Minkfarmarna- dokumentär
Ikväll kl 20.00 svt2 sänder en dokumentär om svenska minkfarmar, kan inte titta på den själv då jag jobbar fram till 22 men tycker att det vore intressant att få höra hur förklarar dem varför håller dem på med djur så där. Vad får en människa att tro att det är ok att hålla djur i småa burar osv… Usch
Välkommen till ferretplanet.se :)

Även 04/05 i SVT2, 05/05 i SVT2 och 06/05 i SVT2. detta är när det kommer gå i repris. kommer nog inte heller hinna se ikväll

kanske även går att se på svt play senare ikväll
Sett 1/3 del, hinner inte mer idag. Varför kan man inte använda hela Minken? Jag menar både kött och skinn? Varför gör man deras sista minuter så hemska? Trycker ihop dem i en liten låda, minkar som aldrig mötts? URK säger jag.
Jag äter kött men anser att djuren ska behandlas vettigt och bra. I min värld ska dom ALDRIG uppfödas enbart för pälsen( vi har andra material idag som är lika varma) . Men jag tycker inte heller att de aktivister som släpper ut djuren gör bra saker heller eftersom de förstör den naturliga faunan (bland annat)

http://svtplay.se/v/2791527/dokumentarfilm/minkfarmarna_-_otextat här kan man se avsnittet
Och tänka sig att det finns de som verkar tycka att det även är helt okej att hålla illrar på det viset..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag personligen tycker det är ett svårt ämne, finns så mycket exempel på hur djur inte ska behandlas jag hade tyckt att ska man göra en sådanhär dokumentär så skall man smutskasta all djurindustri som man inte anser är ok. För tyvärr kan en sådsnhär dokumentär drabba enskilda individer på ett väldigt otrevligt sätt som är enligt mig fel, även om man anser att denna industrin är fel så rättfärdigar inte det att bombhota enskilda individer och förstöra deras egendom. Hade varit intresseant med en dokumentär serie i flera delar om, grisfarmarna, kouppfödare, djurförsöksdjuren mm. Kor eller getter som ex föds upp för sitt skinn där tar man heller inte tillvara på köttet så det finns ju fler djur än mink som föds upp för deras päls/skinn. Jag själv köper päls av den anledningen att det är sån otrolig kvalite. Har ärvt en vinterjacka i getmocka och kaninpäls av mamma den jackan är 35 år gammal inte sliten alls, och jättevarm. Innan jag kunde ha den så köpte jag everest jacka, mfl sådana märken jackan höll max 2 säsonger sedan var den kall och utsliten och läckte vatten. Den mass konsumtionen ifrågasätter jag nästan mer än pälsjackan som håller. Sedan kommer man till den biten om djurättaktivister att hota någon till den grad att dom är tvungna att stänga sin affär efter 60 år är heller inte rätt. Att vandalisera en annans människas saker genom att hälla färg på dem är fel. Jag menar om jag skulle gå med ett baseball trä och slå sönder deras bilar föratt jag har åsikten "Du offrar tusentals djurliv och träd i regnskogen för din bils bensin" Så därför slår jag sönder den såatt du inte ska använda den och köpa en elbil. Jag tror ju inte de hade varit ett dugg populärt om deras beteende vändes mot dem själva.

jag är inte emot pälsindustri, så länge som det sköts ordentligt & djuren inte far illa.
men jag blir så förbannad på alla trångsinta djurrättsaktivister som inte fattar när de går för långt, att mordhota de som jobbar & driver farmarna är långt ifrån ok, då kan man ju lika gärna mordhota alla bönder som har djurbesättningar & föder upp djur för produktion, det är samma sak.
och att de gasar ihjäl minkarna kan jag gott & väl förstå då de inte är tama, och ni som har illrar borde veta hur ett ordentligt bett känns, och då de är uppfödda för just pälsen så kan de inte riskera att skada den för att använda en annan avlivningsmetod, de somnar & vaknar inte upp, samma metod används av de som föder upp ormmat för att ge en smärtfri & human avlivning.
det är bättre att sträva efter bättre regler för pälsdjursproduktion än att ge in för djurrättsterroristerna! & förbjuda det helt & hållet, inför krav om större burar, spontana lst/veterinärkontroller, och att de inte ska vara flera st inklämda i en & samma bur
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag förstår inte hur du har kunnat missa alla dessa insiderprogram om köttdjur, dunfåglar, hundpälsar och försöksdjur.. man kan inte kräva att alla program måste visa all baksida om allt för att det annars kan drabba enskilda individer. Lite som att säga att det är fel att samla in pengar till ett visst ändamål för att det finns så många fler ändamål som behöver pengar. Jag tycker att all djurmisshandel SKA drabba den enskilda individen som utför eller tillåter den. Dessa program om minkarna handlar inte om att det är synd om friska djur för att de blir päls utan det handlar om missförhållandena de lever i innan de blir päls. De är skadade, självdör, äter på varandra och får stereotypa beteenden. Hur man kan försvara sådant går över mitt förstånd.. När personer/gårdar/farmer får nedslag pga missförhållanden eller vanvård är det väl inte mer än rätt att de får stå till svars? Precis som vid vilka brott som helst? Sedan kan jag känna att man lägger fokuset fel om man lägger det på djurrättsaktivister. Det är inte det debatten handlar om utan vanvård på farmerna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mitt inlägg var riktat till odis bör jag nämna..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Instämmer fullt ut med Jossan!
#10 Det är ju faktiskt så att sverige har vissa lagar, och dessa lagar tillåter pälsuppfödning. Så länge man följer dessa lagar så ska man ju kunna få ha sin industri ifred. Tyvärr så är det så att dokumentärer av detta slaget drabbar de enskilda individer som följer lagen också. De som vandaliserar skiter i att det är en laglig eller olaglig farm. Och om något ska drabba den enskilda individen så ska han drabbas rättsligt. Vad du än gör, vilken misshandel du än bedriver så har man som privatperson ALDRIG rätt att ta till några som helst aktioner som är olagliga. Och genom sådana aktioner ska ingen individ drabbas. Sedan håller jag med farmarna i dokumentären när demonstranter går förbi deras gård maskerade och öser skit ur sig. Har du en åsikt stå för den då! Sätt inte på dig en anonym mask, gör du det så är din åsikt inte värd något.

Finns en hel del lagar som bör ifrågasättas. Detta är en av dem.
Misshandel av djur är aldrig rätt, spelar ingen roll vilket djur det rör sig om. De har inte gjort någonting för att förtjäna att bli behandlade som skit bara för att människosläktet har fått för sig någonting.
Då kan man lika gärna tillåta våldtäker, mord osv också.
Nej just det…då handlade det ju om människor och vi är så väldigt mycket mer värda än simpla djur. Eller hur det nu var.
Det är klart att lagar kan ifrågasättas och de bör ifrågasättas. Jag är enbart för att de bör ifrågasättas på rätt sätt. Vill man få igenom en lagändring då gör man det genom en politisk dialog och genom att engagera sig i frågan politiskt och därmed även sätta sig in i vilka konsekvenser en lagändrig skulle kunna få både på hemmaplan och globalt. Att vandalisera gör bara att man förstör för dem som försöker göra något åt saken på rätt sätt eftersom dessa personer automatiskt hamnar i samma fack, "Jaha de där som bara skriker och vandaliserar utan en vettig åsikt dem tar vi inte på allvar".
Sedan anser jag att det finns olika perspektiv på hur djur misshandlas. Detta med minkar ser hemskt ut och berör oss eftersom det sker på hemmaplan. Men när vi köper en syntet jacka så går inte ens tanken förbi oss att råmaterialet till denna jacka är olja, hur många djur har lidit för denna jackan? Hur många djur har torterats i oljeutsläpp för denna jackan? Hur många djur har utrotats pga av denna jackan? Hur stor skada har naturen och dess ekosystem tagit för den jacka jag nu konsumerar? Konsumtionssamhället och dess konsekvenser för djur och natur är en stor fråga för mig. Jag kan tycka att så länge det bedrivs lagligt så är det bättre att några djur får sätta livet till för en pälsjacka som gör att jag konsumerar väldigt mycket mindre, än de tusentals djur som får sina hem förstörda för de 20 talet jackor jag konsumerar. Sedan finns de ju självlart de som konsumerar päls som syntetjackor men jag tror att man gör planeten och våra fyrbenta vänner den största tjänsten genom att konsumera kvalite och därmed konsumera mindre. Och att när man konsumerar oavsett om det är päls eller syntet ifrågasätter varifrån materialet till denna jacka kommer ifrån, så att jag som konsument kan göra valet att inte stödja ex päls från olagliga farmar.
Fast du vänder på problemet tycker jag och får det till att det är farmarna det är synd om och att tack vare det så kommer de undan med djurplågeri..
Med tanke på att i stort sett alla minkfarmer som bedriver storskalig pälsuppfödning får nedslag på deras djurhållning så kan vi inte bara sitta tysta och låta det ske för att det kan bli "orättvist" för andra, för de som faktiskt "sköter" sig. Ska djuren plågas och lida för att vi tycker synd om några få farmuppfödare som inte rakt av har skadade och döende djur i sina burar?
Vi har lagar som tillåter pälsuppfödning men det är ju inte det diskussionen handlar om, utan vi har även lagar som inte tillåter djurplågeri eller dålig djurhållning och det är där farmerna brister, för i stort sett alla har brister i sitt sätt att hålla minkarna.
Minns ni möjligtvis farmaren som gladeligen berättade om hur hans farm var en av få stora farmer där det inte fanns några brister i djurhållningen? Han som inte kunde säga nej till TV som då bjöd in sig på en spontan rundtur och det uppdagades att hans farm inte var något undantag då de hittade både skadade och döda minkar i burarna. Han som stått och svurit på sin goda djurhållning men som efter att han visat upp den fick stå och skämmas över hur illa det var ställt.. Det är verklighet. Det är så minkarna har det. Och då ska vi tycka synd om de som låter djuren plågas på detta vis.
Och jag ser en viss skillnad på att köpa en jacka som till 100% säkerhet har lett till ett djurs död, för ingen annan anledning än att bli kläder, och på att köpa en jacka vars tillverkning kan ha lett till miljöförstöring och på så vis kan ha lett till djurs död. Och säga vad man vill, men djur i det vilda har till stor del det bättre under sina liv än vad produktionsdjur har..
Sedan känns det som att det plötsligt är helt okej att låta djur plågas, stressas och leva i förfärliga förhållnaden bara för att det är "synd" om farmarna när djurättsaktivister attakerar dem? Jag säger inte att det är rätt av aktivisterna men gör detta att det plötsligt är okej för farmare att bedriva djurhållning med stora missförhållanden? Borde man inte då försöka göra något åt dessa aktivister istället OCH förbättra djurens förhållanden på farmen?
Som att det skulle vara okej för mig att slå en hund för att en annan människa retat mig och då är det synd om mig..
Man kan inte rättfärdiga dåligt beteende med att det finns andra som utför dåliga beteenden…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 Jag tycker det är synd om de farmare och deras familjer som trakasseras men följer lagen. Och i vårat rättssamhälle så är det så att man anses vara oskyldig tills att brott kan styrkas. Om djurplågeriet är så hemskt och alla missköter sig hur kommer det sig att de inte ställs inför rätta? De farmar som verkligen misskötts sig har ju polisen haft razzia på och stängt ned. Men om en så stor farm fortfarande kan hålla igång efter flera år då måste de ju följa lagarna annars hade de ju inte funnits kvar.
Sedan tycker jag det är lite intressant att du försvarar minkarna så hårt och jag tolkar det som att du är emot päls, men ändå konsumerar du och göder den industrin själv. Du har ju köpt illrar från bla en minkfarmare det spelar ju ingen roll om du köper iller eller en päls, du lägger ju pengar i hans ficka såatt han kan fortsätta sin verksamhet, såatt det är okej att lägga pengar inom denna verksamheten så länge man inte direkt köper minkpälsen?
#16 Anledningen till att farmare inte ställs inför rätta är för att vi har ett slappt system. Djurplågeri är inte så mycket värt i Sverige och det finns både bondgårdar och farmer som fått nedslag på sin djurhållning men som kan fortsätta bedriva verksamhet år efter år efter år tills det att de en dag hittar kossor som står med gödsel upp till knäna och som vadar runt bland sina döda artfränder. Då blir det i värsta fall djurförbud, böter och ett mittuppslag i tidningen. jag är iaf en sådan människa att jag blundar för vanvård bara för att ingen har ställts inför rätta. Ser jag att ett djur lider och dör kommer det inte göra mindre ont i mig för att personen som låtit det ske inte har blivit dömd. Djuret har dött hur man än vrider och vänder på det. Antar att vi är olika på den punkten.
Jag är helt emot att köpa iller från farm också (vilket jag tycker att du borde minnas efter tidigare diskussioner för inte alls längesedan då jag diskusterat detta). Jag gjorde ett misstag när jag var 20 och fick för mig att jag skulle köpa en iller efter en "rekommenderad" uppfödare som trots allt födde upp illrarna i bur. Jag visste inte, förrän jag kom dit, att det handlade om minkburar utan hade fått det förskönat helt klart.
Och idag hade jag vänt på klacken och tackat för mig, men då kunde jag inte det helt enkelt utan köpte lille Pegasus- plågsamt nog bara 6 veckor gammal. Tro mig om jag säger att jag har lärt av mina misstag och hoppas att inte andra ska göra samma sak. Jag har sett resultatet av buruppfödda illrar vid ett flertal tillfällen och har själv fått köpa loss 2 st burillrar som hamnat hos dåliga människor.
Så att påstå att jag konsumerar och göder den industrin, när du helt tydligt inte vet något om mig, är att ta i lite väl. Jag har "sponsrat" en farmare med 1500:- vid ett tillfälle, och det är ingenting jag skulle göra igen och jag vet inte om jag på dessa pengar skulle kalla det för att "göda" industrin.. Plus att jag påstår att med åldern blir man både äldre och visare och värderar på ett helt annat sätt än när man var 18-20 år.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vacker päls vacker jacka? Nej pälsen är bara vacker sålänge den sitter på djuret =(
Nej man ska inte plåga familjerna som har, i sverige, ett lagligt yrke men man ska försöka påverka politikerna och andra för att få en förändring i lagen. Det finns många dumma lagar där ute som behöver göras om (t.ex. den som säger att tidelag och homosexualitet är samma sak….)
Nej man ska inte plåga familjerna som har, i sverige, ett lagligt yrke men man ska försöka påverka politikerna och andra för att få en förändring i lagen. Det finns många dumma lagar där ute som behöver göras om (t.ex. den som säger att tidelag och homosexualitet är samma sak….)
en av farmarna "går till ytterligheter" och frågar bland annat om det är naturligt för en hund att gå i koppel. vilket jävla skåp..
en annan farmare säger att använda hästar till trav är att leka med maten. dom är ju inte helt allvarliga men det visar ju vilken intelligensnivå dom stackars imbecillerna ligger på.
bodde jag närmre så skulle jag med glädje kunna åka dit och sabotera..

#21 kanske dumt att jämnföra det. men samtidigt har han rätt. inte naturligt med koppel för något djur.
Jag tycker det är en otroligt löjlig jämförelse. Som att dra paralleller mellan att hålla illrar i minkbur och att gå med dom i koppel, att inget är 100% naturligt. Frågan är väl inte om minkarna ska leva helt naturligt eller inte, för det är ju omöjligt i fångenskap, utan om dom ska kunna få utlopp för ett naturligt beteende eller inte och det är en enorm skillnad!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Slog över till dokumentären inatt men jag klarade inte av att se så mycket…