Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 157 ggr
Lsun
0

finns det något bättre sätt?

Lilith har varit hos mig/oss i ca 2 veckor nu, och hon går inte så bra ihop med Lucifer. så fort dom kommer nära varann så börjar hon pipa och till slut skrika om man inte går emellan i tid, dette skrik sker då oftast springades runt i hela lägenheten med Lucifer i hälarna… när hon blir rädd springer hon, och blir hon lite räddare så bajsar och kissar hon, undertiden som hon springer.

jag vet självklart att det tar tid för illrar att vänja sig vid/accepera varann, och missförstå inte, tålamod har jag, men nu är det ju också så med Lilith att hon är väldigt svag (kanske sjuk, vi har inte fått de svaren än, men vi känner oss övertygade om att något nog tyvärr är fel) och inte har något att sätta emot Lucifer, och det hela blir väldigt orättvist (jag får känslan av att hon bara mår pest). kommer de nära varann, och jag inte stoppar dom, så kommer jag har en vättskrämd Lilith, som blöder i nacken, en Lucifer (som verkar tycka att de hela är enormt komiskt) och en fullkomligt nerbajsad/kissad/skunkad lägenhet…

finns det kanske något bra sätt att lära Lucifer att "pip=STOPP!", alltså, när hon piper, ska han sluta? jag står ut med att dom bråkar, om det är ända sättet att få det hela att funka, men det gör väldigt ont i mig när jag har en nerskunkad/baj-osv Lilith i famnen som sitter och skakar och verkar jätte skärrad och rädd.

just nu sover de i separata rum, och jag försöker verkligen att inte favorisera någon utav dom, utan de får båda sova/vara i båda rummen, bara inte samtidigt…

Faxlin
0

Det är alltid svårt att råda då man inte är uppe i situationen själv. Då man inte ser exakt vad som händer liksom.

Men om hon är svag av sjukdom kan jag tycka det är fel att utsätta henne för denna stress med. Om det sedan visar sig att hon är frisk så tror jag dock att d får stå ut med skunkandet, nrbajsandet och deta ett tag till. Och det brukar ge sig.

Testa att  ta iväg dem på främmande mark. Så att ingen av dem känner sig hemma liksom.
Kanske till och med med andra illrar så de inte bara har varandra att bråka med.

Men allt detta självklart när ni vet att tösen är frisk.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lsun
0

ok, så de kanske är smart att fortsätta ha dom separerade tills vi VET om hon är sjuk eller inte, eller iaf vad svagheten beror på?

jo, dom har fått träffa andra illrar tillsammans, och resultaten utav detta var väl, får jag säga, över förhoppning, dom sov tom i samma korg den kvällen (har jag hört, jag var såklart på jobbet:P)…

om det visar sig att hon inte är svag utav sjukdom då? utan bara allmänt svag, har det någon betydelse? för svag är hon, hon kan inte ens stå på bakbenen, hon kommer inte upp…

P.S tack för det snabba svaret, jag beundrar verkligen ditt engagemanGlad.

AlbaStiffler
0

Även jag har haft…rättning… har fortfarande…2 bråkande illrar sedan januari i år. Mina jagar dock inte varandra, men min hona skriker när hon blir trängd och i rädlsa så biter hon den jättesnälla och oförstående hanen. MEN, nu  4 månader senare har det plötsligt blivit bättre och de kan tom sova bredvid varandra. Även jag hade jättedåligt samvete i början för att jag tvingat ihop dem med en ny iller men ju längre de känner varandra destå mer börjar de acceptera varann, tillslut kan de utan problem vistas i samma rum. Jag har dock aldrig haft dem i separata rum, de har fått välja sovrum själva, och har oftast då valt olika rum, åtminstone olika sovplatser.

Jag har sett till att min lilla hona har haft sovplatser där hon kunnat sova tryggt, själv. Tex en håla i vilken inte hanen kommer in, eller där han inte trivs.

Sedan har jag haft små övningar varje dag då jag tagit illrarna (gärna när de varit halvsovande) och haft båda i mitt knä. Sedan har jag låtit den ena iller lukta på den andras bakdel, medans den andra illerns huvud varit bortvänt. Så att de utan att behöva vara rädda kan lära sig att känna igen varann. Efter några veckor kan de kanske lukta på varann framifrån, nos mot nos, utan skrik och bråk. Du kan även testa att aktivera dem i gemensamma lekar, tex söka godis, eller fiska godis i en vattenbalja. När de blir upptagna med en sådan aktivitet glömmer de att kompisen bredvid är "farlig", om så för ett litet tag. Annars tror jag även på åsas metod, att få ihop dem på neutral mark. Men, det kan ta tid, så du får låta honan göra så mycket som hon orkar och klarar av, om ni misstänker att hon inte är kry.

Sara
0

Tror det blir svårt att lära Lucifer att sluta när det pips för jag tycker att det verkar som om de blir mer tiggade när den andra piper/ skriker.

Sara

Soffi
0

Vi kan ju testa att ta med båda ut i korridoren. (Lucifer älskar nämligen den korridoren och glömmer allt när han kommer ut). Kanske sätta en sönderklippt strumpa på Lilith så hon slipper bli biten hårt?

Dom går iaf bättre ihop än vad jag trodde. I början höll dom sig i olika hörn, men smög sig fram på den andra för att utforska och lukta när den andra sov, och som Linus sa, dom har sovit tillsammans självmant. Men nu verkar dom ha börjat bråka mer..

sarae
0

ja,,,testa att ta på henne nån tröja med ett sele ovanpå,..vet de illrar som slutat bitas då…sen e det bara träning träning som gäller…kanske träffa fler illrar så de återigen får en chans att ty sig till varandra

Soffi
0

Ja, då efterlyser jag någon/några illrar i Göteborgstrakten som vill komma och mobba våra två fegisar så att de börjar ty sig till varandra..? :)

We have cookies.. :P

sarae
0

moahahaha räcker det med två? mina står till förfogande ;) Fast de inte brukar vara så trevliga hihihi

Soffi
0

Två duger. Ju tuffare desto bättre. skräm livet ur mina så inser de nog att de behöver gå ihop :)

sarae
0

Moahahha…då blir det svårt att välja ;) Buffy å stitch e väl egentligen mest otrevliga….rickie leker bäst med andra barn ;)

MimmieM
0

De fungerade ju hyfsat ihop när mina var och våldgästade er. Då kunde de ju tom ligga hos Linus båda två samtidigt. De flög väl inteihop när de var utomhus heller?

Carpe Diem

Lsun
0

nej, de va ju de, då bråkade dom me dina istället :P

MimmieM
0

Haha.. ni får helt enkelt skaffa en till ;)
haha

Carpe Diem

Lsun
0

eller köpa munkorg i miniformat:P

AlbaStiffler
0

#14> munkorg=Eltejp… nä fy 17 vad taskigt… hehehe

Soffi
0

Haha, ingen sätter munkorg på min lilla grabb ;)

Tog med dom ut i korridoren igår (jag var inte hemma men Linus berättade.) Då bråkade dom inte utan var för upptagna med att utforska. Dock är korridoren föör lång, så dom var långt ifrån varandra hela tiden.. Men alltid nåt. 1-0 till korridoren :)