var dödfödd tex? Kan den ha haft missbildningar som ingen kollade efter då den var död?
Som nämnts innan så är NTD mycket variabelt och det kan röra sig om inre skador så väl som tydliga yttre skador. Alla valpar ur samma kull behöver inte ha drabbats lika hårt. Ser vi bara till Pirjos erfarenheter i inlägg #71 så står det:
"En överlevande NTD-valp behöver inte heller nödvändigtvis uppföra sig enligt textböckerna. En överlevande i en av dom kullarna som jag haft erfarenhet av visade alltså inga fel och han utvecklades precis som en normal valp, började äta själv, men hittades sen död, utan synbar dödsorsak, när han var drygt 4 veckor gammal. Han var alltså den enda som överlevde födseln i en kull där dom döda valparna hade grava NTD-skador"

Sedan måste man väl även kunna väga in den genetiska kombinationen. Vissa kombinationer lämpar sig sämre än andra. Och med tanke på att det nu finns 3 överlevande valpar i senaste kullen med tydlig NTD så har ju inte defekten slagit lika hårt på alla valparna i kullen och kanske hade kullen kunnat födas utan några synliga defekter alls.

Jag har bara ett namn på illern som Pirjo beskriver högre upp, ingen stamtavla. Så jag tror inte det finns så mycket att gå på mer än att vi kan konstatera att NTD tidigare har funnits hos ***.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#93 jag har absolute inte skyllt på någon annan avels iller alls. men gå in på länken sara länkat till så ser ni mer om ett fall från honans linjer.

Flera erfarna var och kikade på valparna 2009 som själv sett och haft ntd valpar och kom fram till svaren som redan är skrivna här. dom såg ej onormala ut som öppet kranium eller utstickande ögon utan vara bara mer raka i kroppen och det kan en döfödd valp bli och sedan hade den ägaren även försökt gnussa liv i valparna som det oxå står här.

Och om Pirjos levande valp obduceratdes eller inte kan jag inte svara på tyvärr.

Valpen i norge dog av att den hade hinna kvar över munnen och nosen och alltså inte fick luft.

PM mig gärna namnet på illern så ser jag ju om den finns i miilos stam eller inte

galaxy-ilderoppdrett
0

Nå skal du få vite akkurat hva vi vet om valpen i Norge. Den var 11 gram, normalt hode, normale "øyne" eller mangel på sådan, normal nakke (som ofte er NTD tegn såvidt jeg har oppfattet det og etter de tilfeller jeg har sett) normal kroppslengde, normale føtter og normal hale.. ja you name it.For jo,m den ble faktisk nøye sjekket før den ble begravet.

Det som på en annen side ikke var normalt var tørket fosterhinne over ansiktet.

www.galaxyilder.webs.com

FerretCrow
0

#95 og det är vanligt att en första gångs ilder mor får ro att tvätta första valpen riktigt så ingen ovanligt alls att tispe ikke fick bort hinnan i all stress under förlossningen då dom inte alltid vet direkt vad dom skall göra

JossanH
0

#94 Jag har aldrig frågat om obduktion gällande den överlevande valpen som Pirjo har erfarenhet av. Eftersom diskussionen här handlar om en iller som fortfarande är i avel, och händelsen med den enda överlevande valpen ägde rum för 6-7 år sedan, så ar jag mer intresserad av vad som hände med valparna i denna kull och inte en linje där alla valparna slutligen dog där det inte råder några tvivel om NTD.

#95 Tack för informationen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#97 jo men om du nu påstår att iller pirjo skriver om som gav NTD valpar nu är från *** och samma linjer från Miilo varför kan du då bara inte skicka hans namn till mig så får jag kolla om det finns i min stamtavla? och jag kan kolla upp det mer ingående?

JossanH
0

#98 Det har jag redan skickat i ett pm till dig Erika.
Och läser du vad jag har skrivit så vet jag inte om det gäller Miilos linjer då jag_inte_har_någon_stamtavla på den illern, bara att så vitt jag vet så kommer illern ursprungligen från *** och där med finns NTD bakåt hos ***. Det är allt jag sagt.

Sedan ska man förstås inte heller underskatta moderns egen drifter. Inte allt för sällan stöter en moder bort en defekt valp redan från födseln. Ibland är vi djurägare för snabba för att ta hand om djurungar som mamman redan har bestämt sig för är svaga, defekta eller sjuka och själv lämnat att dö.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#99 jaha för när jag skrev svaret hade jag ej fått något. tack tack för det.

Nej det har jag förstått att du bara pekat ut uppfödaren men skadar aldrig att kolla om det är miilos linjer.

galaxy-ilderoppdrett
0

Hvis det er mitt tilfelle du sikter til i forhold til å støte bort valper så skal det også sies at hun støtte bort valpen hun hadde født i dokassen fordi den var full av sand, men tok den med en gang tilbake når jeg hadde vasket den ren for henne.

www.galaxyilder.webs.com

JossanH
0

#101 Jag säger inte att det ÄR/VAR så, bara att det finns de som har erfarenhet att det ofta är något fel på de valpar som föds normalt men inte blir omhändertagna. Jag skulle väl iof säga att en hona kan stöta bort valpar av flera anledningar, och att den föds i toalådan och är full av sand kan ju vara en anledning. Det säger egentligen inte så mycket om varför hon inte tvättade av den valpen som dog.
som sagt, jag säger inte att det är så, bara att det finns en möjlighet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

galaxy-ilderoppdrett
0

ja, og selvfølgelig holdes alle muligheter åpne og avfeier ikke at det kan være sånn heller. men jeg er mer på den linjen at jeg ser det an, fremfor å svartmale alt med en gang. for det har gang på gang vist seg å bare gi mer hodebry enn nødvendig. Vokser de resterende damene opp og ingenting er i veien med dem frem til neste paring om 3 år så ser jeg ikke noe galt i det (jeg har begynt å kjøre lengre generasjonstid rett og slett for å ha mulighet til å se an ting som kan oppstå i ung alder på ildere). Selvfølgelig blir det hyppig født valper med NTD i linjen må det selvfølgelig revuderes, men et kull så langt unna mitt eget ser jeg ikke som noen trussel foreløbig. og som nevnt tidligere her også så er det vel så stor sjanse for at det er miljøbetinget som arvelig. Sporet litt av her nå, men syns jeg måtte svare litt for meg iom at min 4. valp ble nevnt.

www.galaxyilder.webs.com

JossanH
0

#103 många frågor uppkommer ju i sådana här situationer och det är ju förstås väldigt bra att du själv kan komma in och berätta din historia :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Ja såsnart jag fick vetskap om NTD valparna hos midnattsolens så kontaktade jag Galaxy angående detta eftersom det KAN vara Miilo som bär på det precis som att de kan vara påverkat på andra orsaker. Så inget jag undanhåller alls för någon.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.