Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 625 ggr
Wisby9211
0

"Illermamma" eller bara nojjig?

Jag har en fråga till alla här på iller.ifokus!

Jag har 2 illrar här hemma som är 3 och 4 år. Och har varit med om 3 dödsfall med andra av mina illrar så nu när jag fått dessa

så kan jag inte sova på nätterna.

• Rädd för att dom ska kväva varandra
  • eller av en hårboll
  • Eller tugga på nån filt så dom får flecce i sig
  • Eller börja bråka
  • Eller att dom tuggar på nån sladd och får ström i sig och dör (dock finns det inte en enda sladd på golvet eller där dom kommer åt)

Varje gång dom nyser till, hostar eller ligger och slickar sig själva så vaknar jag med ett ryck och tror det värsta =/

Är det bara jag som är så eller är det fler?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

JossanH
0

Jag tycker det låter som ett osunt beteende som du måste lära dig av med. När illrarna är på ny och okänd mark kan jag vara lite nojig en natt men oftast är det lugnt.

Att de kväöver varandra låter väldigtosannolikt och inget jag någonsin hört talats om har hänt någon med iller.

En hårboll kvävs de inte av utan de hostar eller så åker den ned i magen.

Tuggar de på fleece så ta bort det, men oftast märker man om man har en tygtuggare och då får man hålla uppsikt annars är det ingen fara.

Vad kan hända om illrarna skulle börja bråka? De är vänner nu och skulle därför inte skada varandra mer allvarlig än något lite rivsår och det klarar illrar utan problem!

Har du illrar som tuggar på sladdar? Om inte så bör inte det heller vara något problem.

Har oftast haft mina illrar lösa under dygnet och då har dom bott ihop med Tv, DVD, stereo, dator och annat med sladd, de har tillgång till soffor, filtar, kläder och kuddar. De lever tillsammans och har aldrig skadat varandra mer än då de har introducerats, men det har aldrig varit tal om några svåra skador,

Förresten, köpte inte du en valp från Diamantens förra året? Hur kommer det sig då att du har en iller på 3 och en på 4 år?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Wisby9211
1

Jo men fick lämna tillbaka den pga privata skäl, och dessa skulle jag bara vara akuthem för men då dom haft det svårt och jag fixat ordning i mitt liv så bestlutade jag och sambon att ha kvar dom!

Jag får alltså börja lugna ner mig när det gäller detta alltså :P haha

Strumpan
0

Min första iller Athlaz kissade i en förlängningssladd en gång när han var liten. Som tur var 1. han fick ingen stöt och 2. jag var hemma och kunde slita ut kontakten snabbt ur väggen! Både han och hans kullsyster Kentucky hade en förkärlek till mobilladdaren så jag vågade inte lämna den kvar i väggen om jag lämnade rummet. Men jag gjorde som så att jag köpte en förlängningssladd med knapp. I den har jag tv, laddare, dvd mm. Även om jag inte behöver så har jag fortfarande en vana att alltid trycka av den när jag går å lägger mig eller går hemifrån. En annan fördel med den är att man sparar el oxå Flört

Mvh Jenny

Wisby9211
0

Jo vi har också sån förlägningssladd med knapp, sen har jag aldrig sätt dom bita eller ens lukta på en sladd så tror det mest är nojja men vet inte hur jag ska få bort det. Men har ju läst om hemska saker hur folk lämnar saker framme och illern tuggar i sig det och sen blir det sjuka eller opereras.

HannahRönn
0

Jag har faktiskt haft ganska liknande känslor som dig ts. Kunde vakna av minsta lilla ljud och var tvungen o titta till dem o se att de andades. Haft en otrolig ångest att nåt ska hända dem när jag inte är där och kan rädda dem. Det går över allt eftersom man blir mer säker på dem o hur de funkar. Nu blir mina äldsta 7 år så de rä nog inte så självmordsbenägna som jag först trodde :)

Wisby9211
0

Okej, då är det bara att ta det lugnt och andas!