Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 342 ggr
MimmieM
0

Zeke har fått magsjuka

Oh herregud!
Kunde inte sova, det var för tyst och överspänd som man är så for man upp och möttes av en alggrön smörja i hallen. Zeke är vinglig och matt. Jag kan inte gå till jobbet såhär. Vad ska jag göra? Snälla.. Attans, jag är så dålig på sånt här!!
Vad göra? När göra? Hur göra?

Det är inte Moa, hon lade en liten brun fin klutt i badrummet. Men Zeke Zeke Zeke.. Han har haft sån otur i livet.. hela vägen!

Jag måste stanna hemma från jobbet! Eller? 9 timmar med en magsjuk iller ensam? Dum idé?

Någon som är vaken?

Carpe Diem

MimmieM
0

Satt uppe och matade honom med ljummet honungsvatten. Moa vart skitförbannad för att det inte var hon som var sjuk kan jag säga. Hon slet och drog i skeden med vattnet på :)
Zeke drack rätt bra han också, sedan gick han och sov igen.
Men frågan är, ska jag lämna honom ensam imorgon? Chrille ska tenta hela dagen.
Funderar på att sjukanmäla mig för "VASI" Vård-av-sjuk-iller :) Populärt hos chefen!
Hade en kollega som var hemma i vård av sjuk kanin, så det är en möjlighet ;)
Alternativt får han följa med till jobbet så jag får ha uppsyn över honom! *Sliter mitt hår*

Carpe Diem

Miso
0

Vad tråkigt :( stackarn.. Men jag tycker att du borde sjukanmäla dig, ingen vill väll vara ensam när man är sjuk, iller som människa

Faxlin
0

Du bör inte ta med honom till jobbet tycker jag. Mår han så där dåligt behöver han få vara hemma tycker jag.
Men jag tycker inte du ska åka till jobbet heller. Innan du kommer hem kan han vara för dålig för att räddas. En iller blir uttorkad snabbt. Och då måste man akut in till veterinären annars förlorar man sin iller.

Annars är det bara att fortsätta med det du gör. Se till att han verkligen dricker och gärna äter med. Men drickandet är viktigt. Han måste ha massor med vätska när han är dålig i magen då de förlorar massvis med vätska när de har lös avföring.

Håller tummarna för er. Och jag hoppas du hålelr oss uppdaterad i hur han mår.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

Å nej stackars Zeke Ledsen Hoppas verkligen han repar sig fort!! Håll oss gärna uppdaterade, lille plutten kan tycka han haft sin beskräda del av otur!! Men dom andra små där hemma verkar friska? Massa kramar från mig och ted

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

TottsiGirl
0

Ted var lite lös i magen i morse märkte jag men för hans del misstänker jag och hoppas att det bara är stressmage från träffen för det är väl inte helt ovanligt eller??

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

JossanH
0

Om jag säger såhär; det här har uppkommit efter en illerträff, eller hur?? Slemmig grön och lös avföring- låter precis som den beryktade magsjukan (ja, jag får väl kallas hysterisk som tjatar nu igen) och det är jätteviktigt att ALLA som var med på träffen observerar sina små. De enda illrarna från träffen som inte kan räknas som smittbärare alt smittade är de som ingen har klappat, som inte gått på samma ytor, samma lådor eller druckigt/ätit från samma skålar som någon annan iller…

Att folk bara fortsätter att ignorera de här sjukdomsfallen är för mig ett mysterium! Även om ens illrar har varit i kontakt med smittade illrar direkt eller indirekt så ska dom med o träffa fler illrar!
Visst, visst, man gör precis som man själv vill. Är man villig att riskera sin älsklings hälsa så gör det. Tycker dock det borde vara bättre information gällande risker för magsjukan för nya illerägare som funderar på att komma på en träff.
Tänk att nyligen ha skaffat iller och så blir den akut eller tom livshotande sjuk efter en träff! Jag menar nu inte dig MimmieM!

Bra MimmieM att du skriver om detta!

Det finns många bra trådar om den här magsjukan här inne och nettan, falo, sarah, ceciliaolucifer, och sophia_doos här inne har själva varit utsatta för magsjukan. Där kan du utbyta erfarenheter och höra hur sjukdomen betedde sig hos deras illrar!

Hoppas stackars lille Zeke kommer bli bättre! Du bör alltså räkna med att han bär på den här smittan (och likaså Moa) i ca 8 månader och kan därför smitta andra illrar. Sjukan beter sig olika från iller till iller och ibland visar den sig knappt alls och ibland illrarna så dåliga att det är risk för deras liv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nettan
0

Stackars liten !

Du kan göra en näringslösning och ge honom. Det här receptet har jag fått från en veterinär.

Vätskeersättning:

½ liter vatten
½ msk dextropur
½ tsk salt
¼ tsk bikarbonat 

Denna lösning kan du förvara i kylen i 24 timmar. Sedan måste du göra ny.

Dextropur brukar finnas bland baksaker, det är druvsocker i pulverform/puderform.

Soffi
0

Usch, stackars Zeke. Hoppas han kryar på sig fort!

Tesan
0

Stackars lillpojken

MimmieM
0

Zeke är fortfarande trött, men han är lite piggare än igår. Äter gör han fortfarande inte dock.

Jag gjorde såhär:

Blötte upp mat och på med vetegroddsolja, vet ingen annan iller som älskar det mer än Zeke. Inte ens illersömnen hindrar honom när det nalkas NP ;)

Kokade upp Vatten och blandade i bra med honung och lite salt (salt har en vätskebindande effekt).

Det är magsjukan helt klart. Se efter era illrar, även om det bara bröt ut här hemma, så tror jag mer eller mindre att alla illrar kan bära på viruset ett bra tag. Hos vissa bryter det ut, hos andra ligger det latent men är fortfarande smittsamt.
Kanske borde ställa in alla illerträffar under 8 månader ;)

Nu ska jag mata grabben..

Jag åkte till jobbet, men sammanlagt var han inte ensam mer än 4 timmar då jag tvingase Chrille att göra färdigt tentan på rekordtid ;)
Manipulativa och hysteriska satkärring.. jag? :)

Carpe Diem

JossanH
0

#10 Jag åkte till jobbet, men sammanlagt var han inte ensam mer än 4 timmar då jag tvingase Chrille att göra färdigt tentan på rekordtid ;)Hahaha, go girl!!

bra att du verkar inse vidden av det här! Jag gillar när folk tar till sig och inte bara stöter ifrån sig! Mycket bra att du informerar om hur det går för honom!! Hoppas grabben blir bra snart!

Sajtvärd på Iller.ifokus