FÖRBEREDELSER INFÖR ILLERSÄLSKAP
hej jag heter sam och jag planerar att köpa en iller från dashingferrets.se och funderar på lite förberedelse tips. har läst runt här och funnit att dom klämmer sig in på små och konstiga ytor som soffor spisar skåp osv. samt att dom gillar att gnaga på gummi och lite annat smått och gott och då kom jag på hur gör man med sladdar tex tv,lampor,ect?
jag har ett stort rum och är 18år och en del elektronik i mitt rum som jag funderar på hur man ska göra när man ska köpa en iller. tänkte först ock främst ha den i samma rum som jag själv bor i och bygga massa kuliga gångar med rör i taket. men hur förbereder jag mej ? bygger jag in all elektronik? måste man skaffa något slittåligt överdrag till tv/säng bygga in tv/säng och är det något man bör tänka extra mycket på ?
jag tänkte köpa en iller som ska heta Dimmu och sedan köpa en till som heter Borgir och vill veta hur man kan förbereda sig bäst och hur stor skillnad det är mellan att ha en eller 2 illrar? vill gärna ha många smarta och bra lösningar och tips =) adjöken och tack på förhand!

det är få illrar som tuggar på sladdar osv så det behöver du inte oroa dig för. däremot så illresäka överallt (speciellt där du inte tror att dom kommer ta sig in) och fortsätt håll ögonen öppna när illrarna kommer hem. Jag har haft iller i flera år och än idag illersäkrar jag till och från -.-
Soffan säkrar du smidigast genom att spika en planka på undersidan, sängen beror på vilken säng du har.. jag har en ifrån malm serien från ikea där jag har satt plankor på sidorna så dom inte kommer inunder där.
Skillnaden mellan 1 och 2 illrar beror på illrarna ;) vissa säger att det inte gör någon skillnad meddans andra säger att det gör stor skillnad. Allt beror på hur bra dom kommer överränns. Fortsätt läs trådar, gamla som nya, finns tonnvis med bra information om illersäkring, första illern hjälp osv osv =)
Min första iller var glad i allt vad kablar och sladdar hette så jag löste det genom att lägga dom bakom en vit plastlist så för säkerhetsskull hade jag försökt "gömma" dom ur deras syn. Under köksbänkar brukar det finnas små hål, täpp igen dom, sök längs hela vägen så du inte missar något. Om du har galler under frys och kyl, se till att det sitter ordentligt fast.

Grattis till din blivande iller.
Tänk bara på att en iller vill vara där det är folk, den vill ha sällskap så du bör inte planera för att enbart ha den i ditt rum.
Den kommer att behöva vara i resten av lägenheten/huset också vilket gör att allting kommer att behöva illersäkras, inte bara ditt rum.
Köp inte iller nr 2 för snabbt inpå bara utan se till att du hinner få en bra relation med den första innan du skaffar nr 2. Kan t.ex. vara lämpligt att skaffa nr 2 året efter.
Man kan ju naturligtvis köpa 2 samtidigt, t.ex. skullsyskon, men då får du räkna med dubbelt jobb när det gäller toaträning och bitträning. I det fallet så kan en ensam iller vara alldeles nog jobbig. Dessutom kan det ta längre tid innan de tyr sig till dig då de redan har varandra.
tack för alla goa svar =) ytligare knep och tips tackas gärna till på förhand//Sam=)